RCA. Modificări privind acordarea despăgubirilor

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Accident auto
Accident auto
Despăgubirile în baza asigurărilor RCA, la nivelul deciziilor instanțelor de judecată, se acordă diferit și durează foarte mult un lucru care este, în fond, nefiresc.

Pentru reglementarea acestei anomalii, la Senat fost depusă o propunere de modificare a Legii 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, cu modificările și completările ulterioare.

În expunerea de motive a modificării se spune că: ”Unele instanțe de judecată nu consideră a fi daune materiale cheltuielile viitoare pe care va trebuie să le suporte victima unui accident rutier cu recuperarea sau refacerea stării de sănătate, precum, dar fără a se limita, investigații medicale, tratamente medicamentoase, terapii de recuperare, achiziționarea de orteze, proteze, scaune rulante, etc. De asemenea, nu sunt considerate daune materiale nici cheltuielile viitoare pe care rudele unei victime decedate a unui accident rutier vor trebuie să le suporte cu ritualurile religioase, precum și costurile necesare realizării monumentului funerar. În acest context, în care persoanele prejudiciate nu își pot permite achitarea costurilor operațiunilor anterior menționate, iar acestea nu sunt considerate daune materiale se ajunge în situația de inechitate în care fie nu mai sunt accesate, deși sunt imperios necesare, fie sunt accesate ulterior primirii despăgubirilor morale, care astfel sunt utilizate pentru acoperirea unor prejudicii materiale, daune morale fiind transformate în daune materiale. Este evidență inechitatea creată prin aceea că, sumele de bani oferite persoanelor prejudiciate, care ar trebui să acopere suferințele morale suportate, ajung să acopere doar prejudicii materiale”.

Așadar, actul normativ definește accidentul auto ca fiind un eveniment în care a fost implicat cel puțin un vehicul în urma căruia au rezultat prejudicii materiale și/sau vătămarea sănătății și a integrității corporale ori decesul uneia sau mai multor persoane și cererea de despăgubire, că fiind documentul prin care partea prejudiciată sau asiguratul formulează către asigurătorul RCA sau către BAAR pretențiile de despăgubire.

În expunerea de motive se mai spune că trebuie ținut cont și de perioada lungă de timp necesară obținerii de către persoana prejudiciată a unei hotărâri definitive din partea unei instanțe de judecată, perioada care, în unele cazuri, se poate întinde pe mai mulți ani, funcție de complexitatea litigiului.

Așadar, pentru corectarea acestei norme legale care, în mod evident, dezavantajează persoana prejudiciată, este necesară modificarea legii în așa fel încât să existe o separare clară între situația cererii de despăgubire soluționată pe cale amiabilă și cea pentru care este necesară intervenția instanțelor de judecată.

Vezi AICI propunerea de modificare a Legii 

Citește și:

Accident auto. Cum se calculează despăgubirile

ASF a publicat în urmă cu câteva zile un Ordin prin care se stabilește punctajul prin care se calculează despăgubirile în cazul unui accident auto.

Ordinul vizează persoanele care au suferit vătămări corporale în timpul unui accident auto. Este vorba despre Ordinul 1/2.293/2022 privind stabilirea despăgubirii persoanei prejudiciate în caz de vătămare a integrităţii corporale sau a sănătăţii în urma producerii accidentelor de vehicule pe baza punctajului traumatologic stabilit de Institutul Naţional de Medicină Legală "Mina Minovici" Bucureşti.

În primul rând calculare punctajului trautamtologic se face contra cost la cererea persoanei prejudiciate, a asigurătorului RCA, a BAAR sau Fondului de Garantare a Asiguraţilor, denumit în continuare FGA, de către medici experţi evaluatori.

Pentru calculul punctajului traumatologic, persoanele prejudiciate sunt examinate clinic printr-o expertiză de evaluare în cadrul căreia sunt verificate acuzele prezentate, documentele doveditoare şi se identifică aspectele clinice şi paraclinice, morfologice şi funcţionale care sunt în legătură directă de cauzalitate cu accidentul de vehicule, se spune în ordonul ASF.

Examinarea

În cadrul examinării se procedează la:

a) identificarea, notarea şi descrierea tuturor leziunilor traumatice şi a consecinţelor acestora asociate cu accidentul rutier în cauză, identificabile cu ocazia examenului clinic;

b) existenţa corelaţiei diagnostic – susţinerea diagnosticului;

c) examinarea documentelor medicale relevante;

d) diferenţierea leziunilor traumatice şi/sau consecinţelor acestora asociate cu accidentul rutier de patologii anterioare evenimentului rutier sau cele ulterioare ce nu sunt legate direct cauzal de acesta;

e) acordarea unui punctaj total care să ţină cont de situaţia faptică la momentul consultului sau la momentul parvenirii examenelor clinice sau paraclinice de specialitate solicitate pe baza baremului.

În cazul în care documentele medicale sunt insuficiente şi/sau incomplete în raport cu starea victimei, medicul expert evaluator poate solicita completarea documentaţiei sau efectuarea unor examinări suplimentare cu scopul de a verifica şi completa diagnosticul; solicitarea se face cu consimţământul explicit al pacientului. Citește mai mult AICI

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric
TikTok. Freepik.com
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Benzinarie / Foto: Freepik
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...

Bani
Labubu

pixel