Europa crește ușor, România scade drastic
În total, în Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția) au fost înmatriculate 1,11 milioane de autoturisme în luna mai 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 1,9% față de aceeași lună din 2024. În interiorul UE, creșterea a fost de 1,6%, cu un total de 926.582 de autoturisme înmatriculate.
În contrast puternic, în România s-au înmatriculat doar 10.521 de autoturisme, în scădere semnificativă față de cele 15.643 de unități din mai 2024. Această contracție de peste 5.100 de unități într-o singură lună poziționează România la coada clasamentului european și ridică semne de întrebare privind dinamica cererii interne, politicile fiscale și programul Rabla.
Ce fac marile piețe europene
Printre piețele majore din UE, înmatriculările au evoluat mixt:
Spania a înregistrat cea mai puternică revenire, cu un plus de 18,6%,
Germania a crescut modest, cu 1,2%,
Franța a consemnat o scădere de 12,3%,
Italia a rămas aproape stabilă, cu un minus de doar 0,1%.
Pe acest fond, România iese în evidență ca singura țară cu o scădere masivă, ceea ce poate indica atât probleme de lichiditate în rândul consumatorilor, cât și efecte ale incertitudinii fiscale sau blocaje administrative în programele de stimulare a vânzărilor.
Boom pentru mașinile electrice
Un alt aspect remarcabil al raportului ACEA este avansul spectaculos al vehiculelor electrificate. În luna mai 2025, 58,9% din autoturismele noi înmatriculate în UE au fost fie electrice pe baterie, fie plug-in hybrid sau hibride. În aceeași lună a anului trecut, ponderea era de 48,9%, ceea ce confirmă accelerarea tranziției către mobilitatea electrică, impulsionată de politici europene și stimulente naționale.
Dacia salvează onoarea României
Singura veste pozitivă pentru România vine din partea mărcii Dacia, care continuă să performeze pe piața europeană. În luna mai, înmatriculările Dacia au crescut cu 13,2%, ajungând la 49.415 unități, potrivit ACEA. Grupul Renault, din care face parte Dacia, a raportat o creștere totală de 4,6%, până la 111.395 autoturisme.
Pe ansamblul primelor cinci luni din 2025, Dacia a înmatriculat 249.593 autoturisme în Europa, în creștere cu 1,8%, iar cota sa de piață a urcat la 4,5%, consolidându-și poziția între cele mai importante mărci accesibile de pe continent.
Ce urmează?
Scăderea abruptă a înmatriculărilor din România vine într-un moment în care industria auto europeană își reface cu greu echilibrul, după ani afectați de pandemie, criza semiconductorilor și tranziția forțată spre electrificare. În cazul României, factorii specifici — precum întârzierea lansării programelor Rabla, instabilitatea fiscală, dobânzile ridicate la credite auto sau lipsa predictibilității în politicile de mediu — pot amplifica declinul.
Dacă tendința continuă și în lunile următoare, România riscă să devină piață marginală pentru constructori, ceea ce poate afecta și atractivitatea investițională în sectorul auto.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Începând cu 1 iulie 2025, intră...
Noul Guvern și-a asumat, prin...
Când dorești să arăți bine,...
Guvernul a abrogat oficial...
Noul program de guvernare anunță din nou, pentru a câta...
Guvernul reunit sub coaliția PSD-PNL-USR-UDMR a anunțat...
Primele evaluări ale...
Piața auto din Europa a revenit...
Trump relaxează restricțiile...
Bursa de Valori Bucureşti (BVB)...
Cabinetul Ilie Bolojan vine cu...
Gabriel Biriș a afirmat că...
TVA-ul la panouri solare și...
Bulgaria şi Japonia îşi extind cooperarea în sectorul...
Guvernul german a aprobat marţi...
Cursul valutar anunțat marți,...
Senatul votează azi propunerea...