Semnal de alarmă privind HoReCa: "Orice creştere a costurilor poate însemna prăbuşirea sectorului"

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Restaurant. Foto: Pexels.com
Restaurant. Foto: Pexels.com
Federația Ospitalității averizează că, în acest moment, toată industria HoReCa se află la punctul 0 şi solicită ferm Guvernului reducerea impozitelor pe salarii și venituri ale angajaților, menținerea TVA la 9% pentru mâncare și păstrarea tichetelor de vacanță.

„Marea majoritate a business-urilor din ospitalitate nu au rezultate financiare mai bune decât anul trecut, iar cele care reușesc au, în mare parte, creșteri mici, de maximum 6%. Industria  traversează o perioadă dificilă, pentru că nu doar materiile prime s-au scumpit, ci sunt majorări de costuri pe toate planurile, iar asta duce la creșteri foarte mari, pentru că majorările au un efect multiplicator. În prezent, foarte puține afaceri din această industrie mai pot supraviețui, pentru că devine tot mai greu să rămâi la fel de competitiv ca înainte și să susții prețurile”, a declarat Valentin Șoneriu, președintele Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România (FPIOR).

 

Orice creștere a prețurilor se va simți în buzunarul sau satisfacția clienților

 

Orice creștere a cheltuielilor avute de companiile din industrie generează, automat, o evoluție similară a prețurilor către consumatorul final. Situația este critică, cu atât mai mult cu cât se estimează că, de anul viitor, vor fi introduse noi majorări de taxe, iar plafonarea prețului la energie va dispărea. Mai mult decât atât, business-urile din sectorul ospitalității este dependentă de calitatea angajaților, mâna de lucru reprezentând 30% din cheltuielile din această industrie.

 

„Suntem martorii unei premiere: pentru prima oară în 30 de ani, industria ospitalității din România prinde putere și intră într-o fază de consolidare. În ultimii ani, companiile din ospitalitate s-au tot eficientizat, au construit modele de business flexibile și adaptate, dar s-a ajuns la un punct de plafonare de la care nu mai pot susține creșterile de cheltuieli. Mulți antreprenori sunt pe un minimum de profit, motiv pentru care orice creștere va deveni un compromis – fie vor fi nevoiți să facă rabat de la calitatea serviciilor, adică să scadă numărul de angajați și să le crească nivelul de muncă, lucru care se va simți în scăderea calității serviciilor turistice din România, fie vor face rabat de la calitate. În ambele cazuri, vom fi martorii unui nou lanț de falimente a business-urilor românești. Acesta va fi încă un motiv pentru ca românii să plece în străinătate și pentru alte lanțuri internaționale să acapareze piața ospitalității din România.”, a mai precizat președintele FPIOR.

 

“Solicităm cu fermitate menținerea sistemului tichetelor de vacanță - soluție vitală pentru susținerea industriei ospitalității din România. Datorită tichetelor de vacanță, a crescut cu 60% procentul unităților de cazare și alimentație  care au ieșit din zona de negru în zona albă a autorizării și a fiscalizării, ceea ce a crescut considerabil veniturile încasate de stat, ce provin de la industria ospitalității. Știm că România nu atrage un număr însemnat de turiști străini, față de destinațiile vecine și concurente și asta se întâmplă pentru că, în fiecare an, guvernele României nu alocă bugete de promovare turistică care să ne facă mai cunoscuți și mai vizibili în lume, astfel încât să atragem mult mai mulți turiști străini.

Ce înseamnă asta pentru industrie? Înseamnă că mecanismele și politicile statului român nu susțin, ci afectează, industria ospitalității din România!

În aceste condiții , eliminarea tichetelor de vacanță, creșterea TVA la mâncare și la pachetele de cazare cu mic dejun și eventuale noi măriri de taxe și impozite vor detemina o nouă presiune asupra operatorilor HORECA și, desigur, acestea se vor reflecta în prețuri mai mari, necompetititve față de destinațiile externe concurente.” (Corina Martin, Secretar General FPIOR)

 

Efectele se propagă în lanț

 

Creșterea cheltuielilor va accelera însă și fenomenul de închidere a multor companii, dar și la apariția unor afaceri mici în zona de fast-food, unde prețurile care pot fi practicate sunt mai accesibile. De asemenea, este foarte posibil ca produsele de foarte bună calitate să înceapă să dispară din meniuri, pentru că nu vor mai fi consumate și vom asista la o reorientare către produse mai populare, mai ieftine.

