Modificări fiscale - vocea antreprenorilor. Luminița Chihai: e-Factura, o nebunie, viitorul microîntreprinderilor, incert

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Luminița Chihai, vicepreședinte Patronatul IMM Suceava
Luminița Chihai, vicepreședinte Patronatul IMM Suceava
EXCLUSIV
Un interviu interesant și intens acordat în exclusivitate pentru DCBusiness de Luminița Chihai, General manager la Societate de expertiza contabila Lust Expert SRL, vicepreședintele Patronatului IMM Suceava. Am pornit de la stresanta problemă e-Factura, am vorbit noile taxe și impozite, încheind cu estimarea că, probabil, se tinde spre desființarea microîntreprinderilor. 

”Din punctul nostru de vedere, al antreprenorilor, e-Factura este un sistem care ar fi trebuit pregătit mai mult. A fost prea deodată și, atâta timp cât există mici antreprenori care fac facturi de mână, încă nu folosesc softuri de facturare sau softuri contabile, a fost și este în continuare extrem de greu să implementeze sistemul. Sunt mulți dintre ei care nu știu nici să deschidă calculatorul”, a declarat consultantul fiscal. 

Costuri administrative suplimentare  

În aceste condiții, a continuat Luminița Chihai, ”toată sarcina a picat pe contabili, care sunt depășiți din toate punctele de vedere, cu toate modificările din ultima perioadă. e-Factura presupune și costuri administrative, pe care mulți nu și le pot permite: achiziționarea softului, achiziționarea semnăturii digitale, consultanța pe care o plătesc și așa mai departe

Părerea mea este că ar fi trebuit pregătită din timp, mai ales că nici ANAF-ul nu cred că a fost suficient de bine pregătit, pentru că sistemul dă rateuri, SPV-ul nu funcționează în permanență, s-au dublat facturi, s-au triplat, oamenii nu știu cum să reacționeze când se trezesc cu aceeași factură încărcată de 100 de ori în SPV”, a explicat general managerul.

Nimeni nu s-a așteptat

La întrebarea ”credeți că o amânare a implementării sistemului e-Factura ar fi imperios necesară?”, răspunsul a fost pozitiv. ”Da, eu cred că ar fi imperios necesară o amânare. Mai mult de atât, în afară de e-Factura a venit și modificarea prin Ordonanța 115 cu obligativitatea utilizării sistemului e-Transport pentru toate achizițiile intracomunitare, livrările intracomunitare, export și import. Deci, dacă până la 15 decembrie, când s-a aplicat Ordonanța, e-Transport era obligatoriu doar pentru produsele de risc, prin Ordonanță, obligativitatea utilizării sistemului e-Transport a devenit pentru toți cei care fac operațiunile menționate mai sus. S-a creat din nou o bulversare în rândul antreprenorilor, pentru că a fost deodată, nimeni nu s-a așteptat, nu sunt limitate nici măcar valorile pentru care trebuie emis transportul. Dacă, spre exemplu, dăm un produs de pe Amazon sau de pe oricare alt site care costă 50 de lei, suntem obligați ca beneficiari să utilizăm sistemul e-Transport. Ceea ce este o aberație, până la urmă, pentru că îngreunează foarte mult sistemul. 

Multe s-au închis deja 

Problema este, a explicat Luminița Chihai, că înainte de introducerea noilor obligativități, e-Transport se folosea numai pentru produsele de risc și pentru transporturi de peste 500 de kilograme și cu o valoare de peste 10.000 de lei. Din păcate, acum nu mai există nici limitare de cantitate, nici limitare de valoare și s-a extins la toate operațiunile. Iar această extindere a venit, practic, pe nepusă masa, a subliniat vicepreședintele Patronatului IMM Suceava. 

Colectarea scade, nu crește 

Vorbeam de costuri administrative și greu de înțeles de micii antreprenori. Și aici ne referim la zona rurală, dar nu neapărat. Vin și creșterile de taxe. Nimeni nu știe ce să facă. Mulți din cei care aveau PFA-uri, II-uri și le-au desființat. În loc să creștem colectarea, din păcate, din punctul nostru de vedere, va scădea, pentru că mulți își închid deja afacerile, își suspendă activitatea până la stabilizarea sistemului. Impozitele le microîntreprinderi într-un an, practic, de la 1 ianuarie 2023, s-a limitat plafonul la 500.000 de euro, iar de la 1 ianuarie 2024, la 60.000 de euro pentru 1% și 50.000 de euro pentru 3%. Impozitele s-au triplat, practic. Și trebuie precizat că vorbim de microîntreprinderi, nu de plătitori de impozit pe profit. 

Categorie de impozitare 

Mai mult, a mai apărut și nebunia cu calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de 500.000 de euro calculat pe întreprinderi legate. Nimeni nu știe dacă trebuie sau nu să divorțeze, nimeni nu știe ce se întâmplă cu societățile. Cert este că, după părerea mea, se tinde să se desființeze microîntreprinderea ca și categorie de impozitare. Șit totuși, gradul de colectare a microîntrederii era foarte mare. Era un impozit simplu de aplicat, cu procent la cifra de afaceri. În general cei mici își plătesc dările. Mai aveau obligativitatea de a avea un salariat, mai aducea niște contribuții salariale la buget. Din păcate, multe dintre ele se vor desființa. 

Dispar locuri de muncă 

Reducând categoriile de la trei microîntreprinderi pe care o s-o dețină oricare dintre antreprenori, acest lucru înseamnă că două locuri de muncă dispar, rămâne unul singur, pentru că antreprenorul, dacă trece la impozit pe profit, antreprenorul nu va mai i obligat să mențină acel loc de muncă. 

Nu simțim parteneriatul cu Guvernul 

Și creșterile de taxe, și cotextul economic nu este cel mai fericit în acest moment - vânzările au scăzut peste tot. Un lucru constat de toți, de la comercianți, la prestatori de servicii. Și atunci ne apropiem, dacă nu suntem deja, într-o recesiune destul de avansată. Trist este că, deși s-a cerut ca mediul de afaceri să fie partener cu Guvernul, din păcate multe din măsurile de reduceri bugetare au fost amânate cu încă șase luni, deci nu se aplică, foarte puține dintre cheltuieli au fost reduse până la 31 decembrie. Nu simțim acel parteneriat de care vorbește premierul și ministrul de Finanțe. Nu îl simțim. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

pixel