Profesorul Mircea Coșea a vorbit despre anumite aspecte care fac Europa vulnerabilă în acest joc, care pun la încercarea economia europeană, într-o intervenție la Antena3.
”Un război comercial există și acesta a început încă mai demult. Cel care l-a declanșat a fost fostul președinte al Statelor Unite, domnul Trump. Acest război a avut și niște victime colaterale și una dintre acestea este Europa, care a rămas mult în urmă din punct de vedere al progreselor tehnologice și a făcut două greșeli mari, prima, o legătură prea strânsă, o dependență prea mare de energia din Rusia, ceea ce a făcut-o să sufere după începerea războiului din Ucraina iar a doua a fost procesul de delocalizare prin care foarte multe firme europene au plecat în China sperând că beneficiază de mâna de lucru mai ieftină, ceea ce a dus până la urma la un bumerang, adică s-a întors împotriva Europei.”
În ceea ce privește acest ultim element, care a devansat poziția Europei în acest război, țara noastră a profitat cel mai puțin de urmările pornirii acestui conflict, respectiv relocările companiilor europene stabilite în China pentru dezvoltarea industriei naționale, consideră profesorul Mircea Coșea.
”Acum asistăm la două chestiuni importante, este un proces de relocalizare, din China pleacă multe societăți care se relochează în Europa și aici noi suntem foarte în urmă din acest punct de vedere pentru că diplomația noastră economică nu face nimic în acest sens. Alții au făcut, ungurii, polonezii, slovacii, țările baltice au adus în țările lor industria europeană care era înainte în China. Acesta este un lucru care trebuie avut în vedere de acum înainte, relocarea. Alt lucru care este foarte important este intenția Chinei de a aduce în industria ei o tehnologie modernă, mai ales în industria auto și a bateriilor electrice în Europa, pentru a scăpa de anumite restricții vamale pe care europenii le fac. Asta aduce, până la urmă, o scădere a influențelor firmelor europene pe piața aceasta, în a patra revoluție industrială. China este o putere încă în devenire dar progresează, Europa deocamdată bate pasul pe loc”, a conchis Mircea Coșea.
După ce întâlnirile din ultima lună a mai multor lideri și oficiali ai UE cu președintele chinez Xi Jinping nu au dat roade, Europa ar urma să impună, în curând, noi taxe vamale pentru exporturile către China. De asemenea, după ce China a anunțat ieri că ar putea majora taxele de import la 25%, ca un răspuns al noii politici comerciale ale SUA, acțiunile unor mari companii auto europene precum BMW și Mercedez au scăzut cu 2%.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Agenția Națională de...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...