Proiectul Ro-HydroHub. Câciu: ”Este un model care trebuie perpetuat”
La Palatul Victoria, a fost...
"Recent, Caspian Pipeline Consortium (CPC) a anunțat că două dintre cele trei terminale plutitoare din portul Novorossiysk nu vor funcționa in perioada 15-25 iunie. Oprirea este una programată.
Aceasta opereaza terminalul petrolier si conducta de transport titei ce face legatura dintre zacamintele din vestul Kazahstanului si portul de la Marea Neagra – Novorossiysk, Federatia Rusa. Din terminalul Novorossiysk, pleaca majoritatea petrolului importat de România.
Potrivit comunicatului CPC, in această perioadă au loc lucrări de mentenanță și de reparații, dar se va verifica și dacă în zonele din apropierea terminalelor sunt mine, în condițiile în care “studiile preliminare au arătat ținte/obiecte hidroacustice și magnetice care urmează să fie supravegheate și eliminate, dacă este necesar”.
“În trecut, această zonă de coastă a fost o zonă de război de mai multe ori. În plus, din cauza fenomenelor naturale fundul mării este expus deplasării rocilor. În acest sens, reglementările portului Novorossiysk și Flotei Mării Negre prevăd un set obligatoriu de măsuri pentru inspectarea și eliminarea pericolului potențial al minelor, măsuri care trebuie luate înainte de începerea lucrărilor de pe pe fundul mării”, mai arată CPC.
Compania a mai anuntat si ca încărcările de titei vor continua prin cel de al treilea terminal, care reprezintă 70% din capacitatea totală a conductei.
Potrivit Ministrul Energiei din Kazahstan - Bolat Akchulakov, citat de agenția rusa de presă Interfax, lucrările din jurul instalațiilor CPC din portul Novorossiysk nu vor afecta exportul de petrol din Kazahstan.
In acelasi timp, productia aferenta zăcământului petrolier Kashagan din Marea Caspica - Kazahstan este oprita începând cu 1 iunie, pentru lucrari programate de revizie. Aproximativ 9.000 de muncitori vor fi mobilizați timp de 45 de zile pentru a face reparații majore la instalațiile onshore și offshore de extractie, procesare primara si transport a titeiului.
Țițeiul de la Kashagan este trimis în mod obișnuit către terminalul CPC de pe coasta Mării Negre, de unde aproximativ 80% din exporturile de țiței și condensat din Kazahstan ajung pe piață.
Compania nationala de petrol si gaze din Kazahstan – KazMunayGas este unicul actionar al Grupului KMG International, dar si un actionar semnificativ cu 19% al CPC. De asemenea, KMG si fondul national suveran din Kazahstan - Samruk-Kazyna detin in mod egal o pondere totala de 16,88% în cadrul megaproiectului Kashagan.
Grupul este acționarul majoritar (54% - participări directe și indirecte) al Rompetrol Rafinare – operatorul rafinăriilor Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, dar și a unicului producător de polimeri din România.
KMG Internațional își asigură integral țițeiul din import, în special din Kazahstan. Aprovizionarea cu titei se realizeaza pe traseul zacamintelor petrolifere din Kazahstan - porturile Novorossiysk si Midia de la Marea Neagra - parcul de rezervoare al rafinariei Petromidia.
Transferul titeiului intre porturile Novorossiysk si Midia se realizeaza, in principal, de compania nationala de transport maritim din Kazahstan – Kazmortransflot. Aceasta a achizitionat, in 2011, doua tancuri petroliere de tip Aframax (115.000 tdw) pentru operatiuni de transport titei si produse petroliere in Marea Neagra si Marea Mediterana.
In apropierea portului Midia, Grupul KMG International detine un terminal petrolier situat la 8,6 kilometri in largul Marii Negre si care permite operatiuni de descarcare/incarcare a titeiului printr-o conducta submarina si de uscat, care face legatura intre un sistem plutitor de acostare si parcul de rezervoare al rafinariei Petromidia.
Acest țiței este prelucrat în rafinăria Petromidia Năvodari – cea mai mare și complexă unitate de profil din România, iar produsele petroliere obținute (carburanți, combustibil aviație, etc) sunt distribuite în regiunea Marii Negre - atât prin subsidiarele din România, Bulgaria, Rep. Moldova și Georgia, dar și prin alți parteneri din țări precum Turcia, Serbia, Grecia. În prezent, KMG Internațional este, prin subsidiarele sale, cel mai mare furnizor de carburanți în Rep. Moldova și Georgia.
Conform procedurilor interne, rafinăria Petromidia dispune de stocuri operaționale de țiței, la care se adaugă și stocurile de urgență, constituite conform obligațiilor legale. Stocurile permit și asigura funcționarea rafinăriei pentru o perioada de timp, în funcție de gradul de utilizare, dar și de eventualele condiții meteorologice nefavorabile sau probleme tehnice pe fluxul de aprovizionare.
