Trenuri pe hidrogen. Premieră mondială în Germania

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
A fost o inaugurare cu mare pompă
A fost o inaugurare cu mare pompă
Germania a inaugurat miercuri o linie de cale ferată care funcționează în întregime cu hidrogen, o "premieră mondială" și un pas important în direcția decarbonizării căilor ferate, în ciuda provocărilor legate de aprovizionare pe care le ridică această tehnologie inovatoare.

O flotă de paisprezece trenuri, furnizate de compania franceză Alstom pentru regiunea nordică Saxonia Inferioară, va înlocui actualele locomotive diesel pe linia de 100 de kilometri care leagă orașele Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde și Buxtehud, nu departe de Hamburg.

"Indiferent de oră, pasagerii vor călători pe această rută datorită hidrogenului", a declarat pentru AFP Stefan Schrank, șeful proiectului la Alstom, care a salutat "o premieră mondială". Trenurile alimentate cu hidrogen reprezintă o modalitate preferată de reducere a emisiilor de CO2 și de înlocuire a motorinei.

Controale

Proiectate în Franța, la Tarbes (sud), și asamblate la Salzgitter (centru), în Germania, trenurile Alstom - denumite Coradia iLint - sunt pioniere în acest domeniu. Din 2018, pe această linie au fost efectuate teste comerciale cu circulația regulată a două trenuri pe bază de hidrogen. Întreaga flotă adoptă acum această tehnologie.

Grupul francez a semnat patru contracte pentru câteva zeci de trenuri, în Germania, Franța și Italia, și nu crede că cererea va scădea. Numai în Germania, "între 2.500 și 3.000 de trenuri diesel ar putea fi înlocuite cu hidrogen", potrivit spuselor lui Schrank.

"Până în 2035, aproximativ 15-20% din piața regională europeană ar putea funcționa cu hidrogen", a afirmat, la rândul său, Alexandre Charpentier, expert în domeniul feroviar la Roland Berger. Trenurile pe hidrogen sunt deosebit de eficiente pentru liniile regionale mici, unde costul tranziției la energia electrică este prea mare în comparație cu rentabilitatea legăturii.

Concurenții Alstom au intrat și ei în cursă. În luna mai a anului trecut, compania germană Siemens a prezentat un prototip de tren împreună cu Deutsche Bahn, în vederea punerii în funcțiune a acestuia în 2024. Dar, în ciuda acestor perspective atractive, "există bariere reale", spune expertul.

Trenurile nu sunt singurele care sunt însetate de hidrogen. Întregul sector al transporturilor, rutiere sau aeriene, precum și industria grea, în special industria siderurgică și chimică, se bazează pe această tehnologie pentru a-și reduce emisiile de CO2.

Încă o resursă rară

Deși Germania a anunțat în 2020 un plan ambițios de 7 miliarde de euro pentru a deveni lider în domeniul tehnologiilor pe bază de hidrogen în decurs de un deceniu, țara - ca și restul Europei - nu dispune încă de o infrastructură atât pentru producție, cât și pentru transport și necesită investiții uriașe. "Din acest motiv, nu vedem o înlocuire de 100% a trenurilor diesel cu hidrogen", a precizat Charpentier.

În plus, hidrogenul nu este neapărat decarbonizat: doar "hidrogenul verde", fabricat cu ajutorul energiei regenerabile, este considerat durabil de către experți. Există și alte metode de fabricație, mult mai răspândite, dar care emit gaze cu efect de seră, deoarece sunt fabricate cu ajutorul combustibililor fosili.

Dovada că resursa este rară: linia din Saxonia Inferioară ar trebui să utilizeze, în primul rând, produse secundare de hidrogen din anumite industrii, cum ar fi cea chimică. Potrivit institutului francez de cercetare IFP, specializat în probleme energetice, 95% din hidrogen este în prezent "derivat din transformarea combustibililor fosili, dintre care aproape jumătate provine din gazele naturale".

Cu toate acestea, Europa se confruntă deja cu tensiuni în ceea ce privește aprovizionarea cu gaze naturale rusești. "Deciziile politice vor trebui să stabilească prioritățile în ceea ce privește destinația producției de hidrogen", a declarat dl Charpentier.

De asemenea, Germania va trebui să importe masiv pentru a-și satisface nevoile. Recent, au fost semnate parteneriate cu India și Maroc, iar un acord de import de hidrogen din Canada a fost pe ordinea de zi în timpul vizitei cancelarului Olaf Scholz în această țară, săptămâna aceasta.

Citește și Grindeanu vorbeşte de trenuri pe hidrogen, dar România are de modernizat peste 1.000 km de cale ferată

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Mină de suprafață / Foto: Pexels

Producţia de cărbune a României s-a prăbuşit

Cifre oficiale de la INS despre producţia de cărbune a...

Acord între Statele Unite și Uniunea Europeană privind TAXELE vamale pentru oţel şi aluminiu
Adrian Negrescu / Foto: arhiva personală
ANAF / Foto: DCBusiness
Christel SCHALDEMOSE
ECOFIN / Foto: Comisia Europeană
foto: pexels.com

Cum s-a văzut în Coreea de Nord învestirea lui Donald Trump

Presa din Coreea de Nord a relatat despre ceremonia de...

Mina de litiu Shevchenkivske
Tineri oameni de afaceri / Foto: Freepik
Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi vă aducem în prim-plan o selecție a celor mai...

Oficiul Național al Registrului Comențului
Wall Street / Foto: Freepik
Bitcoin / Foto: Freepik
Unul dintre sediile companiei Novo Nordisk / FOTO: Site-ul oficial al companiei
Donal Trump
Foto: Oana Pavelescu
Germania / Photo by Claudio Mota
Bursa. Foto: pexels.com
Sediu al băncii Raiffeisen din Sankt Petersburg
Instabilitatea politică este periculoasă pentru economie
Criptomonede. Foto: Pexels.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României continuă să scadă

Institutul Naţional de Statistică a publicat datele...

CEC Bank
Adrian Câciu, Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene / FOTO: gov.ro
Donald Trump și lideri ai lumii / Ilustrație DCBusiness / Foto: Casa Albă și G10
Analizând tot felul de date / FOTO: Freepik
Recep Tayyip Erdogan și Vladimir Putin / Foto: Kremlin.ru
Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi vă aducem în atenție subiecte de mare impact din...


pixel