Pixeli la preţuri care cresc vertiginos: Ce se ascunde în spatele modei NFT-urilor
Autor: Antonia Popescu
Data publicării:
Sursa: Freepick
Sursa: Freepick
Mii de artişti creează în prezent imagini care sunt vândute online sub formă de NFT-uri, cele mai apreciate ajungând la milioane de dolari. Dar oare aceste fişiere informatice îşi merită cu adevărat preţul?, se întreabă AFP.

Acest tip de tranzacţii nu presupun un schimb de opere materiale, totul este virtual, cumpărătorii primind un ''Non-Fungible Token'' (''jeton nefungibil'') - NFT -, cu alte cuvinte un certificat de autenticitate asociat în acest caz unei opere de artă.

În cazul în care conţinutul lucrării digitale poate fi copiat, acest NFT rămâne singurul ''original'', a cărui proprietate este unică datorită tehnologiei de tip blockchain.

Datorită licitaţiilor spectaculoase, interesul pentru NFT-uri a explodat în 2021, când au fost tranzacţionate astfel de opere virtuale în valoare de peste 40 de miliarde de dolari la nivel mondial, potrivit companiei specializate Chainalysis.

Iar entuziasmul nu pare să scadă, conform succesului unei colecţii numite ''Bored Apes Yacht Club''. Aceste imagini cu maimuţe - 10.000 în prezent - s-au vândut la un preţ mediu de aproximativ 250.000 de dolari în ianuarie. Cântăreţul Justin Bieber, spre exemplu, a plătit 1,3 milioane de dolari pentru a lui, în ianuarie.

Complexitate tehnologică

În spatele acestor tranzacţii criticii nu văd decât dorinţa de profit a marilor actori financiari, însă există şi fani cu adevărat pasionaţi de asemenea opere, pentru care complexitatea tehnologică este o parte integrantă a valorii lor.

''Nu poţi pune întreaga comunitate NFT în acelaşi coş'', a declarat pentru AFP mumu_thestan, o artistă malaeziană care realizează lucrări NFT. Mumu, în vârstă de 33 de ani, îşi vinde creaţiile - constelaţii de pixeli strălucitori sau de femei şi dragoni fantastici - pentru câteva sute de dolari fiecare.

"Se OMOARĂ industria. Urmează decapitalizarea economiei românești". Soviani: Distrugerea economiei României, realizează cu premeditare

Lucrările sale îl atrag în mod deosebit pe artistul David Leonard, care colecţionează acest tip de opere. ''Artist eu însumi, mă comport precum colecţionarul pe care mi-aş dori să-l cunosc... Nu aş vrea ca publicul meu să se gândească doar la potenţialele câştiguri de capital'', a declarat el.

Însă, speculaţiile, alimentate de reţelele sociale, încing spiritele. Anul trecut, colecţia în vogă a fost ''CryptoPunks'' cu pixeli pătraţi, unele dintre lucrări fiind achiziţionate de celebrităţi precum rapperii Jay-Z şi Snoop Dog.

O pubelă de 252.000 de dolari

Justin Bieber şi-a prezentat maimuţa celor 200 de milioane de fani care îl urmăresc pe Instagram, alimentând interesul pentru o colecţie care a atras atenţia şi datorită campioanei de tenis Serena Williams sau vedetei fotbalului Neymar.

Mai prozaic, artistul american Robness a reuşit să vândă cu 252.000 de dolari o imagine cu o pubelă.

După ce a ajuns în piaţa de artă digitală SuperRare, imaginea cu pubela pe care o ''tokenizase'' a devenit memă - o imagine distribuită pe scară largă pe internet -, iar un colecţionar şi-a exprimat intenţia de a o achiziţiona.

''M-a sunat pentru că a vrut să afle mai multe despre treaba asta cu 'pubela' şi am vorbit 30-45 de minute'', a povestit Robness pentru AFP. ''A vrut să aibă imaginea în colecţia lui, i-am oferit un preţ şi gata'', a adăugat el.

La rândul său, Mumu recunoaşte că a fost ajutată de vizibilitatea unuia dintre fanii săi, Mike Shinoda, muzician în cadrul grupului rock american Linkin Park. Ea are în prezent circa 13.000 de urmăritori pe contul ei de Twitter, comparativ cu 600.000 pentru contul ''Bored Apes Yacht Club''.

Acest public de pe internet este cheia pentru producătorii de NFT-uri, fie că acestea sunt scumpe sau nu.

O caracteristică ce aminteşte de piaţa de artă tradiţională, unde unii artişti tineri dedică mult efort atât pentru a-şi construi o clientelă cât şi pentru a realiza operele.

Brian Beccafico, un colecţionar francez, nu se lasă distras de preţul astronomic la care a ajuns o lucrare a artistului american Beeple, vândută anul trecut cu 69 de milioane de dolari.

Beccafico, care a reuşit să cumpere o lucrare a lui Beeple în 2020, înainte de gloria bruscă a acestuia, nu o va revinde, chiar dacă astăzi valorează peste 100.000 de dolari. ''Ştiu că nu aş putea niciodată cumpăra alta'', a explicat el. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Spania se confruntă cu o rată a șomajului în creștere

Contractelor temporare, precum și productivitatea...

Informaţia zilei de la Ministerul Muncii

Vestea zilei pentru seniori.

China a creat Vidu, capabil să concureze cu OpenAI

China intenționează să se poziționeze în fruntea...

Salariile din agricultură au explodat în România

Salariile din agricultură încep să concureze cu cele din...

Noi reglementări pentru taxi și transportul alternativ

În contextul reglementării transportului alternativ s-a...

Aurul se repliază pe o piață cuprinsă de dezamăgire

Aurul scade pe măsură ce speranțele legate de o reducere...

Întreprinderile europene, vedete la răscumpărare de acțiuni

Valoarea totală a răscumpărărilor de acțiuni a scăzut cu...

Tona de cupru, metalul strategic, a depășit 10.000 de dolari

Prețul metalului roșu, element strategic al traziției...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel