Rusia pregătește o nouă surpriză legată însă de GNL
Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Terminal GNL
Terminal GNL
Când trebuie să faci rost de bani, rușii sunt dispuși la orice. 

După modelul folosit în cazul petrolului, Rusia a început acum să constuiască o "flotă din umbră" pentru transportul gazelor naturale lichefiate (GNL), scrie agenția Bloomberg, precizând că apar tot mai multe dovezi în confirmarea acestei ipoteze. În ultimă instanță, este vorba despre o strategie ce vizează creșterea exporturilor și a veniturilor guvernamentale, esențiale pentru finanțarea mașinii de război a Kremlinului, în contextul în care comerțul profitabil cu Europa prin conducte a fost aproape stopat.

Planurile de expansiune ale Rusiei în domeniul GNL au fost afectate de sancțiunile SUA, care au blocat accesul la companii străine și la nave specializate necesare pentru facilitățile din zona arctică. Anul viitor, noi sancțiuni europene vor limita accesul la porturi, complicând și mai mult lanțul de aprovizionare.

În ultimele trei luni, cel puțin opt nave și-au schimbat proprietarii, trecând în posesia unor companii obscure din Dubai, potrivit bazei de date Equasis. Patru dintre aceste nave, proiectate pentru navigarea în condiții de gheață, au primit deja aprobarea Moscovei pentru a opera în zona arctică a Rusiei în această vară.

Detaliile arată similitudini cu tacticile folosite pentru crearea unei flote de petroliere fantomă, inclusiv utilizarea unor companii opace și a unor nave vechi. În industria GNL, este neobișnuit ca entități necunoscute să achiziționeze nave specializate, care costă zeci de milioane de dolari. Cel puțin trei dintre aceste nave au aceeași companie de asigurări "necunoscută", conform Organizației Maritime Internaționale, sugerând o rețea bine coordonată.

Malte Humpert, fondatorul Arctic Institute, a declarat că există indicii clare privind eforturile Rusiei de a crea o flotă din umbră pentru GNL. Transferul navelor către entități din Dubai și un număr record de permise pentru rutele din Marea Nordului indică faptul că piesele puzzle-ului flotei din umbră se potrivesc.

Transbordarea combustibilului de pe un vas pe altul, folosită pentru petrol, este mult mai dificilă pentru GNL, care până acum a utilizat porturile europene pentru astfel de operațiuni. Restricțiile europene mai dure, ce vor intra în vigoare din martie 2025, vor face aceste operațiuni imposibile.

Novatek PJSC, principalul exportator rus de GNL, are experiență în transferarea GNL de la o navă la alta, în special în zona Murmansk, unde aceste operațiuni se desfășoară de ani de zile. Oficialii Novatek nu au dorit să comenteze.

Rusia, al patrulea mare exportator de GNL, caută rute alternative pentru a-și menține poziția pe piață. Sancțiunile SUA au blocat lansarea exporturilor din Arctic LNG 2, noua facilitate dezvoltată de Novatek. O flotă paralelă ar putea eluda restricțiile și ar diminua impactul sancțiunilor occidentale, facilitând eforturile Moscovei de a susține economia în timpul conflictului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

40.000 de firme, radiate în primele cinci luni ale anului

Informaţii oficiale de la Registrul Comerţului.

RO e-TVA. Principalele modificări decise de Guvern

Vineri a fost adoptată de către Executiv o ordonanţă de...

Întârziere de 300 de minute pentru un tren CFR

Întârziere de cinci ore pentru trenul Timișoara Nord –...

Boloș vrea să colecteze 120 mld. de lei din TVA

România are prevăzut să colecteze la bugetul de stat...

Bursa de la București a închis în creștere ședința de vineri

BVB a închis pe verde ultima zi de tranzacții a...


pixel