Scenic, mașina care a propulsat Renault într-o nouă dimensiune

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Scenic
Scenic
Proiectat inițial ca o simplă variantă a modelului Megane, Scenic s-a transformat rapid într-un izvor de bani pentru Renault. O mană cerească folosită, la început de secol, pentru finanțarea investițiilor în Nissan și Dacia

În 1991, vizitatorii Salonului Auto de la Frankfurt au putut admira, la standul Renault, un concept car făcea notă discordantă cu restul modelelor expuse. Botezat „Scenic”, acronim pentru „Safety Concept Embodied in a New Innovative Car”, acest vehicul declina principiul monovolumului (inaugurat cu câțiva ani mai devreme cu Espace), dar in varianta redusa. Șefii companiei cu sediul în Losange au decis, atunci, să ofere o șansă unui model care preia această idee. Ceea ce nu știau, a fost că tocmai dezgropaseră o adevărată mină de aur. 

Povestea de succes a Scenicului se datorează unei duble reușite. În primul rând a fost o inovație de produs: cu acest vehicul destinat familiilor cu doi-trei copii, dar la un preț mai rezonabil decât Espace, producătorul eliberează o nișă inedită de pe piața europeană, cea a monovolumului compact. Un tupeu care i-a adus titlul de mașina anului în 1997.

Răsfățați toți pasagerii!

În timp ce concurența îi răsfață pe șofer cu berline GTI, Renault cucerește cu încrederea în „mașini pentru viață”, cu un design liniștitor și onduit, cu atenție sporită acordată tuturor pasagerilor, cu cinci locuri individuale, cu modularitate și spațiu de depozitare din belșug. 

„Familial și popular, Scenic s-a aliniat perfect cu imaginea Renault”, subliniază François Roudier, director de comunicare de piață la PFA. Modelul a plăcut imediat clienților brandului, care au apreciat, printre multe altele, atât spațiul suplimentar din spate, cât și noile soluții pentru scaunele auto pentru copii.

Acest fler comercial a fost însoțit de o performanță industrială bună. Scenic a făcut parte din familia de mașini construite în jurul modelului Mégane, dar departe de acesta din punct de vedere tehnic: Mégane este un sedan, iar poziția de conducere, de exemplu, este foarte diferită. Dar inginerii au reușit să găsească soluții.

„În 1987, am lucrat la anteproiecte, spune Patrick Pelata. Mi s-a încredințat un studiu detaliat axat pe trei modele din familia Honda Civic, unde se regăsea și un monovolum, și un coupé cu multe caracteristici comune. Asta ne-a inspirat foarte mult pentru Scenic”, a spus Pelata care, ulterior, a devenit numărul doi al constructorului auto, citat de publicația economică Les Echos.

Economie

Spre deosebire de Espace, pentru care Renault a trebuit să investească într-o platformă specială și care, prin urmare, era mult mai puțin profitabilă, Scenic are aceeași bază tehnică ca și Mégane, dar și multe piese. Cele două vehicule sunt asamblate pe aceleași linii de producție, la fabrica Douai. Ceea ce a însemnat economii importante și reduceri considerabile de costuri.

Mai ales că volumele vândute au depășit toate așteptările. Inițial, o simplă variantă a sedanului, Mégane Scenic s-a impus rapid ca locomotivă a vânzărilor. Cererea a fost cu atât mai mare, cu cât statutul de pionier al monovolumelor compacte l-a menținut ani de zile în această nișă de ani. Suficient pentru a-și permite chiar să mărească prețul, stabilit inițial puțin sub 15.000 de euro. 

Cele două linii de asamblare ale fabricii Douai s-au dovedit insuficiente pentru a satisface cererea, deși zilnic se fabricau 1.800 de exemplare. Pentru o perioadă s-a apelat la uzinele Palencia, din Spania. Lansată la sfârșitul anului 1996, prima versiune s-a vândut în 2,8 milioane de exemplare în decurs de șapte ani.

Renault se transformă

Aceste câștiguri extraordinare au fost investit cu înțelepciune. „Datorită profiturilor realizate cu Scenic, Louis Schweitzer și-a permis alianța cu Nissan, în 1999, dar și preluarea, în 2020, a Samsung Motors, în timp ce se lansa în aventura Dacia, relatează Patrick Pelata. Utilizarea strategică a profiturilor generate de acest model a permis o adevărată internaționalizare a Renault, o transformare majoră pentru companie. »

După perioada de glorie inițială, Scenic și-a pierdut treptat strălucirea. Pe lângă trezirea concurenței (cu nu mai puțin de douăzeci de modele rivale din 2016), aceasta a trebuit mai presus de toate să facă față valului mare de SUV-uri, care a sufocat încet piața.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Lingouri de aur / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja. Foto: Crisan Andreescu
Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com

pixel