În același timp, precizăm că KMG Trading - divizia de comerț cu țiței și produse petroliere a Grupului KMG Internațional are experiență și capacitatea necesară pentru identificarea și asigurarea aprovizionării cu țiței a rafinăriei Petromidia, de pe piață de profil, în orice context.
În acest moment, rafinăria Petromidia funcționează la capacitate optimă, în acord cu planurile de producție estimate și aprobate de Rompetrol Rafinare. Pentru acest an, compania și-a propus procesarea a circa 5,6 milioane de tone de materii prime, cu obținerea de aproximativ 2,7 milioane de tone de diesel și Jet A1 (combustibil special de aviație).
În același timp, rafinăria Vega Ploiești funcționează în sinergie cu unitatea din Năvodari, care îi asigura integral materiile prime necesare obținerii unor produse speciale cu o valoare adăugată ridicată (bitum, solvenți, hexan, combustibili pentru încălzire). Vega Ploiești este în prezent cea mai longevivă unitate de procesare din România, fiind singurul producător intern de bitum și hexan", ne-au transmis reprezentanţii companiei.
O știre nebăgată în seamă în România a apărut pe agențiile internaționale: conducta caspică a fost închisă.
S-ar putea închide și rafinăria Rompetrol? Compania kazahă deține 40 % din vânzarea de produse petroliere în România.
Motivul închiderii conductei caspice se referă oficial la minele ce plutesc liber în nordul Mării Negre și care ar pune în pericol circulația maritimă. În același timp, guvernul kazah, altminteri foarte apropiat de Moscova și de Putin, tocmai a condamnat agresiunea barbară a Federației Ruse în Ucraina.
România, neavând practic politica externă, probabil că nu a luat în seamă decât cu titlu de inventar știrea publică. La fel, ministerul Energiei preocupat să închidă, cu celeritate, centralele pe cărbune, în timp ce Germania tocmai a anunțat oficial că le redeschide, probabil că nici nu a considerat că e o știre importantă.
Conform datelor oficiale, cam 40% din cantitatea de produse petroliere vândută în țara noastră provine de la Rompetrol. Compania a făcut investiții masive în rafinăria sa și are produse la standarde europene. Problema este că o posibilă gaură în piață de așa anvergură riscă să arunce România în haos.
Cu siguranță, Rompetrol are stocuri tampon. Cu alte cuvinte, chiar și fără nave alimentând constant rafinăria, aceasta nu va rămâne fără materie primă din care să producă benzina, motorină și uleiuri. Si, țotuși, este un moment dificil. Cunoscând ineficiența administrației din România, este foarte probabil ca semnalul de alarmă să nu fie luat în seama decât atunci când va fi prea târziu.
Explozie la o importantă rafinărie austriacă
Și fiindcă o nenorocire nu vine niciodată singură, o catastrofă s-a produs și pe piața petrolieră din Austria. Astfel, presa de la Viena a relatat despre o explozie la o importantă rafinărie austriacă. Firește, există o penurie de produse petroliere în țara central europeană, penurie compensată, altminteri de o manieră inteligentă. Astfel, OMV Austria împrumută carburant de la Moll Ungaria, iar OMV România virează Moll Ungaria combustibil din țara noastră. Cu alte cuvinte, piața din România este oricum destul de tensionată.
Războiul criminal al lui Putin în Ucraina a dat peste cap inclusiv state europene puternice. Aminteam mai sus de faptul că Germania, având la guvernare verzii intransigenți, a decis să redeschidă centralele pe cărbune și ia în calcul inclusiv fracturarea hidraulică de petrol și gaz. Soluția a fost respinsă până în prezent de majoritatea statelor europene din cauza costurilor de mediu.
În același timp, Germania, în urma renunțării la livrările de gaz rusesc, se află într-o poziție critică. Gazul nu ajunge pur și simplu pentru necesitățile celei mai mari economii europene. Ca urmare, Guvernul Scholz a decis că există două posibilități: fie companiile germane vor primi cote de gaz, fie gazul existent se va vinde la licitație. S-a ales ultima soluție. Companiile mici sunt îngrozite. Cine poate concura cu Dailmer Benz, Volkswagen sau BWM?
Revenind în România, încercăm prin acest articol să atragem atenția autorităților de la București față de un pericol iminent pentru țara noastră. Am adresat întrebări ministerului Energiei și companiilor Rompetrol și OMV pentru a ne preciza în ce măsură prima are stocuri de petrol și cea de-a doua ar putea compensa deficitul. Alt actor important, Lukoil, nu a fost disponibilă pentru comentarii. Vă vom ține la curent cu evoluția situației.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
La Palatul Victoria, a fost...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...
Decizia adoptată în ședința de...
Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
Legile gravitației par să se...
Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...
MF sprijină autoritățile locale...
Potrivit celui mai recent...
La data de 19 noiembrie 2024,...
Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...
O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...
Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...
Proiect de OUG pentru...