Trenuri pe hidrogen. Premieră mondială în Germania
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
A fost o inaugurare cu mare pompă
A fost o inaugurare cu mare pompă
Germania a inaugurat miercuri o linie de cale ferată care funcționează în întregime cu hidrogen, o "premieră mondială" și un pas important în direcția decarbonizării căilor ferate, în ciuda provocărilor legate de aprovizionare pe care le ridică această tehnologie inovatoare.

O flotă de paisprezece trenuri, furnizate de compania franceză Alstom pentru regiunea nordică Saxonia Inferioară, va înlocui actualele locomotive diesel pe linia de 100 de kilometri care leagă orașele Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde și Buxtehud, nu departe de Hamburg.

"Indiferent de oră, pasagerii vor călători pe această rută datorită hidrogenului", a declarat pentru AFP Stefan Schrank, șeful proiectului la Alstom, care a salutat "o premieră mondială". Trenurile alimentate cu hidrogen reprezintă o modalitate preferată de reducere a emisiilor de CO2 și de înlocuire a motorinei.

Controale

Proiectate în Franța, la Tarbes (sud), și asamblate la Salzgitter (centru), în Germania, trenurile Alstom - denumite Coradia iLint - sunt pioniere în acest domeniu. Din 2018, pe această linie au fost efectuate teste comerciale cu circulația regulată a două trenuri pe bază de hidrogen. Întreaga flotă adoptă acum această tehnologie.

Grupul francez a semnat patru contracte pentru câteva zeci de trenuri, în Germania, Franța și Italia, și nu crede că cererea va scădea. Numai în Germania, "între 2.500 și 3.000 de trenuri diesel ar putea fi înlocuite cu hidrogen", potrivit spuselor lui Schrank.

"Până în 2035, aproximativ 15-20% din piața regională europeană ar putea funcționa cu hidrogen", a afirmat, la rândul său, Alexandre Charpentier, expert în domeniul feroviar la Roland Berger. Trenurile pe hidrogen sunt deosebit de eficiente pentru liniile regionale mici, unde costul tranziției la energia electrică este prea mare în comparație cu rentabilitatea legăturii.

Concurenții Alstom au intrat și ei în cursă. În luna mai a anului trecut, compania germană Siemens a prezentat un prototip de tren împreună cu Deutsche Bahn, în vederea punerii în funcțiune a acestuia în 2024. Dar, în ciuda acestor perspective atractive, "există bariere reale", spune expertul.

Trenurile nu sunt singurele care sunt însetate de hidrogen. Întregul sector al transporturilor, rutiere sau aeriene, precum și industria grea, în special industria siderurgică și chimică, se bazează pe această tehnologie pentru a-și reduce emisiile de CO2.

Încă o resursă rară

Deși Germania a anunțat în 2020 un plan ambițios de 7 miliarde de euro pentru a deveni lider în domeniul tehnologiilor pe bază de hidrogen în decurs de un deceniu, țara - ca și restul Europei - nu dispune încă de o infrastructură atât pentru producție, cât și pentru transport și necesită investiții uriașe. "Din acest motiv, nu vedem o înlocuire de 100% a trenurilor diesel cu hidrogen", a precizat Charpentier.

În plus, hidrogenul nu este neapărat decarbonizat: doar "hidrogenul verde", fabricat cu ajutorul energiei regenerabile, este considerat durabil de către experți. Există și alte metode de fabricație, mult mai răspândite, dar care emit gaze cu efect de seră, deoarece sunt fabricate cu ajutorul combustibililor fosili.

Dovada că resursa este rară: linia din Saxonia Inferioară ar trebui să utilizeze, în primul rând, produse secundare de hidrogen din anumite industrii, cum ar fi cea chimică. Potrivit institutului francez de cercetare IFP, specializat în probleme energetice, 95% din hidrogen este în prezent "derivat din transformarea combustibililor fosili, dintre care aproape jumătate provine din gazele naturale".

Cu toate acestea, Europa se confruntă deja cu tensiuni în ceea ce privește aprovizionarea cu gaze naturale rusești. "Deciziile politice vor trebui să stabilească prioritățile în ceea ce privește destinația producției de hidrogen", a declarat dl Charpentier.

De asemenea, Germania va trebui să importe masiv pentru a-și satisface nevoile. Recent, au fost semnate parteneriate cu India și Maroc, iar un acord de import de hidrogen din Canada a fost pe ordinea de zi în timpul vizitei cancelarului Olaf Scholz în această țară, săptămâna aceasta.

Citește și Grindeanu vorbeşte de trenuri pe hidrogen, dar România are de modernizat peste 1.000 km de cale ferată

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Schimbări pe WhatsApp: Ce se va întâmpla în luna iunie

Care sunt surprizele lunii iunie. Un detaliu: multă...

Incendiile care au aprins prețul petrolului

Cursul petrolului a încheiat în creștere ultima sesiune...

De ce cumpără SUA milioane de barili de petrol. Analiză

Procedând ca atare, Statele Unite rezolvă, practic, două...

Vânzarea terenurilor extravilane. Se schimbă regulile

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Şomajul rămâne la un nivel îngrijorător în Franţa

Veştile nu sunt bune pentru cea de-a doua mare economie...

Date de ultimă oră privind cifra de afaceri din industrie

Informațiile vin de la Institutul Național de Statistică. 

Orezul va deveni mai scump, pe fondul fenomenelor meteo

Diferite probleme care țin, în mare parte, de fenomene...


pixel