Rușii vor să transporte gaze naturale cu submarinul

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Submarin nuclear
Submarin nuclear
Dacă, din cauza sancțiunilor, nu se poate prin conducte terestre sau pe mare, cu navele speciale, poate merge pe sub apă.

Ahtiată după bani și disperată să salveze compania Gazprom, cândva principalul instrument de șantaj al Kreminului, Rusia lucrează acum la proiectarea unor submarine cu propulsie nucleară pentru a exporta gaz natural lichefiat (GNL) din Arctica în Asia, în încercarea de a reduce cu aproape jumătate timpul de călătorie pe Ruta Mării Nordului (NSR), a declarat un înalt oficial de stat.

Un mare obstacol

Rusia folosește deja spărgătoare de gheață cu propulsie nucleară pentru a deschide calea acestui tip de transport prin NSR, care trece de-a lungul coastei arctice a Rusiei de la Murmansk în vest până la strâmtoarea Bering în est, o rută pe care Moscova o vede ca o alternativă mai rapidă la Canalul Suez și una pe care are de gând o dezvolte.

Însă Rusia suferă de o lipsă de nave capabile să spargă gheața arctică groasă, un obstacol pentru noul său proiect Arctic LNG 2, înscris pe lista sancțiunilor impuse de Statele Unite din cauza războiului din Ucraina.

Instalația Arctic LNG 2 a început să producă GNL offshore în decembrie anul trecut. Dar, deși primele transporturi de gaz suprarăcit au fost expediate la începutul lunii august, acestea nu au fost încă livrate cumpărătorilor finali.

Mikhail Kovalchuk, un consilier apropiat al președintelui Vladimir Putin și director al Institutului Kurchatov, principalul centru de cercetare nucleară din Rusia, a prezentat proiectul submarinului la săptămâna trecută, la o conferință din Sankt Petersburg.

Ceva fundamental nou

Este vorba despre crearea unei clase de nave fundamental noi, capabile să devină alternativă la transportatoarele de gaze „tradiționale”, carem în condiții arctice sunt incapabile să navigheze tot timpul anului fără a fi însoțite de un spărgător de gheață”, se arată pe site-ul Offshore Marintec Russia 2024. 

În materialul postat pe respectivul site este citat Kovalchuk, care a fost primit de Putin la Kremlin pe 24 septembrie. „Dezolvarea unor nave subacvatice cu propulsie nucleară nu este o problemă simplă, iar discuțiile pe această temă datează încă de la începutul anilor 2000. Atunci, nu era o urgență. Acum este. Prin urmare, noi, adică Institul Korchatov și Gazprom, am trecut la faza de proiectare și suntem hotărâți să mergem până la capăt”, a promis omul de știință rus. 

Un drum cu opt zile mai scurt 

Potrivit cotidianului economic RKB, ideea este de a reduce timpul necesar parcurgerii NSR de la 20 la 12 zile și ca submarinele să fie capabile să transporte aproximativ 180.000 de tone de GNL, ceea ce corespunde unui transportor convențional de GNL din clasa 7.

Submarinele planificate ar avea o lungime de 360 ​​de metri și o lățime maximă de 70 de metri. Ale ar urma să fie alimentate de reactoare nucleare RITM-200, pe care Rusia le folosește pentru a alimenta cele mai noi spărgătoare de gheață.

Este puțin probabil să devină realitate

Unii experți sunt însă sceptici cu privire la fezabilitatea proiectului submarinului. Alexander Nikitin, fost ofițer de navă și expert nuclear la Centrul Bellona din Vilnius, a declarat că Rusia nu are capacitățile necesare pentru a construi un astfel de submarin.

În plus, ar fi necesare nave de serviciu și docuri suplimentare, precum și echipaje cu pregătire specială, a adăugat el. "Părerea mea este că oamenii se gândesc că lucrurile vor funcționa. Dar dată fiind situația, este puțin probabil", a spus el. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Gaze / Foto: Freepik
Euro și lei / Foto: Oana Pavelescu
Dolari / Foto: Freepik
Foto: Pexels.com
ROBOR

Evoluție încurajatoare: Indicele ROBOR continuă să scadă

La începutul anului, acest indice era cotat la 6,21%,...

foto: pexels.com
Producția globală de cipuri face față cu greu cererii uriașe pentru inteligența artificiala

Glovo anunţă domeniul în care România e pe locul doi în lume

La finalul acestui an, Glovo prezintă o analiză a...

ANAF / Foto: Oana Pavelescu
Sistemul Starlink
Parteneriat

De ce Renault s-a aliat cu STMicroelectronics

Această inițiativă poate consolida poziția celor două...

Cheia de la casa mult dorită / FOTO: Freepik
Sanofi

Sanofi, investiție de un miliard de euro în China

O etapă strategică în strategia de investiții a...

euro vs dolar. Foto: pexels.com

Criza din Franța face ravagii: Euro s-a prăbușit

Moneda euro a înregistrat o scădere semnificativă față...

Faliment / FOTO: Freepik
Metale rare / FOTO: Wikipedia
Centru de date / FOTO: Freepik
e-Factura
Cargill / FOTO: Wikipedia

Cargill anunţă că va concedia 8.000 de angajați

Decizia vine pe fondul unei scăderi considerabile a...

Știrile dimineții
Cipuri / sursa foto: Freepik.com

SUA, a treia lovitură pentru industria cipurilor din China

Statele Unite lansează o nouă ofensivă împotriva...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik
iPhone
foto: pexels.com
Tinere / FOTO: Freepik
TikTok, luat la puricat de Comisia Europeană / Ilustrație: DCBusiness
Bani
Instalație de gaze

pixel