Taxă de drum, vinietă sau gratuitate? Spania dezbate viitorul finanţării reţelei de autostrăzi

Autor: Antonia Popescu
Data publicării:
Marea Britanie suspendă implementarea autostrăzilor fără bandă de urgență
Marea Britanie suspendă implementarea autostrăzilor fără bandă de urgență
Cine va plăti pentru autostrăzi? Această dezbatere agită Spania într-un moment în care guvernul de la Madrid vrea să repună pe tapet finanţarea celor 12.000 de kilometri de autostradă, după ce provizoriu mai multe tronsoane au devenit gratuite ca urmare a încheierii contractelor de concesiune, informează AFP.

"Nu vă opriţi!", acesta este mesajul afişat de la 1 septembrie în faţa mai multor staţii de barieră din Catalonia, în special pe autostrada AP-7, între Barcelona şi frontiera dintre Spania şi Franţa, o autostradă preferată de turiştii europeni.

Odată cu ajungerea la termen a contractelor de concesiune deţinute de filialele grupului Abertis, guvernul condus de premierul socialist Pedro Sŕnchez a preluat de facto sub controlul statului aceste porţiuni de autostradă.

Această decizie, care vizează patru secţiuni de autostradă cu o lungime de aproape 500 de kilometri "va permite utilizatorilor să realizeze o economie de 8750 milioane de euro pe an", a apreciat ministrul Transporturilor, Raquel Sŕnchez.

ORA DE IARNĂ 2021. Când se schimbă ORA, nu uitaţi să vă potriviţi ceasurile

Într-o ţară unde, în total aproape 85% din autostrăzi sunt în prezent scutite de taxe de drum, două secţiuni de autostradă au devenit gratuite în 2020, precedate de alte trei în 2018. În total, 1.029 de kilometri de autostradă au trecut din sectorul privat în cel public, ceea ce a adus automobiliştilor economii estimate la 1,4 miliarde de euro.

Aceste decizii sunt conforme cu un angajament al guvernului, la venirea sa la putere, în 2018, premierul Pedro Sŕnchez a promis că nu va prelungi contractele de concesiune care ajung la termen, în ideea de a uniformiza modelul spaniol de finanţare a autostrăzilor, un model marcat de puternice diferenţe.

Cu toate acestea, actuala gratuitate nu ar urma să dureze. "Ceea ce ne dorim este un sistem de tarifare a folosirii" susţine ministrul Transporturilor, Raquel Sŕnchez, care promite un sistem "just, echilibrat şi sustenabil", care să fie şi omogen la nivel teritorial şi să nu genereze resentimente.

Autorităţi publice sau private, naţionale sau regionale...În ultimele decenii, statul spaniol şi-a multiplicat formulele destinate îmbunătăţirii reţelei rutiere în pofida unor resurse financiare limitate, explică María de los Ángeles Baeza Muńoz, profesoară la Universitatea din Granada. Sistemul de concesiuni, privilegiat în perioadele 1967-1975 şi 1996-2006, a favorizat dezvoltarea economică dar a generat şi neînţelegeri în rândul cetăţenilor de la un capăt al altul al Spaniei, insistă această specialistă în sistemul rutier spaniol.

Din acest motiv, reforma avută în vedere de autorităţile de la Madrid este un subiect sensibil.

Întreţinerea autostrăzilor are un cost ridicat, de ordinul a 80.000 de euro pe kilometru în fiecare an. Un cost dificil de asumat pentru statul spaniol, având în vedere nivelul ridicat al datoriei publice (122,1% din PIB).

În planul de relansare trimis Comisiei Europene, guvernul de la Madrid s-a angajat să revizuiască modelul de finanţare a autostrăzilor prin introducerea unei surse de venit dedicate.

"Nu are sens ca întreţinerea autostrăzilor să depindă în întregime de bugetul statului, alimentat de toţi cetăţenii, chiar şi cei care nu utilizează aceste autostrăzi" estimează ministrul Transporturilor, Raquel Sŕnchez.

Mai multe opţiuni sunt avute în vedere pentru această finanţare. Printre aceste este introducerea unei viniete, după model elveţian, care permite automobiliştilor să utilizeze întreaga reţea de autostrăzi în schimbul unei redevenţe fixe. O altă posibilitate este plata pe kilometru pe baza unui sistem automatizat care permite debitarea directă a facturii pe cardul bancar al utilizatorilor.

Potrivit mass media din Spania, balanţa ar înclina în favoarea unei taxe de drum "generalizate dar cu o valoare simbolică" de 1 până la 1,5 eurocenţi pe kilometri pentru autoturisme şi de cinci eurocenţi pentru camioane.

Indiferent care va fi modelul ales, soluţia va însemna că tronsoanele de autostradă care până în prezent erau gratuite vor deveni cu plată, o perspectivă care nemulţumeşte numeroşi automobilişti.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Donald Trump / Foto: Arhiva Casei Albe / Flickr
Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Foto: Pexels.com
Bani / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Donad Trump în timpul unei vizite la zidul de la granița cu Mexic
Muncitor al ELCEN
Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi explorăm subiecte care aduc în prim-plan decizii...

Un tren trece prin fața unor blocuri / Foto: Arhivă

Ordonanța trenuleț lasă trenurile ”ca-n gară”

Începând din acest weekend, călătorii care utilizează...

TikTok / Foto: EPA/ERIK S. LESSER / Agerpres
Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik
Notar / Foto: Freepik
Bani / Foto: DCBusiness
Magazin Ikea din Polinia / Foto: Google Maps

Mine antitanc la Ikea! Gafă de proporții în Polonia

Un incident bizar în Polonia a dus la demiterea unui...

Bursa / sursa foto: Freepik.com / frimufilms
Ola Kalenius / Foto: Mercedes

Șeful Mercedes cere investiții reciproce între UE și China

Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, sugerează o...

TikTok / sursa foto: Pexels.com / cottonbro studio

TikTok dispare din SUA. Google și Apple au șters aplicația

Serviciile TikTok au fost suspendate în Statele Unite,...

Microsoft ajunge pe locul trei în industria jocurilor video
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi aducem în prim-plan cele mai importante subiecte...

Adrian Câciu
Contabil
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Baterii pentru stocarea energiei / Foto: Freepik
TVA

pixel