RO e-Transport: Clarificări utile pentru companii

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Camion in trafic
Camion in trafic
Specialiștii EY România - Georgiana Iancu, Partener, liderul departamentului Taxe indirecte și Sînziana Radu, Manager, Taxe indirecte fac o trecere în revistă a aspectelor la care trebuie să fie atenți agenții economici în privința sistemului RO e-Transport. 

Tocmai ce a fost publicată, la finele lunii iunie 2024, procedura de funcționare a sistemului RO e-Transport, actualizată, care face referire la criteriile și regulile de raportare aplicabile atât bunurilor cu risc fiscal ridicat, cât și celorlalte categorii de bunuri, pentru care este obligatorie raportarea transporturilor internaționale. Prin procedură s-a confirmat că pragurile de la care intervine obligația de raportare sunt aceleași, atât pentru transportul bunurilor cu risc fiscal, cât și pentru celelalte tipuri de bunuri (i.e. vehicule rutiere având o masă maximă tehnic admisibilă de minimum 2,5 tone, încărcate cu bunuri cu o masă brută totală mai mare de 500 kg, sau o valoare totală mai mare de 10.000 de lei) și s-au adus o serie de clarificări cu privire la aspecte punctuale ale raportării.

 

Noutatea care a venit tot la finele lunii iunie se referă la amânarea aplicării sancțiunilor pentru nerespectarea dispozițiilor de raportare în RO e-Transport până la 1 ianuarie 2025, însă doar în cazul utilizatorilor care au obligația să raporteze transporturi internaționale de bunuri și care au statutul de operator economic autorizat potrivit prevederilor art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului la data realizării transportului internațional de bunuri. Aceste dispoziții au creat o oarecare efervescență și confuzie la nivelul operatorilor economici, care sperau într-o amânare a aplicării contravențiilor cu încă 6 luni.

 

Pentru a clarifica, începând cu 1 iulie 2024, sistemul RO e-Transport este aplicabil astfel:

 

- pentru operatorii care transportă bunuri cu risc fiscal ridicat (atât în cazul transporturilor pe teritoriul național, cât și a celor internaționale), sancțiunile rămân aplicabile pentru toți operatorii economici, inclusiv pentru cei care au statut de operatori economici autorizați (AEO), iar

- pentru raportarea transporturilor internaționale de bunuri (altele decât cele cu risc fiscal ridicat), sancțiunile sunt aplicabile

  • de la 1 iulie 2024 – pentru operatorii care nu au statutul de operatori economici autorizați (AEO) și
  • de la 1 ianuarie 2025 - pentru operatorii care au statutul de operatori economici autorizați (AEO).

 

În contextul acestor modificări asupra legislației RO e-Transport, am observat multiple dificultăți și dezbateri la nivelul mediului de afaceri - care sunt operațiunile care fac obiectul raportării, care sunt criteriile de raportare, cum trebuie să se facă raportarea în diverse cazuri practice, cum se aplică sancțiunile fiind doar câteva dintre întrebările ridicate în decursul ultimelor 6 luni. Alte provocări au fost însă datorate limitărilor de ordin practic pe care companiile le au în obținerea datelor necesare raportării -  imposibilitatea de a obține (în timp util) date de la partenerii externi și lipsa posibilității de corectare a datelor raportate fiind cele mai întâlnite aspecte ridicate de mediul de afaceri.

 

Cu toate acestea, este cert că obligația de raportare în RO e-Transport există la nivelul tuturor operatorilor economici care realizează transporturi de bunuri cu risc fiscal ridicat sau transporturi internaționale de bunuri și că autoritățile pot sancționa neconformarea începând cu 1 iulie 2024, doar titularii AEO fiind păsuiți cu încă 6 luni, până la 1 ianuarie 2025 pentru anumite mișcări de bunuri internaționale. În ce măsură vor reuși operatorii economici să se conformeze, începând cu 1 iulie 2024, cu toate obligațiile de raportare aferente sistemului RO e-Transport, precum și ce alte modificări vor interveni la nivelul legislației – rămâne de văzut. Amintim și că date din sistemul RO e-Transport vor fi aduse, din câte înțelegem doar în scop informativ, și în decontul de TVA precompletat, aspect care nu ar trebui ignorat de către agenții economici.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Bitcoin / Foto: Freepik
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României

pixel