„Un alt efect vizibil deja este scăderea numărului de clienți. Iar mulți dintre cei care totuși merg la restaurant au început să consume mai puțin. De exemplu, sar peste aperitive, consumă două beri în loc de trei, nu mai mânâncă deserturi. Și acest lucru se vede și în programul de funcționare al firmelor – majoritatea închid la ora 22:00, nu la 24:00, unele nu mai deschid lunea, altele o fac doar după-amiaza și tot mai multe au renunțat la un schimb complet, din cele două care lucrau anterior prin rotație. Totul  pentru a reduce cheltuielile, cu energia, cu salariile, cu impozitele”, a explicat Csaba Ludescher, directorul Departamentului de dezvoltare al Federației.

 

Ce soluții propun antreprenorii?

 

Toate aceste efecte, cumulate, vor contribui, potrivit reprezentanților FPIOR, la creșterea numărului românilor ce vor alege destinații externe pentru a-și petrece concediile și care își vor cheltui banii în afara țării. Un rezultat total contrar celui declarat de guvern și autoritățile de resort, care susțin că ȋși doresc creșterea încasărilor din turism.

Valentin Soneriu, președintele Federației Patronatelor din Industria Ospitalității din România, suține că sunt soluții posibile pentru prevenirea acestor riscuri: „În primul rând, trebuie găsită o formulă pe zona de taxare a muncii, deoarece industria ospitalității este dependentă de bacșiș, din cauza salariilor mici. Apoi, ar trebui să ne asigurăm că TVA-ul la mâncare rămâne la 9%, pentru că vom ajunge să ne batem cu prețurile din supermarketuri. De asemenea, este vital ca tichetele de vacanță este vital să rămână valabile, la fel ca și plafonarea la energie, pentru că suntem o industrie puternic influențată de aceste costuri.”

 

Reprezentanții FPIOR susțin că, ȋncă din primăvara lui 2024, multe afaceri din industria ospitalității  au ȋnceput să se ȋnchidă. Un număr tot mai mare de unități sunt puse la vânzare, pe site-urile de profil, dar și bucătării ȋntregi, mobilate și utilaje de bucătărie, pensiuni, sau mobilier hotelier. Efectul de domino se resimte și ȋn cazul firmelor care furnizează utilaje și materii prime pentru restaurante și hoteluri. Deși au scăzut prețurile, vânzările lor sunt mai mici, au greutăți la încadrarea la termen, iar restanțele clienților se tot măresc.

Aceștia fac apel la instituțiile statului pentru a susține dezvoltarea industriei prin păstrarea unei stabilități legislative, pe de o parte, și prin investiții în promovarea turismului românesc în rândul străinilor, de cealaltă parte.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Prudență pentru viitor
Dumitru Costin, Liderul BNS
Gaze

Qatarul amenință, UE riscă să rămână fără gaze

Poate fi un simplu joc de glezne, o încercare de...

WhatsApp / FOTO: Freepik

WhatsApp va ”cânta”! Aplicația introduce o funcție nouă

WhatsApp continuă să-și îmbunătățească funcția de...

Transformare / FOTO: Pagina de Facebook a ministrului Burduja

Burduja, despre transformarea energetică a României

Ministrul Energiei a făcut bilanțului anului 2024, unul...

TikTok

Țara care a interzis TikTok pentru un an

Decizia vine pe fondul unor controverse globale legate...

BNP Paribas, unul dintre actorii tranzacției / FOTO: Wikipedia
La benzinărie / FOTO: Freepik

Cât costă benzina și motorina înainte de Sărbători

Pe scurt, prețurile la carburanți au crescut. 

Donald Trump / Foto: Casa Albă
Drone militare / Foto: DCBusiness
Transport de mărfuri / FOTO: Freepik

Transportul aerian de mărfuri, evoluție bună în România

Cifre dezvăluite de Institutul Național de Statistică.

Viktor Orban și Volodimir Zelenski
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
Ministrul Energiei, Sebastian Burduja / FOTO: Facebook
Energie verde / Foto: Freepik
Navă transportoare de gaz natural lichefiat / FOTO: Wikipedia

Europa se agață de gazele rusești. Un nivel record în 2024

Surprinzători cine sunt cei mai mari cumpărători. 

Agricultură

Seceta pedologică se menține în această regiune a țării

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis o...

Aur / FOTO: Freepik
Cu ochii pe consum
Militari germani / FOTO: Wikipedia
Tancuri Leopard 2 produse de Germania / Foto: NATO / Flickr
Un plan de economii fără precedent

Volkswagen va concedia 35.000 de angajați în Germania

Negocieri intense pentru un plan de economii fără...

Capitoliul / FOTO: Freepik
Se dorește o altfel de platformă

Miliardarul american care vrea să transforme TikTok

Miliardarul american Frank McCourt intenționează o...

Ouă
Bună dimineața!
Viktor Orban și Marcel Ciolacu / FOTO: Gov.ro

Viktor Orban a explicat de ce a venit la București

Cred că de la Bucureşti sau Budapesta nu putem evalua cu...


pixel