Ungaria și România ating cote record la prețul energiei electrice
Prețurile energiei electrice de...
S-a vorbit, astfel, de taxe de 10-20% pentru toate importurile, de 60% la importurile din China și una de 200% pe vehiculele produse în Mexic. Aceste propuneri, motivate de argumente privind securitatea națională și măsuri anti-dumping, ar putea fi implementate după instalarea la Casa Albă a fostului președnte ameican, Donald Trump.
Impactul asupra Uniunii Europene
Aproape la unison, analiștii atrag atenția că Uniunea Europeană va fi printre cele mai afectate de noile taxele vamale americane, datorită intensității comerciale mari și relației economice puternice cu SUA, principala destinație a exporturilor europene. În 2023, 20% din exporturile UE au avut ca destinație SUA, în timp ce 13% au mers în Regatul Unit și 9% în China. UE a înregistrat un excedent comercial de 157 miliarde de euro cu SUA în comerțul de bunuri, dar diferența este mai mică atunci când sunt incluse și serviciile.
Taxele americane ar avea un efect considerabil asupra unor industrii-cheie europene, inclusiv asupra celei farmaceutice, auto și chimice, deoarece acestea sunt printre principalele sectoare care exportă către SUA. Industrii mai mici, precum aluminiul, oțelul sau whisky-ul scoțian, ar fi și ele vulnerabile, având în vedere că aceste produse au fost deja afectate de tarifele vamale în perioada 2017-2021.
Efecte asupra companiilor europene
În cazul unor taxe vamale mai mari aplicate de SUA, exporturile UE ar înregistra o scădere a volumelor, ceea ce ar putea fi doar parțial compensat de un euro mai slab. Totuși, cererea internă și internațională este puțin probabil să contrabalanseze efectele negative ale taxelor vamale. Pe lângă aceste consecințe directe, pot apărea și reacții în lanț, cum ar fi tarife de retaliere impuse de UE, care ar putea crește costurile pentru importurile europene, diminuând în continuare cererea pe plan intern.
În timp, o astfel de fragmentare a comerțului ar putea determina companiile exportatoare europene să relocheze investițiile și producția în SUA, pentru a evita costurile comerciale tot mai mari.
Sectorul auto și farma, printre cele mai expuse
Industria auto europeană, în special, este foarte expusă în fața unor taxe vamale crescute. Marile companii auto europene, care realizează o parte importantă a veniturilor în SUA, au văzut valoarea exporturilor către această țară dublându-se în ultimul deceniu. Totuși, multe dintre vehiculele vândute de aceste companii în SUA sunt produse direct în fabricile locale, ceea ce ar putea oferi o oarecare protecție față de taxele vamale. Chiar și așa, capacitatea de producție din SUA nu este suficientă pentru a acoperi cererea, așa că exporturile din UE rămân vulnerabile la tensiunile comerciale.
La nivel operațional, taxe mai ridicate ar putea afecta profitabilitatea producătorilor europeni într-un moment deja dificil pentru sector. De exemplu, Mercedes-Benz și BMW au capacități mari de producție în SUA, însă modele premium, precum AMG de la Mercedes, sunt în continuare fabricate în UE. Volkswagen, prin mărcile Porsche și Audi, nu are unități de producție în SUA, ceea ce ar putea expune compania unor costuri mai mari, dacă noile taxele vamale vor fi implementate.
Perspective pentru sectorul farmaceutic
În sectorul farmaceutic, impactul taxelor vamale ar putea fi relativ scăzut datorită importanței sectorului și a cererii constante pentru produsele sale. Este de așteptat ca taxele americane să vizeze în special echipamentele și consumabilele medicale din China, nu neapărat pe cele din UE. Totuși, pe termen lung, există riscul ca investițiile și producția din sectorul farmaceutic să fie relocate în SUA. Flexibilitatea mai mare în alegerea locului de producție a medicamentelor și un mediu de reglementare american mai prietenos decât cel european ar putea atrage treptat investițiile farmaceutice spre America de Nord.
Tendința de relocare a producției și investițiilor
Taxele vamale impuse de SUA ar putea, în timp, să încurajeze relocarea activităților de producție și investiții europene către Statele Unite, pe măsură ce costurile comerciale devin tot mai împovărătoare. În sectoare precum farmaceutic și auto, companiile ar putea opta să-și extindă prezența în SUA pentru a evita taxele și a rămâne competitive pe piața americană. Această relocare ar putea aduce schimbări semnificative în structura producției și investițiilor la nivel global, cu un impact pe termen lung asupra economiei europene.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Prețurile energiei electrice de...
Grupaj de ştiri.
Ministerul Muncii a pus în procedura de transparenţă o...
Visa lansează o funcționalitate de plăți flexibile, pe...
Disensiunile dintre cele două ţări au şanse să se...
Banca Națională a calculat valoarea leului comparativ cu...
România TV anunţă că Silviu Prigoană a murit.
Datele publicate de Institutul Național de Statistică...
Gigantul american Apple a...
Europa, spun reprezentanții...
Angajații din industria auto...
Sunt ultimele date publicate de Institutul Național de...
Petrolul este un dar de la Dumnezeu, spune preşedintele...
Pe o piață bursieră care cere...
Marți a avut loc prima întâlnire după semnarea...
În total, au fost deja...
Grupul german Bayer,...
Luni, cea mai populară dintre...
Noua inițiativă aparține...
Ministerul Finanţelor a pus în...
Expertul în economie Flavius...
Pe 13 noiembrie 2024, la ora 11:30, în Pecica, județul...