Șantierul naval Mangalia, abandonat de Guvern: risc major pentru securitatea României

Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
Șantierul Naval Damen Mangalia
Șantierul Naval Damen Mangalia
România riscă să piardă controlul asupra celui mai mare șantier naval de pe litoralul Mării Negre, într-un moment în care infrastructura maritimă strategică este mai importantă ca oricând.

Damen Shipyards Mangalia, aflat în insolvență, fără comenzi și fără salarii pentru muncitori de luni întregi, este abandonat de statul român – deși acesta este acționar majoritar. În schimb, Guvernul Ciolacu susține financiar Damen Galați, o companie care a dat România în judecată și care solicită despăgubiri de sute de milioane de euro.

Cel mai mare șantier naval al țării, în colaps

Damen Shipyards Mangalia, deținut în proporție de 51% de statul român prin Ministerul Economiei, este în prezent fără comenzi, fără salarii și în pragul falimentului, după luni de zile în care activitatea s-a redus treptat până aproape de zero. Din lipsa lichidităților, salariile angajaților au fost plătite timp de cinci luni din Fondul de Garantare pentru Salarii, însă sursa de finanțare s-a epuizat, iar muncitorii nu știu dacă își vor primi veniturile nici măcar pentru luna curentă.

În paralel, Damen Galați, companie cu capital olandez, primește contracte în valoare de sute de milioane de euro din partea statului român – chiar dacă același grup Damen a dat România în judecată la Curtea de Arbitraj Internațional de la Paris și cere despăgubiri masive. Pentru muncitorii din Mangalia și pentru observatorii din industrie, această situație pare lipsită de logică economică sau strategică.

Citește și: Negocieri avansate pentru salvarea șantierului Naval Damen Mangalia

Negocieri „pe tăcute” și lipsă de strategie guvernamentală

Reprezentanții șantierului din Mangalia acuză Guvernul că, în loc să salveze un activ strategic aflat în colaps, negociază în secret „contracte grase” pentru Damen Galați. Într-o perioadă în care infrastructura navală devine esențială pentru securitatea națională și pentru flancul estic al NATO, abandonarea Mangaliei este percepută nu doar ca o eroare economică, ci și ca o decizie cu potențial de vulnerabilizare a României.

„Întrebăm Guvernul: de ce Damen Galați primește contracte de jumătate de miliard de euro, iar șantierul din Mangalia este lăsat să moară? Unde este strategia statului pentru salvarea acestui activ esențial?”, se arată într-un apel public lansat de angajații afectați.

Un eșec care amenință securitatea națională și europeană

Mangalia nu este doar o afacere industrială. Este un pilon strategic al securității maritime românești, aflat la doar câțiva kilometri de granițele maritime ale Ucrainei și în imediata apropiere a rutelor maritime militare și comerciale din bazinul Mării Negre. În contextul în care Rusia își intensifică prezența militară în regiune, iar Marea Neagră devine tot mai mult un spațiu de confruntare indirectă între NATO și Moscova, menținerea capacității de construcție și reparație navală în sud-estul României este esențială.

În plus, Uniunea Europeană a subliniat, în repetate rânduri, nevoia de autonomie industrială în domeniul apărării, iar capacitățile navale fac parte din această strategie. Pierderea sau dezmembrarea șantierului din Mangalia ar însemna nu doar pierderea a mii de locuri de muncă, ci și retragerea României dintr-un domeniu-cheie al apărării regionale.

Un semnal de alarmă: România își distruge singură infrastructura strategică

Într-un moment în care alte țări europene investesc masiv în șantiere navale, construcții de fregate, drone maritime sau nave de patrulare, România asistă pasiv la moartea economică și strategică a celui mai mare șantier naval al său. Și o face, paradoxal, în timp ce finanțează un partener comercial care nu doar că a dat statul în judecată, dar care preia comenzi în defavoarea unei companii aflate în pragul colapsului.

Cereri de explicații și apel la intervenție urgentă

În acest context, salariații din Mangalia, organizațiile sindicale și o parte a societății civile cer explicații urgente din partea Guvernului și a Ministerului Economiei. Este necesară nu doar o intervenție financiară, ci și o decizie politică clară: România păstrează sau renunță la capacitatea sa navală industrială?

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Se elimină unele taxe

Schimbare majoră în Codul fiscal: Dispar o serie de obligații 

Se taie contribuții! Guvernul elimină o parte din taxele...

Reprezentanți ai Confederaţiei Patronale Concordia
Wall Street. Foto: Freepik.com
Ilie Bolojan
Port petrolier pe insula Karg
Taxele vamale ar putea fi amânate
Curs valutar. Foto: Mihai Ciobanu
Ford

Ford anunţă un program de concedieri voluntare

Ford anunţă un program de concedieri voluntare la uzina...

Steagul Bulgariei
Freepik.com
Freepik.com
Salariu / Foto: pexels.com

Scădere a salariului mediu net. Cifre oficiale de la INS

Câştigul salarial mediu brut în România a scăzut cu...

Grevă / sursa foto: Freepik.com / EyeEm

Protest în faţa Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor

Sindicaliştii din ANAR protestează, vineri, în faţa...

Foto: Freepik.com
Bitcoin / FOTO: Freepik
Foto: Facebook Alexandru Nazare
Freepik.com
Ministerul Finanțelor
Foto ilustrativ / Foto: Freepik
Blue Air

Blue Air a intrat în faliment

Infinexa a deschis procedura de faliment pentru compania Blue Air Aviation,...

Curs valutar
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
Avion / FOTO: Freepik
O nouă zi cu pierderi
Evaziune fiscală / Foto: Freepik
Investiție imobiliară / Foto: Freepik
ASEAN 2025

pixel