Vânzările în pandemie au explodat în România - Studiu
Autor: Matei Oana
Data actualizării:
Data publicării:
Retailerii au avut câștiguri record în pandemie
Retailerii au avut câștiguri record în pandemie
Cei mai mulți retaileri din România, aproximativ 60%, au raportat vânzări în creștere de la începutul pandemiei până în martie 2022.

În aceeași perioadă a fost înregistrată o creștere de 57% a comenzilor online, arată un studiu VTEX (NYSE: VTEX), platforma enterprise de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează toate operațiunile de comerț, realizat în colaborare cu firma de cercetare de piață MKOR Consulting.

Conform studiului VTEX, la care au participat peste 200 de retaileri de dimensiuni medii și mari, cele mai multe companii care au înregistrat creșteri (63%) au între 4 și 7 ani vechime pe piață. De cealaltă parte, doar 52% dintre companiile tinere (1-3 ani) au înregistrat creșteri ale vânzărilor în ultimii doi ani. 

“Pandemia a impulsionat industria de comerț și ne-a arătat tuturor că aproape orice poate fi vândut online, ceea ce explică încă o tendință care a venit firesc - aceea a diversificării portofoliului. Un aspect interesant este și că, așa cum arată datele din piață, pandemia a schimbat comportamentul și modul de gândire al consumatorilor români, generând schimbări majore în industrie în viitorul apropiat. Consumatorii sunt din ce în ce mai exigenți, dorind magazine online moderne, intuitive, care să facă din procesul de cumpărare o experiență plăcută și comodă, iar retailerii trebuie să țină pasul cu dorințele acestora. Perioada pandemiei a fost doar un exercițiu privind comenzile online și vom observa în continuare o creștere a industriei de e-commerce în România”, declară Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX.
62% dintre companii au diversificat portofoliul

Pentru a se adapta schimbărilor aduse de pandemie, în perioada martie 2020 - martie 2022, companiile au luat decizii ca: diversificarea portofoliului (62%), creșterea bugetului de marketing (48%) și schimbarea platformei cu una mai performantă și mai flexibilă, care permite modificări rapide în funcție de nevoile de business. 

Astfel, pentru a face față cererii mari pe timp de pandemie, 62% dintre comercianți au crescut portofoliul de produse și au îmbogățit gamele de produse, în timp ce doar 11% le-au redus, mai arată studiul VTEX. 

Totodată, pe lângă cererea ridicată, a crescut și numărul de retururi în pandemie, cu 33%, în timp ce 55% dintre comercianții intervievați au subliniat că numărul de retururi a rămas relativ constant.

“Această tendință de creștere a gamei de produse se va menține, în condițiile în care românii vor comanda tot mai mult online. Creșterea comerțului digital vine cu vânzări mai mari, dar în același timp cu presiuni la nivel de business, care determină companiile să-și regândească strategia. Acestea au în plan noi investiții în modernizarea platformelor de ecommerce actuale sau chiar înlocuirea acesora cu platforme capabile să susțină un număr mare de produse și de vizitatori și care să simplifice procesul de cumpărare și să ajute la loializarea clienților. În România vor fi comercializate online din ce în ce mai multe produse de lux, exclusiviste, care presupun tranzacții valoroase, cum ar fi mașini sau haine de la case de modă internaționale“, punctează Cristi Movilă.

De asemenea, studiul VTEX prezintă și dificultățile pe care le au comercianții români în gestionarea afacerii, în general confruntându-se în medie cu două provocări. În cele mai multe cazuri, este vorba de factori externi, cum ar fi creșterea concurenței (21% dintre retaileri) sau aprovizionarea și livrarea produselor (18%). Acestea sunt urmate de conversia vizitelor în achiziții (17%), atragerea clienților potriviți (17%) și fidelizarea clienților (14%). Business-urile mai experimentate întâmpină mai multe dificultăți, precum abandonarea coșului de cumpărături, loializarea clienților sau politica de prețuri. 

În ceea ce privește modalitățile de promovare folosite de retailerii din ecommerce, studiul VTEX și MKOR arată că cei mai mulți (68%) folosesc canale de social media, urmate de Google Ads (66%) și de investiția în SEO (40%), pentru a-și promova magazinele online și produsele. Pentru a impulsiona vânzările, sunt folosite și metode de promovare, precum content marketing (38%), email marketing (32%) sau marketing afiliat/influenceri (29%).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Finanțele au publicat ghidul e-Transport

Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de...

TikTok renunță voluntar la plata recompenselor

TikTok a anunțat miercuri că va suspenda "voluntar"...

Producţia de cărbune a României continuă să scadă

Institutul Naţional de Statistică a publicat o analiză...

Schimbări la vârful Allianz-Țiriac Pensii Private

Virgil Ichim, CEO Allianz-Țiriac Pensii Private, pleacă...

Revolut face angajări în România

Compania Revolut angajează la nivel global, inclusiv în România.

Preţul cafelei nu va scădea prea curând. Care sunt motivele

Veşti proaste pentru iubitorii cafelei.

Valoarea acordului Aramco - FIFA, pusă la secret

FIFA a anunţat acordul global cu Aramco.

Programul magazinelor Carrefour de 1 Mai şi Paşte 2024

Programul magazinelor Carrefour în perioada...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel