Ușa din dos prin care petrolul rusesc curge spre Europa

Autor: Oana Pavelescu
Data actualizării:
Data publicării:
Activiștii Greenpeace au protestat față de comercilizarea petrolului rusesc / Foto: Greenpeace
Activiștii Greenpeace au protestat față de comercilizarea petrolului rusesc / Foto: Greenpeace
Când o încărcătură de motorină rusească nu este o încărcătură de motorină rusească? Răspunsul este: Atunci când Shell, cea mai mare companie petrolieră europeană, îl transformă în ceea ce comercianții numesc un amestec leton.

Ideea este de a comercializa un baril în care doar 49,99% provine din Rusia; în ochii Shell, atâta timp cât celelalte 50,01% provin din altă parte, încărcătura de petrol nu este, din punct de vedere tehnic, de origine rusă.

Manevra stă la baza unei piețe opace în plină expansiune care comercializează amestecul de motorină rusească cât și alte produse petroliere rafinate, una dintre multele pe care companiile petroliere și comercianții de mărfuri le folosesc pentru a menține fluxul de energie rusă în Europa și, în același timp, pentru a satisface opinia publică care cere încetarea subvenționării mașinăriei de război a lui Vladimir Putin. 

Întrucât Europa nu a aplicat nicio limită sau sancțiune la achiziționarea de petrol, gaz sau cărbune rusesc, vânzarea noului amestec este perfect legală. 

Dar amestecul este un instrument convenabil pentru companii de a spune public un lucru și de a face altceva, cu alte cuvinte de a minți.

În cazul Shell, compania a modificat așa-numiții termenii și condițiile generale ale contractelor sale pentru a permite amestecul rusesc. Noii termeni spun că:

"Este o condiție a acestei oferte și va fi o condiție a oricărui contract rezultat că bunurile vândute și livrate de către vânzător nu vor fi de origine din Federația Rusă ("FR") și nu vor fi fost încărcate în sau transportate din FR. Mărfurile vor fi considerate de "origine FR" dacă sunt produse în FR sau dacă 50% sau mai mult din conținutul lor (în volum) constă din materiale care au fost produse în FR."

CItește și: Robinetul cu bani al lui Putin începe să se închidă. Şi Italia caută alternative la gazele ruseşti

Pe piața petrolului, comercianții șoptesc despre un "amestec leton" - o nouă origine pentru motorină care pare o soluție de avarie pentru a furniza produse rusești amestecate cu altceva. Comerțul tipic pleacă de la Primorsk, un oraș rusesc de export de petrol de lângă Sankt Petersburg, către Ventspils, un port din Letonia care are un terminal petrolier mare și o capacitate mare de depozitare. Acolo are loc procesul de amestecare, scrie Bloomberg. Există multe alte locații în care are loc amestecarea, inclusiv în Olanda și în largul mării, în ceea ce comercianții numesc transferuri de la navă la navă. Pentru mulți de pe piață, amestecul leton este pur și simplu o prescurtare pentru orice amestec care conține  molecule rusești, indiferent de locul unde a avut loc amestecul. 

Amestecul leton amintește de portițe similare pentru comerțul cu țiței din Iran și cel din Venezuela care este asemenea sancționate, care ani de zile a fost oferit în Orientul Îndepărtat ca "amestec malaezian" sau "amestec din Singapore". Pentru Shell, strategia nu este lipsită de riscuri. Luna trecută, compania a fost forțată să prezinte scuze după ce comercianții săi au cumpărat o singură încărcătură de țiței rusesc Urals la prețuri foarte scăzute, declanșând o revoltă care a inclus ministrul ucrainean de externe care a acuzat compania că profită de pe urma sângelui ucrainean. 

Într-o declarație ulterioară, Shell a declarat că a început o "retragere treptată din achiziționarea produselor petroliere rusești" și a anunțat că "a încetat imediat să cumpere țiței rusesc pe piața spot".

În timp ce Shell a adoptat calea de a accepta transporturi care conțin până la 49,99% de motorină rusească, alții nu au făcut acest lucru. Compania franceză TotalEnergies stipulează că nicio încărcătură "în totalitate sau parțial" nu va proveni din Rusia, potrivit termenilor și condițiilor generale actualizate ale companiei. Repsol SA din Spania are reguli similare care interzic orice molecule rusești, conform termenilor și condițiilor sale generale.  

Există și alte portițe de scăpare - din nou, toate legale. De exemplu, Intercontinental Exchange Inc. permite traderilor să livreze motorină rusească în schimbul popularului său contract european de motorină. Într-o circulară emisă miercuri, bursa a reamintit traderilor că "produsul de orice origine poate fi livrat" în regiunea Antwerp, Rotterdam și Amsterdam. Astfel, un trader poate lua o poziție pe contract și poate livra motorină rusească, rămânând în același timp în conformitate cu normele UE.

Lacunele și portițele de scăpare ne reamintesc de ce sancțiunile sunt greu de aplicat. Iar atunci când sancțiunile nu sunt impuse, se deschide ușa pentru ca societățile să facă ce cred ele de cuviință. Care este rezultatul? Rusia continuă să își vândă combustibilii fosili și să facă bani. Europa, de asemenea, beneficiază de o ofertă mai mare de motorină și de prețuri mai mici la energie. Problema morală este lăsată să mai aștepte.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Râul Corund se scurge în salina Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Impozite și taxe / Foto: Freepik
Bancnote lei / sursa foto: Freepik.com / Vlad Ispas
Adrian Negrescu
Dosare
Sebastian Burduja
Factura. Freepik.com
Criză economică / Foto: Freepik

ASF se pregătește de noi scenarii de criză

ASF actualizează normele privind simularea situațiilor...

Ghișeu
Haine puse pe umerașe
Cărbune
Un agent al temutei ICE escortează o persoană pentru a fi expulzată / Foto: ICE
WhatApp / Foto: Freepik
Incendiu Grecia / Foto: iefimerida.gr / Facebook
Sediul ANRE
La benzinărie / FOTO: Freepik
Turkstream / Foto: botas.gov.tr
Sala de ședință din clădirea Guvernului
Sebastian Burduja
Foto: Freepik.com
Foto: Mihai Ciobanu

Firme tip "conductă", în vizorul ANAF

Fraudă de 1,8 milioane de lei cu o firmă de tip...

Nicușor Dan, președintele României

Discuţii Nicuşor Dan - sindicate, la Palatul Cotroceni

Preşedintele Nicuşor Dan discută, în această dimineaţă,...

Conferință la BCE / FOTO: BCE
Documente ANAF. Freepik.com
Renault / FOTO: Unsplash
Oameni pe stradă / Foto: DCBusiness
Contabil / Foto: Freepik

ANAF clarifică o dilemă frecventă privind SAF-T

Tot mai multe firme aflate la început de drum sau cu...


pixel