Prețul petrolului marca Brent a coborât sub 85 de dolari/baril
Autor: Delia Gheață
Data publicării:
De vină sunt preocupările investitorilor legate de cerere
De vină sunt preocupările investitorilor legate de cerere
Cotaţia barilului de ţiţei a scăzut joi, pentru a doua zi consecutiv, în contextul în care Uniunea Europeană analizează un plafon de preţ mai mare decât se aştepta pentru petrolul rusesc şi de asemenea se înmulţesc semnalele care arată spre apariţia unor provocări la adresa cererii, transmite Bloomberg.

La bursa de la Londra, cotaţia ţiţeiului Brent cu livrare în luna ianuarie era în scădere cu 1,5%, până la 84,15 dolari per baril, în timp ce la bursa de la New York, cotaţia ţiţeiului West Texas Intermediate a scăzut cu 1,2% până la 77,04 dolari pe baril, iar volumul tranzacţiilor este aşteptat să fie unul redus având în vedere că pe 24 noiembrie se sărbătoreşte Ziua Recunoştinţei în SUA.

Diplomaţii UE sunt blocaţi în negocieri cu privire la cât de strict ar trebui să fie viitorul mecanism vizând ţiţeiul rusesc, după ce au discutat o plafonare a exporturilor maritime de petrol rusesc undeva între 65 şi 70 de dolari per baril. Există unele diferenţe de opinie între statele membre, în condiţiile în care Polonia consideră că un plafon de 65 de dolari este mult prea îngăduitor pentru Moscova iar Grecia nu vrea să coboare sub 70 de dolari.

Analiştii de la Goldman Sachs Group Inc. sunt de părere că un plafon de preţ mai mare ar reduce riscul unor represalii din partea Moscovei dar totodată şi-au exprimat unele îndoieli că mecanismul ar putea fi pus în aplicare.

În paralel, se înmulţesc semnalele venite din partea primelor două economii mondiale care ameninţă cererea de energie. În SUA, economiştii de la Rezerva Federală i-au informat pe decidenţi că şansele pentru o recesiune în 2023 au crescut până la aproape 50%, odată cu majorarea dobânzilor. În China, oficialii continuă cu eforturile agresive destinate opririi răspândirii Covid-19, ordonând carantine şi restricţii de deplasare după ce numărul cazurilor zilnice de infecţie a ajuns la aproape 30.000.

Preţul ţiţeiului a scăzut semnificativ în cursul acestei luni, anulând câştigurile realizate în octombrie după ce Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi aliaţii săi au decis să reducă producţia. Chiar dacă planul vizând un plafon de preţ impus ţiţeiului rusesc a fost văzut anterior ca un element care avea potenţialul de a susţine preţurile, dacă ar fi condus la o producţie mai mică, un plafon mai mare ar putea avea un impact redus asupra tranzacţiilor. 

Flota de petroliere a Rusiei, prea mică pentru a ”păcăli” plafonarea prețului la petrol

Flota de petroliere a Rusiei este prea mică pentru a ocoli complet planul Uniunii Europene, al țărilor G7 și al Australiei de a aplica un plafon de preț pentru exporturile de țiței pe mare ale Moscovei, începând cu 5 decembrie, spun analiștii.

Cantitatea pe care Rusia va fi incapabilă să o exporte va spori odată cu intrarea în vigoare, la 5 februarie, a sancțiunilor UE privind transporturile de produse rafinate rusești. În total, deficitul ar putea însemna că Rusia reduce exporturile cu aproximativ 1 milion de barili pe zi (bpd), în comparație cu fluxurile actuale către piața mondială de aproximativ 3,5 milioane de bpd. Impactul ar duce la creșterea prețurilor la petrol și carburanți și ar provoca noi presiuni inflaționiste globale. Rusia a declarat că nu va vinde petrol țărilor care aprobă plafonarea prețurilor.

O flotă paralelă 

Interdicțiile UE au ca scop să priveze Moscova de veniturile realizate din exportul de petrol care îi permit să își finanțeze operațiunea militară din Ucraina. Impactul sancțiunilor financiare occidentale și al faptului că rafinăriile evită să cumpere petrol rusesc a fost limitat până în prezent, deoarece China, India și alți importatori asiatici și-au mărit achizițiile de când Rusia a început invazia în Ucraina, la 24 februarie.

Plafonarea prețurilor ar putea avea, de asemenea, un efect limitat în cazul în care ar provoca perturbări care să determine creșterea pieței și să atenueze orice reducere a veniturilor rusești. Un plan al G7, care intră în vigoare la 5 decembrie, va permite industriei maritime să contribuie la exporturile de petrol rusesc, dar numai la un preț fix, plafonat. 

Pentru a menține fluxurile actuale de transport maritim de 3,5 milioane de barili pe zi, Moscova ar avea nevoie ... Citește mai departe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Producţia de cărbune a României continuă să scadă

Institutul Naţional de Statistică a publicat o analiză...

TikTok renunță voluntar la plata recompenselor

TikTok a anunțat miercuri că va suspenda "voluntar"...

Schimbări la vârful Allianz-Țiriac Pensii Private

Virgil Ichim, CEO Allianz-Țiriac Pensii Private, pleacă...

Revolut face angajări în România

Compania Revolut angajează la nivel global, inclusiv în România.

Preţul cafelei nu va scădea prea curând. Care sunt motivele

Veşti proaste pentru iubitorii cafelei.

Valoarea acordului Aramco - FIFA, pusă la secret

FIFA a anunţat acordul global cu Aramco.

Programul magazinelor Carrefour de 1 Mai şi Paşte 2024

Programul magazinelor Carrefour în perioada...

BHP vrea să ”aprindă” întreaga industrie a cuprului

Anglo American a confirmat primirea unei oferte de...

România are încă un aeroport la standarde Schengen

Lucrările de modernizare și extindere a Aeroportului...

EasyJet recrutează: Are nevoie de 1.000 de piloți

Compania aeriană britanică deschide un program de...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel