Trotinetele defecte pun în pericol viața bucureștenilor. Haos administrativ: Primăria Capitalei pasează, Poliția Locală nu știe

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Accident cu trotinetă / Foto: Freepik
Accident cu trotinetă / Foto: Freepik
EXCLUSIV
O trotinetă care nu frânează și o companie care nu răspunde: cum ajungem să circulăm în pericol pe străzile orașului.

Un incident grav, nicio reacție. În urmă cu câteva zile, o trotinetă electrică închiriată de la compania Ridesplash nu a răspuns la comenzi: frâna nu a funcționat, iar utilizatorul a fost nevoit să sară în mers pentru a evita un impact direct într-o intersecție aglomerată. În urma incidentului, persoana s-a ales cu răni la gleznă și genunchi.

Compania, contactată oficial de publicația noastră, nu a oferit niciun răspuns. Tăcerea persistă, iar riscurile pentru sănătatea publică se amplifică.

Cine autorizează trotinetele electrice și cine le verifică

În România, primăriile municipale sau de sector sunt responsabile pentru autorizarea operatorilor de trotinete electrice. Firmele primesc aviz de funcționare din partea Comisiei Tehnice de Circulație, iar utilizarea spațiului public este reglementată prin contracte cu plata unor redevențe zilnice pentru fiecare vehicul aflat în circulație.

Verificarea tehnică a trotinetelor revine exclusiv în sarcina operatorilor, care sunt obligați să:

  • asigure starea tehnică optimă a fiecărei unități,

  • efectueze inspecții periodice, de regulă cel puțin o dată pe săptămână (conform standardelor din marile orașe europene),

  • țină evidența reparațiilor și intervențiilor în registre tehnice,

  • retrag imediat din flota activă orice unitate cu defecțiuni.

Cu toate acestea, Direcția Generală de Poliție Locală și Control a Municipiului București a transmis, în mod oficial, că nu deține niciuna dintre informațiile legate de autorizarea și verificarea operatorului SPLASH MOBILITY SRL – Ridesplash. Asta deși această companie activează pe domeniul public al Capitalei și oferă servicii în regim comercial pentru mii de utilizatori.

Faptul că autoritatea care ar trebui să supervizeze utilizarea trotuarelor nu cunoaște nici dacă operatorul e autorizat, nici câte trotinete are, nici dacă acestea sunt verificate tehnic, constituie un semnal de alarmă grav.

Ce spune legea: între răspundere civilă și penală

Un accident provocat de o trotinetă defectă poate atrage mai multe forme de răspundere:

  • Răspundere civilă delictuală: firma este obligată să despăgubească victima dacă se dovedește că nu a întreținut corespunzător trotineta.

  • Asigurare RCA pentru afaceri: operatorii ar trebui să aibă o poliță care acoperă daunele suferite de clienți.

  • Răspundere penală: în cazul unor vătămări corporale grave, dacă se dovedește neglijența gravă, administratorii firmei pot fi trași la răspundere penală (art. 196 Cod Penal – vătămare corporală din culpă).

Victima are dreptul să:

  • formuleze plângere scrisă către companie,

  • notifice Autoritatea pentru Protecția Consumatorului (ANPC),

  • solicite intervenția Poliției Locale,

  • introducă acțiune în instanță pentru despăgubiri.

Cine este Splash Mobility: firmă cu un angajat și pierderi majore

Firma care operează flota Ridesplash – SPLASH MOBILITY SRL – are un profil financiar fragil:

  • Cifra de afaceri (2024): 1,58 milioane lei (în scădere cu 35% față de 2023),

  • Pierdere brută: 349.560 lei,

  • Profit net: zero (după 427.000 lei profit în 2023),

  • Angajați: doar 1 persoană raportată în tot anul 2024.

Compania are o capacitate estimată de plată de doar 34.000 lei, iar riscul comercial calculat de Termene.ro este „mediu” (5.4/10). Probabilitatea de insolvență este scăzută statistic, dar vulnerabilitatea la presiuni financiare este evidentă.

Hazardul și șansa

O companie cu un singur angajat, fără reacție publică după un incident potențial grav, reușește să opereze zilnic pe străzile Bucureștiului și ale altor orașe. Mai grav, autoritățile Capitalei nici măcar nu știu dacă această firmă are autorizație sau dacă își întreține trotinetele.

Bucureștenii circulă, așadar, la noroc, pe trotinete care nu frânează, în lipsa oricărui control real din partea celor care ar trebui să garanteze siguranța publică.

Compania Spash Mobility nu a dorit să răspundă solicitărilor DCBusiness.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Contabil / Foto: Freepik
Intrarea în salina Praid
Factură energie electrică
Titluri de stat Fidelis
Semnarea acordului la Ambasada României în Belgia
Wall Street. Foto: Freepik.com
Adrian Negrescu / Ilustrație: Oana Pavelescu
Curs valutar. Foto: Mihai Ciobanu
Romsilva

Curtea de Conturi cere urmărirea penală a Romsilva

Curtea de Conturi a României a aprobat sesizarea...

Bursa de la București

Bursa de Valori Bucureşti a deschis pe roşu şedinţa de marţi

Bursa de la Bucureşti a deschis în scădere pe...

BNR: Indice ROBOR

ROBOR. Veste bună de la BNR, pentru românii care au rate

Banca Naţională a României, anunţ despre indicele ROBOR.

Benzinarie. Foto: Freepik.com

Tentativă de fraudă online cu identitatea Notino

Directoratul Național de Securitate Cibernetică,...

Taxarea inversa TVA. Freepik.com
Bursă / Foto: Freepik
Chatgpt. Freepik.com

ChatGPT, din ce în ce mai utilizat ca sursă de informaţii

Potrivit unui raport, ChatGPT şi echivalenţii săi sunt...

Râul Corund se scurge în salina Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Impozite și taxe / Foto: Freepik
Bancnote lei / sursa foto: Freepik.com / Vlad Ispas
Adrian Negrescu
Vladimir Putin și Serghei Șoigu / Foto: kremlin.ru
Dosare
Sebastian Burduja
Factura. Freepik.com
Criză economică / Foto: Freepik

ASF se pregătește de noi scenarii de criză

ASF actualizează normele privind simularea situațiilor...


pixel