Permisul auto pe telefon, în toată Europa. Tinerii șoferi, sub reguli mai dure

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Mașini pe autostradă / Foto: Freepik
Mașini pe autostradă / Foto: Freepik
Permisul de conducere european devine digita după ce s-a ajuns la un acord provizoriu în Parlamentul UE privind reforma legislației rutiere.

Noi reguli pentru șoferi în întreaga Uniune: permis mobil, toleranță zero la alcool și sancțiuni valabile în toate statele membre

Comisia pentru Transport și Turism (TRAN) din Parlamentul European a aprobat miercuri, 14 mai 2025, două acorduri provizorii esențiale privind reformarea legislației UE în materie de permise de conducere. Acordurile vizează introducerea permisului de conducere digital, reguli mai stricte pentru șoferii începători, sancțiuni transfrontaliere și reducerea vârstei minime pentru obținerea permiselor profesionale.

Negocierile dintre Consiliul Uniunii Europene și Parlament au fost coordonate de eurodeputații Jutta Paulus (Verzi, Germania) și Matteo Ricci (S&D, Italia).

Permisul de conducere digital: o nouă eră pentru mobilitate în UE

Potrivit acordului, permisul digital va deveni principalul format utilizat în Uniunea Europeană și va fi disponibil pe smartphone, prin intermediul portofelului digital european. Totuși, la insistența europarlamentarilor, cetățenii vor putea în continuare solicita o versiune fizică a permisului, dacă o preferă.

Această măsură face parte din eforturile mai largi ale UE de a facilita tranziția digitală și de a reduce birocrația în mobilitatea transfrontalieră.

Reguli mai dure pentru șoferii începători și controale de sănătate

Noile reglementări introduc o perioadă de probă obligatorie de cel puțin doi ani pentru șoferii debutanți. Aceștia vor fi sancționați mai sever pentru consumul de alcool sau droguri, nepurtarea centurii de siguranță ori nerespectarea normelor privind transportul copiilor.

De asemenea, statele membre sunt încurajate să aplice o politică de toleranță zero la alcool și droguri, extinsă pentru toți conducătorii auto, nu doar pentru cei începători.

Citește și: RO e-Transport. Transportatorii scapă (temporar) de amenzi! Ce trebuie să știe șoferii

În privința sănătății, toate persoanele care solicită pentru prima dată un permis de conducere vor trebui să treacă un control medical, inclusiv pentru vedere și afecțiuni cardiovasculare. Cu toate acestea, pentru conducătorii auto și motocicliști, țările UE pot opta pentru formulare de autoevaluare sau alte metode alternative la reînnoirea permisului.

Profesioniști la volan: vârsta minimă scade

Pentru a combate criza șoferilor profesioniști în Europa, acordul reduce vârsta minimă pentru obținerea permisului:

pentru camioane, de la 21 la 18 ani;

pentru autobuze, de la 24 la 21 de ani,

cu condiția ca solicitantul să dețină certificat de competență profesională.

Condamnările pentru conducere periculoasă, valabile în toată UE

Cel de-al doilea acord provizoriu prevede că orice suspendare, retragere sau restricționare a permisului de conducere într-un stat membru va fi transmisă statului care a emis permisul. Astfel, penalizările vor fi aplicate la nivelul întregii Uniuni, prevenind „turismul rutier al impunității” – situații în care șoferii își pierd dreptul de a conduce într-o țară, dar continuă să circule nestingheriți în alta.

Pentru a deveni lege, acordurile trebuie adoptate formal de Consiliul UE, după care vor fi supuse votului în plenul Parlamentului European.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Oameni pe stradă / Foto: DCBusiness
Contabil / Foto: Freepik

ANAF clarifică o dilemă frecventă privind SAF-T

Tot mai multe firme aflate la început de drum sau cu...

Gaze naturale

România a importat cu 72% mai mult gaz în 2025

Producţia de gaze naturale utilizabile a României a...

Cariera Tismana

20 de hectare de pădure s-au surpat la mina Tismana

Deputatul Radu Miruţă (USR) anunţă că o alunecare de...

Bursa de Valori București
Pilonul III de pensii
Anker PowerCore 10000
Srâmtoare Ormuz
Platină
Lingouri de aur
Sediul Hidroelectrica
Hidroelectrica
Trenuri
ANAF

Buletinul electronic creează mai mult probleme românilor

Noile cărți electronice de identitate, emise cu...

Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik
Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Ilie Bolojan

Bolojan: Deficitul bugetar mare nu mai poate fi susținut

Ilie Boloja atrage atenția că România se confruntă cu o...

Donald Trump

MAGA, divizată din cauza războiului Israeliano-Iranian

După ce și-a câștigat un nou mandat cu mesajul...

Freepik.com
Freepik.com
Bani. Freepik.com
Uzină Ford / Foto: Flickr
Ucraina se aşteaptă ca viitorul pachet de sancţiuni europene contra Moscovei să vizeze şi compania de stat Rosatom

Rosatom construiește prima centrală nucleară din Kazahstan

Agenţia pentru Energie Nucleară din Kazahstan a anunţat...

Uzinele Dacia
Donald Trump și Elon Musk
Tel Aviv sub asediul Iranului

pixel