10 lei litrul de motorină? Adrian Negrescu explică de ce statul nu se grăbește să plafoneze prețul
Autor: Oana Pavelescu | 13 iun 2022, 16:53
Adrian Negrescu / Foto: arhiva personală
Adrian Negrescu / Foto: arhiva personală
Adrian Negrescu a vorbit despre situația actuală în ceea ce privește prețul motorinei care este aproape să ajungă la 10 lei/l la pompă.

”La noi lucrurile sunt sunt destul de grave din punctul meu de vedere. Conform datelor de la Institutul Național de Statistică, prețurile producției de petrol din extracție au crescut cu 263 % în ultimul an iar prețurile carburanților au crescut cu 48 %. Deci o creștere semnificativă. Măsurile promise de autorități nu se văd în piață pentru că erau și urmau să fie ineficiente, la modul la care le-au propus”, a explicat analistul economic la B1TV.

Adrian Negrescu a vorbit și despre măsurile care au fost luate de țările vecine: ”Dar să ne uităm și noi ce au făcut celelalte țări din regiune, cum au redus TVA-ul la carburanți, cum au încercat să stopeze aceste creșteri prin măsuri fiscale, prin măsuri la producători, la cei care rafinează petrolul astfel încât  să îi ajute să își mai reducă din costuri, pentru că și acolo e o problemă, și acolo costurile au crescut din cauza scumpirii fantastice a prețurilor energiei. E un cumul de factori care a dus întra-devăr în această situație în care e probabil ca în luna iulie să ne ducem cu motorina cel puțin spre 10 lei. Un scenariu aproape sigur în condițiile în care la nivel internațional vedem că există o cerere din ce în ce mai mare de petrol, de motorină, de benzină iar țările OPEC și ceilalți producători nu prea sunt dispuși să crească producția. De ce? Pentru că interesul lor este facă mai mulți bani”.

Citește și: Se anunţă PROTEST împotriva scumpirii benzinei şi motorinei. 50.000 de români au spus că participă

Analistul a vorbit și despre Consiliul Concurenței care: ”Ar trebui să investigheze situația asta pentru că într-adevăr în piață există niște comportamente care nu au legătură cu evoluția prețurilor la nivel internațional. Ce se întâmplă la noi? Avem niște jucători care importă carburanți la niște prețuri și vând la un preț cu 30 - 40 la sută mai mare pentru că știm de unde vin și în ce condiții, avem rafinăriile ale căror costuri au crescut foarte, foarte mult și avem stațiile independente care speculează și ele acest moment în care există o cerere din ce în ce mai mare de carburanți. E sezonul concediilor și toată lumea vrea să-și cumpere carburanții în această perioadă”.

Economistul a atras atenția că: ”Guvernul să uite de politica aceasta struțului cu capul în nisip, pe care o practică de câteva luni bune de când a început haosul inflației. Noi ne băgăm capul în nisip să așteptăm, poate se rezolvă problemele de la sine. Uite că nu se rezolvă! Ci se acutizează și o să iasă oamenii în stradă și nu numai pe zona asta de decarburanți dar și pe prețurile la energie și la gaze, probabil în toamnă. Nu mai zic de prețurile la mâncare, la produsele alimentare. Ne vom trezi cu o mare problemă socială din această cauză pentru că nu am luat măsuri atunci când trebuia” a explicat Negrescu și a arătat că ”e o măsură care poate fi luată și mâine! Printr-o ordonanță de urgență scazi TVA-ul la carburanți la 5 la sută sau la 3 sau chiar la 0 dacă vrem”, a mai spus analistul și a amintit că de fapt statul are foarte puțin interesul de a scădea TVA-ul la carburanți deoarece 60% din prețul combustibililor sunt taxe, bani pe care îi încasează statul.

Analistul a mai arătat că: ”Statul din asta trăiește, din taxe, din accizele astea pe carburanți pe energie, pe gaze. De acolo scoate profitul. De acolo face mai mulți bani. Statul a făcut 22 de miliarde de lei plus în primele patru luni ale anului plus 25% la încasări. Deci, statul face mai mulți bani și noi sărăci. Din aceșți bani încasați de stat nu se întoarcă nimic în economie, în susținerea economie. Ceea ce se întâmplă în zona Transporturilor se întâmplă în toate companiile din România deoarece cheltuielile cu carburanții, cu energia și cu gazul reprezintă cam 40 % din costurile unei unei societăți, iar aceste cheltuieli acum s-au dublat. Multe sunt în pragul falimentului în momentul de față din cauza acestei inflații de care statul român se bucură și pe care nu o condamnă și nici nu nu are interesul de a o rezolva prin măsuri concrete. De ce? Pentru că adună mai mulți la buget”, a mai explicat analistul Adrian Negrescu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ştiri Recomandate

Controale la companiile din energie ale Inspecției Muncii

Inspecţia Muncii, prin inspectoratele teritoriale de...

Ultimul 747 de la Boeing: "Regina aerului" devine istorie

A revoluționat aviația și, cu cocoașa lui...

ROBOR, 1 februarie 2023. Indicele bancar a scăzut

Indicele bancar a înregistrat o nouă scădere.

Piaţa unică a împlinit 30 de ani

Comisia Europeană a publicat marţi "Raportul anual privind piaţa unică...

Spania majorează salariul minim cu 8%

Premierul spaniol Pedro Sanchez anunţă o creştere cu 8%...

Profitul net al Grupului TeraPlast a scăzut cu 64% în 2022

Profitul net al Grupului TeraPlast a scăzut cu 64% în...

Prețul uraniului, așteptat să crească în 2023

Probabil că va exista o nouă revenire a prețurilor...

AUR: Cererea mondială a atins cel mai ridicat nivel din 2011

Metalul prețios și-a recâștigat rolul de refugiu...

Crossuri externe