Regele englez al autobuzelor electrice își lansează ofensiva pe Bătrânul continent

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Autobuz / FOTO: https://wrightbus.com/en-gb/news-and-media
Autobuz / FOTO: https://wrightbus.com/en-gb/news-and-media
Compania Wrightbus, cantonată, pentru moment, pe piața britanică a autobuzelor electrice, a semnat o serie de cinci contracte în Germania. Sub conducerea lui Jean-Marc Gales, un veteran al industriei auto europene, grupul și-a dublat, practic, producția în doi ani. 

Sectorul autobuzelor 100% electrice începe să prindă viteză în Europa. Iar de la baza sa industrială din Ballymena, un orășel din Irlanda de Nord, un jucător puțin cunoscut în altă parte decât în ​​Marea Britanie intenționează să cucerească o cotă bună din noua piață, înfruntându-i pe rivalii europeni sau chinezi.

Wrightbus, care a proiectat mai multe generații din celebrele autobuze roșii cu etaj din Greater London, a parcurs un drum lung. Plasată sub supraveghere judiciară în timpul falimentului său în 2019 din cauza unor probleme legate de lichiditate, compania înființată după război în 1946 a fost imediat preluată de antreprenorul Jo Bamford, moștenitorul mașinilor de construcții JCB.

Fostă fabrică de țigări

Acolo, într-o fostă fabrică de țigări Gallaher abandonată în 2017, se nasc acum noile autobuze cu emisii zero. Modele care în curând vor putea deservi piețe îndepărtate precum Hong Kong sau chiar Australia.

Noul proprietar i-a încredințat această nouă provocare „verde” lui Jean-Marc Gales, un veteran al industriei auto din Luxemburg. A lucrat în special la BMW, Mercedes, Peugeot-Citroën, Opel, Lotus. Iar mai recent la Williams Advanced Engineering, firmă specializată în baterii electrice pentru toate tipurile de transport (autoturisme, camioane, trenuri etc.), dar și la EuroGroup Laminations, producător de rotoare și statoare recent listat la Milano

Numărul trei în top

Acum, Wrightbus intentioneaza să-și consolideze rapid poziția pe Bătrânul continent. „Pe segmentul european al autobuzelor cu emisii zero, am fost pe locul 12 în 2022, am urcat pe patru anul trecut și sperăm să fim pe locul trei anul acesta (după grupul german MAN și compania chineză Yutong)”, continuă directorul general.

Pe baza constructorului nord-irlandez, revenirea este deja vizibilă. „În urmă cu doi ani, aici s-au fabricat 400 de autobuze, în 2023 s-a ajuns la 623, pentru ca anul acesta să depășim 1.000 de unități”, explică Jean-Marc Gales. Carnetele de comenzi sunt pline până în aprilie 2025, se analizează posibilitatea introducerii unui program de lucru în trei schimburi. De asemenea, se are în vedere o creștere a cifrei de afaceri de la 300 de milioane de lire sterline anul trecut, la peste 500 de milioane anul acesta. Din care peste 20 de milioane anual sunt imediat reinvestite în cercetare și dezvoltare.

Potrivit Asociației Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), piața autobuzelor electrice noi a crescut cu 39% anul trecut, la 5.166 de unități înmatriculate. Aceasta îi conferă o pondere de 15,9% din totalul achizițiilor, cu siguranță în creștere constantă, dar încă departe de motorina care încă reprezintă 62,3% din vânzări.

Deocamdată, aproximativ 95% din livrările Wrightbus sunt încă destinate Regatului Unit sau Republicii Irlanda (Eire). Dar seria de cinci contracte încheiate în Germania (Köln, Saarbrück, Cottbus etc.) va schimba  curând situația, cu peste 150 de comenzi doar în această țară. În Franța, palmaresul companiei este încă incomplet.

Benelux, Elveția și Austria sunt, de asemenea, printre țintele desemnate. Din fericire, Brexit-ul nu este un handicap pentru deservirea continentului, potrivit lui Jean-Marc Gales, deoarece acordurile speciale privind Irlanda de Nord fac posibilă exportarea vehiculelor sale urbane în UE fără taxe.

Pentru moment, autobuzele cu hidrogen rămân mai scumpe de cumpărat decât modelele electrice cu baterie (80% din livrările actuale de Wrightbus). Dar „convingerea mea este că diferența de preț dintre cele două tehnologii va dispărea în trei ani, pentru că prețul unei pile de combustibil de 80 de kilowați va scădea cu 50% în doi sau trei ani”, prezice omul de afaceri.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ursula von der Leyen
SUA vs China
Muncitor

Germania 2025: Sectoarele cu potențial ridicat de investiții

Germania, prima economie a Europei, rămâne un pilon de...

Bani. Foto: Freepik.com
Beijing

Preţurile din China au scăzut pentru a treia lună consecutiv

Preţurile de consum în scădere pentru a treia lună...

Criptomonede / FOTO: Freepik
Bursa / sursa foto: Pexels.com / Anna Nekrashevich
Inteligența artificială / Foto: Freepik
Radar / Foto: Freepik
CNE Cernavoda
S&P Global
Google
Bună dimineața! / FOTO: Freepik
Tanczos Barna / Foto: gov.ro

Tanczos Barna cere formarea rapidă a unui guvern responsabil

Ministrul Finanțelor lansează o serie de avertismente.

Robotul Vulcan / FOTO: Captură ecran
Mașină / FOTO: Freepik

În timp ce industria auto frânează, Ferrari accelerează

Ferrari nu cunoaște criza: profituri record într-un...

Estimări și calcule / FOTO: Freepik
Bitcoin

Prețul Bitcoin se apropie de 104.000 de dolari

Bitcoin a crescut semnificativ vineri, depășind în goană...

Foto: Oana Pavelescu
Foto: Freepik.com
Șantierul Naval Damen Mangalia
Tancuri

Germania nu exclude un împrumut comun al UE pentru apărare

O deschidere condiționată pentru finanțare comună.

Conducte de gaze / Foto: Freepik
China / FOTO: Freepik
Foto: Freepik.com
Bani
Drepturile angajaților / FOTO: Freepik

Clauzele abuzive din contractele de muncă

O clauză frecvent întâlnită în unele contracte...

Concedieri

Multinațională, concediază 10.000 de angajați

Compania va suporta toate costurile de restructurare.

Guvern sediu

pixel