Mircea Coșea: Războiul comercial cu China a început deja, iar Europa bate pasul pe loc
Autor: Vlad Roibu
Data actualizării:
Data publicării:
Profesorul Mircea Coșea
Profesorul Mircea Coșea
Abundența de mașini electrice, panouri fotovoltaice, cipuri și alte produse de ultimă generație care ajung cu ușurință din China pe piețele europene, aduc probleme atât companiilor din țările membre dar și blocului comunitar în ansamblul său. 

Profesorul Mircea Coșea a vorbit despre anumite aspecte care fac Europa vulnerabilă în acest joc, care pun la încercarea economia europeană, într-o intervenție la Antena3.

”Un război comercial există și acesta a început încă mai demult. Cel care l-a declanșat a fost fostul președinte al Statelor Unite, domnul Trump. Acest război a avut și niște victime colaterale și una dintre acestea este Europa, care a rămas mult în urmă din punct de vedere al progreselor tehnologice și a făcut două greșeli mari, prima, o legătură prea strânsă, o dependență prea mare de energia din Rusia, ceea ce a făcut-o să sufere după începerea războiului din Ucraina iar a doua a fost procesul de delocalizare prin care foarte multe firme europene au plecat în China sperând că beneficiază de mâna de lucru mai ieftină, ceea ce a dus până la urma la un bumerang, adică s-a întors împotriva Europei.

În ceea ce privește acest ultim element, care a devansat poziția Europei în acest război, țara noastră a profitat cel mai puțin de urmările pornirii acestui conflict, respectiv relocările companiilor europene stabilite în China pentru dezvoltarea industriei naționale, consideră profesorul Mircea Coșea.

”Acum asistăm la două chestiuni importante, este un proces de relocalizare, din China pleacă multe societăți care se relochează în Europa și aici noi suntem foarte în urmă din acest punct de vedere pentru că diplomația noastră economică nu face nimic în acest sens. Alții au făcut, ungurii, polonezii, slovacii, țările baltice au adus în țările lor industria europeană care era înainte în China. Acesta este un lucru care trebuie avut în vedere de acum înainte, relocarea. Alt lucru care este foarte important este intenția Chinei de a aduce în industria ei o tehnologie modernă, mai ales în industria auto și a bateriilor electrice în Europa, pentru a scăpa de anumite restricții vamale pe care europenii le fac. Asta aduce, până la urmă, o scădere a influențelor firmelor europene pe piața aceasta, în a patra revoluție industrială. China este o putere încă în devenire dar progresează, Europa deocamdată bate pasul pe loc”, a conchis Mircea Coșea.

După ce întâlnirile din ultima lună a mai multor lideri și oficiali ai UE cu președintele chinez Xi Jinping nu au dat roade, Europa ar urma să impună, în curând, noi taxe vamale pentru exporturile către China. De asemenea, după ce China a anunțat ieri că ar putea majora taxele de import la 25%, ca un răspuns al noii politici comerciale ale SUA, acțiunile unor mari companii auto europene precum BMW și Mercedez au scăzut cu 2%.  

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Foate firmele, obligate să accepte plata cu cardul

Începând cu 16 iunie, Legea 406/2023 impune firmelor,...

Revolut se pregătește să vândă multe acțiuni, înainte de IPO

Compania are în vedere să vândă acțiunile, în valoare de...

Noi beneficiari ai normei de hrană. Modificare a OG 26/1994

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Dan Vardie: "Mașinile diesel nu mai au viitor"

Dan Vardie, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi...


pixel