Scenic, mașina care a propulsat Renault într-o nouă dimensiune

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Scenic
Scenic
Proiectat inițial ca o simplă variantă a modelului Megane, Scenic s-a transformat rapid într-un izvor de bani pentru Renault. O mană cerească folosită, la început de secol, pentru finanțarea investițiilor în Nissan și Dacia

În 1991, vizitatorii Salonului Auto de la Frankfurt au putut admira, la standul Renault, un concept car făcea notă discordantă cu restul modelelor expuse. Botezat „Scenic”, acronim pentru „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car”, acest vehicul declina principiul monovolumului (inaugurat cu câțiva ani mai devreme cu Espace), dar in varianta redusa. Șefii companiei cu sediul în Losange au decis, atunci, să ofere o șansă unui model care preia această idee. Ceea ce nu știau, a fost că tocmai dezgropaseră o adevărată mină de aur. 

Povestea de succes a Scenicului se datorează unei duble reușite. În primul rând a fost o inovație de produs: cu acest vehicul destinat familiilor cu doi-trei copii, dar la un preț mai rezonabil decât Espace, producătorul eliberează o nișă inedită de pe piața europeană, cea a monovolumului compact. Un tupeu care i-a adus titlul de mașina anului în 1997.

Răsfățați toți pasagerii!

În timp ce concurența îi răsfață pe șofer cu berline GTI, Renault cucerește cu încrederea în „mașini pentru viață”, cu un design liniștitor și onduit, cu atenție sporită acordată tuturor pasagerilor, cu cinci locuri individuale, cu modularitate și spațiu de depozitare din belșug. 

„Familial și popular, Scenic s-a aliniat perfect cu imaginea Renault”, subliniază François Roudier, director de comunicare de piață la PFA. Modelul a plăcut imediat clienților brandului, care au apreciat, printre multe altele, atât spațiul suplimentar din spate, cât și noile soluții pentru scaunele auto pentru copii.

Acest fler comercial a fost însoțit de o performanță industrială bună. Scenic a făcut parte din familia de mașini construite în jurul modelului Mégane, dar departe de acesta din punct de vedere tehnic: Mégane este un sedan, iar poziția de conducere, de exemplu, este foarte diferită. Dar inginerii au reușit să găsească soluții.

„În 1987, am lucrat la anteproiecte, spune Patrick Pelata. Mi s-a încredințat un studiu detaliat axat pe trei modele din familia Honda Civic, unde se regăsea și un monovolum, și un coupé cu multe caracteristici comune. Asta ne-a inspirat foarte mult pentru Scenic”, a spus Pelata care, ulterior, a devenit numărul doi al constructorului auto, citat de publicația economică Les Echos.

Economie

Spre deosebire de Espace, pentru care Renault a trebuit să investească într-o platformă specială și care, prin urmare, era mult mai puțin profitabilă, Scenic are aceeași bază tehnică ca și Mégane, dar și multe piese. Cele două vehicule sunt asamblate pe aceleași linii de producție, la fabrica Douai. Ceea ce a însemnat economii importante și reduceri considerabile de costuri.

Mai ales că volumele vândute au depășit toate așteptările. Inițial, o simplă variantă a sedanului, Mégane Scenic s-a impus rapid ca locomotivă a vânzărilor. Cererea a fost cu atât mai mare, cu cât statutul de pionier al monovolumelor compacte l-a menținut ani de zile în această nișă de ani. Suficient pentru a-și permite chiar să mărească prețul, stabilit inițial puțin sub 15.000 de euro. 

Cele două linii de asamblare ale fabricii Douai s-au dovedit insuficiente pentru a satisface cererea, deși zilnic se fabricau 1.800 de exemplare. Pentru o perioadă s-a apelat la uzinele Palencia, din Spania. Lansată la sfârșitul anului 1996, prima versiune s-a vândut în 2,8 milioane de exemplare în decurs de șapte ani.

Renault se transformă

Aceste câștiguri extraordinare au fost investit cu înțelepciune. „Datorită profiturilor realizate cu Scenic, Louis Schweitzer și-a permis alianța cu Nissan, în 1999, dar și preluarea, în 2020, a Samsung Motors, în timp ce se lansa în aventura Dacia, relatează Patrick Pelata. Utilizarea strategică a profiturilor generate de acest model a permis o adevărată internaționalizare a Renault, o transformare majoră pentru companie. »

După perioada de glorie inițială, Scenic și-a pierdut treptat strălucirea. Pe lângă trezirea concurenței (cu nu mai puțin de douăzeci de modele rivale din 2016), aceasta a trebuit mai presus de toate să facă față valului mare de SUV-uri, care a sufocat încet piața.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Documente ANAF. Freepik.com
Oameni pe stradă / Foto: DCBusiness
Contabil / Foto: Freepik

ANAF clarifică o dilemă frecventă privind SAF-T

Tot mai multe firme aflate la început de drum sau cu...

Gaze naturale

România a importat cu 72% mai mult gaz în 2025

Producţia de gaze naturale utilizabile a României a...

Cariera Tismana

20 de hectare de pădure s-au surpat la mina Tismana

Deputatul Radu Miruţă (USR) anunţă că o alunecare de...

Bursa de Valori București
Pilonul III de pensii
Anker PowerCore 10000
Donald Trump la summitul G7 din 2028
Srâmtoare Ormuz
Platină
Lingouri de aur
Sediul Hidroelectrica
Hidroelectrica
Trenuri
ANAF

Buletinul electronic creează mai mult probleme românilor

Noile cărți electronice de identitate, emise cu...

Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik
Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Ilie Bolojan

Bolojan: Deficitul bugetar mare nu mai poate fi susținut

Ilie Boloja atrage atenția că România se confruntă cu o...

Donald Trump

MAGA, divizată din cauza războiului Israeliano-Iranian

După ce și-a câștigat un nou mandat cu mesajul...

Freepik.com
Freepik.com
Bani. Freepik.com
Uzină Ford / Foto: Flickr
Ucraina se aşteaptă ca viitorul pachet de sancţiuni europene contra Moscovei să vizeze şi compania de stat Rosatom

Rosatom construiește prima centrală nucleară din Kazahstan

Agenţia pentru Energie Nucleară din Kazahstan a anunţat...

Uzinele Dacia

pixel