Tranzacții de 99,72 milioane euro: BVB închide săptămâna pe roșu
Performanța negativă a fost...
2022 a fost anul cu cele mai importante schimbări de legislaţie, de la adoptarea Legii RCA până în prezent, cu impact major asupra şoferilor, în condiţiile în care contribuie direct la facilitarea relaţiei asigurător-beneficiar. Primele modificări au fost impuse de Comisia Europeană şi vizează, practic, liberalizarea totală a modalităţii în care firmele de asigurare îşi stabilesc preţurile. Conform platformei 'studiifinanciare.ro', ele nu mai trebuie nici să informeze Autoritatea de Supraveghere Financiară cu privire la intenţiile în acest sens, nici să raporteze schimbările, fiind suficientă certificarea independentă şi autorizată de ASF a modalităţii de calcul a tarifelor, transmite Rador.
În rândurile de mai jos puteţi citi declaraţiile făcute de către Daniel Apostol la Radio România Actualităţi.
Vor apărea noi schimbări în modul de calcul al poliţei RCA?
Daniel Apostol: Aşa cum chiar dvs aţi precizat în introducere, Autoritatea de Supraveghere Financiară a modificat deja legislaţia în domeniu, în aliniament cu reglementările europene şi la solicitarea Comisiei Europene. Consecinţa este că noi toţi, cei care avem nevoie să ne cumpărăm poliţele de răspundere civilă auto, avem posibilitatea de a apela la asigurator şi de a alege o variantă cât mai facilă buzunarului. Este vorba despre faptul că societăţile de asigurare, având în acelaşi timp libertate totală în stabilirea tarifelor RCA, au impuse prin reglementarea făcută de ASF, conceptul de primă netă, prima minimă netă de asigurare, la care se adaugă costurile operaţionale. Or, din moment ce ştim foarte bine că avem costuri cât mai mici sau, respectiv, asiguratorii au costuri cât mai mici prin distribuţia online, dacă vom cumpăra o poliţă online, vom obţine preţul, tariful cel mai mic la categoria de poliţă pe care ne-o alegem noi, în funcţie de o sumă întreagă de criterii. Aceste criterii care sunt specificate în reglementare fac posibilă variaţia tarifelor RCA în funcţie şi de zonă, pentru că, dacă luăm o zonă, un oraş, să spunem, cu mai puţini locuitori, cu un trafic rutier cu mai puţine incidente, cu mai puţine accidente, cu daunalitate istorică scăzută, automat şi asiguratorul ne va oferi acolo un tarif mai mic. Şi, bineînţeles, ţine foarte mult şi de natura riscurilor asigurate, pentru că un conducător auto care este tânăr, fără experienţă şi conduce o maşină foarte puternică presupune o sumă de riscuri sporite, deci va avea un RCA mai mare.
O normă ASF va avea, înţeleg, impact direct asupra consumatorilor. Introducerea conceptului de prima netă de cheltuieli de distribuţie ce aduce?
Daniela Apostol: Exact ce vă spuneam. Prima netă este reperul minim de la care asiguratorul începe cu calculul poliţei de asigurare, la acesta urmând să se adauge costurile operaţionale. Cum spuneam, în momentul în care noi alegem o distribuţie online, digitală, ne cumpărăm poliţa online, asiguratorul care ne-o vinde are cele mai mici costuri cu această formă de vânzare, automat ne va oferi această poliţă online la tariful cel mai scăzut la categoria respectivă de poliţe.
Online, online, dar ascultătorii noştri reacţionează: de ce sunt diferenţe atât de semnificative la RCA între companiile de asigurări?
Daniel Apostol: Pentru că aici funcţionează ceea ce aţi invocat dumneavoastră chiar de la început, şi anume liberalizarea pieţei. Comisia Europeană impune tuturor ţărilor membre să lase dreptul asiguratorilor de a-şi regla, de a-şi face singuri politica de preţuri şi de marketing. Autoritatea de Supraveghere Financiară veghează cu foarte mare atenţie, şi o spun cu multă responsabilitate, la modul în care se asigură stabilitatea pieţei, tocmai pentru că, în urma ieşirii din piaţă a unui jucător care nu a respectat nici legea şi nici instrumentele fireşti de piaţă, constatăm o reaşezare. Ceilalţi jucători care au rămas în piaţă, ceilalţi asiguratori care şi-au asumat prezenţa pe piaţa RCA şi-au redistribuit cote de piaţă, astfel încât constatăm o echilibrare, o tendinţă de reaşezare firească a pieţei.
Dar ce arată datele ASF? Cum a funcţionat până acum aplicaţia 'Amiabila'? Mai pot fi folosite şi vechile formulare în continuare?
Daniel Apostol: Sigur că da, dar este un semnal foarte bun că 'Amiabila' vine în sprijinul nostru, al consumatorilor. Peste 80.000 de cetăţeni sunt înscrişi în 'Amiabilă'. Este o formă digitală care ne fereşte de a pierde mult timp şi ştim foarte bine cât de neplăcut este în momentul în care suntem parte într-un accident, suntem victima sau maşina este afectată într-un accident şi putem să întocmim această amiabilă, să o facem direct în aplicaţie, pentru că avem şansa să avem precompletată aplicaţia cu datele personale, urmând să stabilim în aplicaţie doar datele efective ale accidentului care face obiectul acestei poliţe.
Mai mulţi ascultători ne întreabă iarăşi, OK, suntem de acord că acei tineri care şi-au dobândit permisul de conducere de curând să plătească o poliţă mai mare, dar câţi dintre ei au maşini înmatriculate pe numele lor? Se poate face, nu ştiu ceva. sau se calculează efectiv STAS?
Daniel Apostol: Aici intervine, cum să spun, metoda de calcul ia în considerare vârstă, ia în considerare, cum spuneam, vechimea conducătorului auto în practică, dar ia în considerare puterea maşinii, gradul de risc al acesteia. Trebuie să înţelegem că, în primul rând, RCA este o formă de asigurare, chiar dacă este obligatorie. Şi asigurarea are la bază conceptul de risc. În momentul în care conştientizăm acest lucru, ne vom da seama că o astfel de asigurare, care până la urmă costă câteva sute până la 1.000, 1.000 şi un pic de lei poate asigura riscuri care, însumate, la un moment nefericit te pot duce până la şase milioane de euro. Deci trebuie să ţinem cont şi de acest aspect.
Iar o poliţă pe şase luni costă, de fapt, aproape cât una pe un an. Nu este o diferenţă majoră.
Daniel Apostol: Dar vreau să vă mai spun ceva. Am constatat în 2022, anul pe care l-am traversat, cum vă spuneam, o reaşezare, o reechilibrare a pieţei. Din ce în ce mai mulţi cetăţeni au ales să cumpere poliţa pe 12 luni şi din ce în ce mai puţini sunt cei care achiziţionează o poliţă RCA pe o perioadă mult mai redusă de timp, ceea ce înseamnă şi o conştientizare a nevoii nu numai de a respecta o lege, pentru că suntem obligaţi prin lege să avem RCA pentru autoturismul care se află în trafic, ci şi o mai mare conştientizare a acestei umbrele care se numeşte o poliţă de asigurare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...