Rușii vor să transporte gaze naturale cu submarinul

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Submarin nuclear
Submarin nuclear
Dacă, din cauza sancțiunilor, nu se poate prin conducte terestre sau pe mare, cu navele speciale, poate merge pe sub apă.

Ahtiată după bani și disperată să salveze compania Gazprom, cândva principalul instrument de șantaj al Kreminului, Rusia lucrează acum la proiectarea unor submarine cu propulsie nucleară pentru a exporta gaz natural lichefiat (GNL) din Arctica în Asia, în încercarea de a reduce cu aproape jumătate timpul de călătorie pe Ruta Mării Nordului (NSR), a declarat un înalt oficial de stat.

Un mare obstacol

Rusia folosește deja spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară pentru a deschide calea acestui tip de transport prin NSR, care trece de-a lungul coastei arctice a Rusiei de la Murmansk în vest până la strâmtoarea Bering în est, o rută pe care Moscova o vede ca o alternativă mai rapidă la Canalul Suez și una pe care are de gând o dezvolte.

Însă Rusia suferă de o lipsă de nave capabile să spargă gheața arctică groasă, un obstacol pentru noul său proiect Arctic LNG 2, înscris pe lista sancțiunilor impuse de Statele Unite din cauza războiului din Ucraina.

Instalația Arctic LNG 2 a început să producă GNL offshore în decembrie anul trecut. Dar, deși primele transporturi de gaz suprarăcit au fost expediate la începutul lunii august, acestea nu au fost încă livrate cumpărătorilor finali.

Mikhail Kovalchuk, un consilier apropiat al președintelui Vladimir Putin și director al Institutului Kurchatov, principalul centru de cercetare nucleară din Rusia, a prezentat proiectul submarinului la săptămâna trecută, la o conferință din Sankt Petersburg.

Ceva fundamental nou

Este vorba despre crearea unei clase de nave fundamental noi, capabile să devină alternativă la transportatoarele de gaze „tradiționale”, carem în condiții arctice sunt incapabile să navigheze tot timpul anului fără a fi însoțite de un spărgător de gheață”, se arată pe site-ul Offshore Marintec Russia 2024. 

În materialul postat pe respectivul site este citat Kovalchuk, care a fost primit de Putin la Kremlin pe 24 septembrie. „Dezolvarea unor nave subacvatice cu propulsie nucleară nu este o problemă simplă, iar discuțiile pe această temă datează încă de la începutul anilor 2000. Atunci, nu era o urgență. Acum este. Prin urmare, noi, adică Institul Korchatov și Gazprom, am trecut la faza de proiectare și suntem hotărâți să mergem până la capăt”, a promis omul de știință rus. 

Un drum cu opt zile mai scurt 

Potrivit cotidianului economic RKB, ideea este de a reduce timpul necesar parcurgerii NSR de la 20 la 12 zile și ca submarinele să fie capabile să transporte aproximativ 180.000 de tone de GNL, ceea ce corespunde unui transportor convențional de GNL din clasa 7.

Submarinele planificate ar avea o lungime de 360 ​​de metri și o lățime maximă de 70 de metri. Ale ar urma să fie alimentate de reactoare nucleare RITM-200, pe care Rusia le folosește pentru a alimenta cele mai noi spărgătoare de gheață.

Este puțin probabil să devină realitate

Unii experți sunt însă sceptici cu privire la fezabilitatea proiectului submarinului. Alexander Nikitin, fost ofițer de navă și expert nuclear la Centrul Bellona din Vilnius, a declarat că Rusia nu are capacitățile necesare pentru a construi un astfel de submarin.

În plus, ar fi necesare nave de serviciu și docuri suplimentare, precum și echipaje cu pregătire specială, a adăugat el. "Părerea mea este că oamenii se gândesc că lucrurile vor funcționa. Dar dată fiind situația, este puțin probabil", a spus el. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

pexel.com
Energie nucleară

Planul Guvernului pentru reducerea deficitului bugetar

Autoritățile de la București urmăresc o reducere anuală...

Italia / sursa: Freepik.com
Terminal petrolier / Foto: Freepik
Submarin nuclear

Rușii vor să transporte gaze naturale cu submarinul

Dacă, din cauza sancțiunilor, nu se poate prin conducte...

Muncitor / sursa foto: Freepik.com

Locuri de muncă în Germania, Austria, Belgia şi Letonia

Agenţii economici din România pun la dispoziţie peste...

Navă transportoare de gaz natural lichefiat / FOTO: Wikipedia
Ungurii vor fi întrebați ce părere au
Rompetrol
Lingouri de aur / FOTO: Freepik
România are aprobată prima tranșă
Tren de marfă / Foto: Unsplash
Bitcoin / FOTO: Freepik

Bitcoin urcă aproape de 68.000 de dolari

Mai întâi a oscilat, neștiind parcă încotro să o apuce,...

TVA
Poarta Brandenbourg, Berlin

Germania strânge și mai mult cureaua

Autoritățile de la Berlin încearcă să evite eventuale...

Concedieri

Airbus va concedia până la 2700 de angajați

Anul trecut marile bănci internaționale au fost cele...

Așa prăbușiri mai rar!
O importanta linie de cale ferată va fi disponibila pentru călători
Modificarea PNRR
City-ul londonez / FOTO: Freepik
Cercetare / FOTO: Freepik
Boeing / FOTO: Wikipedia
Cafeaua de dimineață! Să aveți o zi minunată! / FOTO: Freepik

pixel