Rabla Plus. Unde sunt banii pentru mașini electrice? APIA cere explicații Guvernului!

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Mașină electrică / Foto: Freepik
Mașină electrică / Foto: Freepik
EXCLUSIV
Dan Vardie (APIA) afirmă că România trebuie să sprijine mașinile electrice deoarece fără subvenții, piața se prăbușește, așa cum reise și din rezultatele vânzărilor din anul 2024.

Subvențiile insuficiente au dus la un colaps al vânzărilor

Președintele APIA, Dan Vardie, a criticat joi, 6 februarie 2025, în cadrul unei conferințe de presă, modul în care România a gestionat programul de subvenții pentru mașinile electrice. Potrivit acestuia, reducerea ecotichetului la 5.100 de euro în 2024 a dus la o scădere dramatică a vânzărilor, de la 15.318 unități în 2023 la doar 9.743 anul trecut.

”Nu poți să ții tot timpul consumatorul cu bomboane ca să își cumpere o mașină electrică. Dar nici nu poți să-i iei bomboana brusc și să te aștepți ca piața să nu sufere. Nemții au făcut aceeași greșeală și au pierdut 100.000 de mașini, dar măcar au vândut 380.000. Noi am pierdut aproape o treime din piață și suntem în colaps”, a declarat Vardie.

APIA cere o creștere urgentă a subvenției pentru mașini electrice

În prezent, Ministerul Mediului și Guvernul analizează posibilitatea creșterii ecotichetului, însă fără un anunț clar privind nivelul acestuia. APIA propune revenirea la 8.500 de euro pentru fiecare mașină electrică, o valoare considerată optimă pentru relansarea vânzărilor.

”Am făcut calcule detaliate, iar bugetul alocat programului Rabla Plus și Rabla Clasic în 2024 a fost de 1,3 miliarde lei (aproximativ 260 milioane de euro). Din acești bani, doar puțin peste jumătate au fost folosiți. Întrebarea este simplă: unde sunt restul banilor?”, a spus Vardie.

Potrivit estimărilor APIA, cu un ecotichet de 8.500 de euro, România ar putea vinde în 2025 aproximativ 19.000 de mașini electrice și 110.000 de hibride plug-in, fără riscuri bugetare.

Bruxelles cere măsuri clare pentru susținerea electromobilității

Dan Vardie a subliniat că România trebuie să urmeze exemplul altor state europene și să adopte politici coerente pentru susținerea mașinilor electrice. Comisia Europeană a cerut recent guvernelor statelor membre să implementeze strategii de sprijin pentru consumatori și producători, astfel încât tranziția către electromobilitate să fie sustenabilă.

”Regulamentele privind emisiile de CO₂ sunt cunoscute de patru ani. Nu există surprize. Știam cu toții că aceste norme vor intra în vigoare, dar acum ne prefacem surprinși și spunem că nu suntem pregătiți. Problema nu este dacă mașina electrică este viitorul – este deja stabilit că este. Problema este cine plătește această tranziție”, a explicat Vardie.

În concluzie, APIA avertizează că fără o revenire la un nivel de subvenții eficient, România riscă să rămână în urma Europei și să piardă oportunități importante în procesul de electrificare a transportului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Inflație / Grafică: DCBusiness
Freepik.com
Alexandru Petrescu, șeful ASF
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
Muncitor în fabrică / FOTO: Freepik
O precizare extrem de importantă pentru toți pensionarii
Avion / FOTO: Freepik
Chatgpt. Freepik.com
Freepik.com
Uniunea Europeana
Bursa de la București / FOTO: Facebook
freepik.com
Donald Trump la summitul G7 din 2028
Freepik.com
Foto: Freepik
Foto: Pexels.com

Importurile europene țin pe linia de plutire gigantul Maersk

Maersk ridică prognoza de profit pe fondul rezilienței...

Freepik.com
Freepik.com
Vladimir Putin și Donald Trump / Foto: kremlin.ru
Plată online / Foto: Freepik

pixel