Prețul cerealelor scade, cresc incertitudinile privind coridorul ucrainean

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Iar scăderea este semnificativă
Iar scăderea este semnificativă
Prețurile mondiale ale grâului și porumbului au continuat să scadă pe piețele mai preocupate de inflație decât de soarta coridorului maritim ucrainean pentru cereale, care se va închide peste opt zile din cauza lipsei unui acord cu Rusia.

"Piața este în criză de energie. De regulă, aceasta este o perioadă liniștită, când sunt așteptate noile recolte din emisfera nordică. Prețurile continuă să scadă pentru că există o ofertă abundentă de grâu rusesc", a explicat  Gautier Le Molgat, analist la Agritel. 

Lumea este "mai puțin îngrijorată" de război, deoarece condițiile de recoltă sunt în prezent bune în Europa și "piețele sunt obsedate mai degrabă de inflație și de scăderea ratelor dobânzilor" decât de viitorul coridorului ucrainean, a subliniat el.

Cel mai mic preț din ianuarie 2022

Pe piața europeană, tona de grâu moale cu livrare în septembrie se tranzacționa miercuri la aproximativ 233 de euro, cel mai scăzut nivel din ianuarie 2022. Porumbul se tranzacționa la 228 de euro pe tonă pentru livrare în iunie, nivelul său de la sfârșitul lunii noiembrie 2021. 

La Bursa din Chicago, scăderea a fost de asemenea semnificativă, în special pentru porumb. "Piața se obișnuiește cu ideea că recolta de porumb și soia (din SUA) va fi mai mult decât suficientă. Nu sunt așteptate evenimente meteorologice nefavorabile cel puțin până la sfârșitul lunii iulie", spune Dewey Strickler de la Ag Watch Market Advisors.

Scăderea exporturilor americane

De asemenea, exporturile americane continuă să sufere din cauza concurenței din Brazilia. Marți, China a anulat o comandă de 272.000 de tone de porumb american, a treia anulare în trei săptămâni, pentru un total de peste 800.000 de tone. "Chinezii au cumpărat acest porumb american ca asigurare (în cazul unor creșteri de preț), dar recolta braziliană arată bine și ei anulează", notează Dewey Strickler.

În condițiile în care exporturile americane sunt sub medie și stocurile refăcute, îngrijorările legate de o închidere a coridorului ucrainean nu au impact asupra prețurilor. Posibila încheiere a acordului cerealier "ar oferi sprijin pentru porumb și grâu. Dar pentru porumb, piața este încă îngreunată de mărimea recoltei braziliene", ceea ce "împiedică orice revenire pe termen scurt", a declarat Dax Wedemeyer (US Commodities). 

Cu opt zile înainte de expirarea actualului acord privind exportul de cereale ucrainene prin acest coridor maritim, semnat în iulie anul trecut de Rusia și Ucraina sub egida Turciei și a ONU, discuțiile, reluate miercuri în Turcia, se anunță a fi tensionate. Deschiderea lui, la 1 august 2022, a permis ca aproape 30 de milioane de tone de produse agricole să părăsească Ucraina cu destinația China, Turcia și Uniunea Europeană, dar și pentru țări puternic dependente de importurile din Marea Neagră, precum Egiptul, Tunisia, Bangladesh și Yemen.

De săptămâni întregi, Rusia avertizează că va accepta o reînnoire a acordului doar dacă cererile sale vor fi îndeplinite. Moscova cere, printre altele, reconectarea băncii sale agricole Rosselkhozbank la sistemul bancar internațional SWIFT, ridicarea barierelor în calea asigurării navelor sale, deblocarea activelor companiilor rusești legate de sectorul agricol și reluarea funcționării conductei Togliatti-Odessa pentru livrările de amoniac, o componentă chimică cheie a îngrășămintelor minerale.

Ar putea fi oprit coridorul ucrainean?

Pe teren, inspecțiile navelor în Bosfor - supravegheate de Centrul Comun de Coordonare cu sediul la Istanbul - au încetinit semnificativ din aprilie, oprindu-se chiar și pentru două zile în această săptămână în absența inspectorilor ruși. "Există un fel de presiune asociată cu inspecțiile, care vine cu discuții dificile. Dar dacă situația este foarte diferită de cea de anul trecut în același timp, pentru că Ucraina a exportat deja foarte mult", a declarat Damien Vercambre de la firma de brokeraj Inter-Courtage.

Mai mulți analiști, atât europeni, cât și americani, cred acum că o oprire a coridorului este posibilă, dar consideră că efectul său asupra piețelor ar fi atenuat de o ofertă abundentă de cereale și datorită capacității Ucrainei de a exporta prin "coridoarele de solidaritate" europene, în ciuda protestelor recente din partea unor țări precum Polonia și România.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Lingouri de aur / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja. Foto: Crisan Andreescu
Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com

pixel