Fabrică de componente auto lasă pe drumuri în jur de 800 de oameni

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Aptiv, Ineu
Aptiv, Ineu
Lovitură pentru economia din vestul țării. Fabrica Aptiv din Ineu se închide în decembrie, peste 800 de locuri de muncă în pericol

Fabrica de componente auto Aptiv, cel mai mare angajator din zona orașului Ineu, județul Arad, își va închide porțile în luna decembrie, potrivit autorităților locale. Producția urmează să fie mutată într-o țară din afara Uniunii Europene, decizie care afectează sute de angajați și lovește direct bugetul local.

Activitatea a fost redusă treptat. „Nu mai este rentabil să păstreze hala”

Primarul orașului Ineu, Călin Abrudan, a declarat că închiderea fabricii a fost precedată de o diminuare constantă a activității în ultimii ani.

„Din păcate, producția de la Ineu ar urma să se mute în afara Uniunii Europene. Am înțeles că nu mai este rentabil să se păstreze hala la numărul de angajați care mai sunt, pentru că se plătește o chirie foarte mare”, a explicat edilul.

În ultimul an, fabrica Aptiv a avut între 800 și 1.000 de salariați, iar o parte dintre aceștia vor mai rămâne câteva luni doar pentru dezinstalarea și mutarea utilajelor.

„Aptiv era cel mai mare angajator din zonă. Din păcate, pierdem un contributor important la economia locală”, a adăugat primarul.

Bugetul local pierde principalul contribuabil, dar se pregătește o nouă investiție

Edilul spune că impactul bugetar va fi semnificativ, având în vedere că fabrica era cel mai mare contribuabil din oraș.

„Sperăm să compensăm această pierdere prin venirea unor noi investitori. Avem discuții avansate și este deja sigur că un investitor va crea 500 de locuri de muncă peste aproximativ un an, prin deschiderea unei fabrici de componente electronice”, a declarat Călin Abrudan.

Autoritățile locale spun că poartă discuții cu agențiile de ocupare și cu alte companii din zonă pentru reintegrarea rapidă a forței de muncă, astfel încât concedierile să nu ducă la un val de șomaj în regiune.

AJOFM Arad: informațiile sunt confirmate doar informal

Directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Arad, Alexandru Molnar, a declarat că, deocamdată, instituția nu a primit notificarea oficială de concediere colectivă, dar știe despre situație din discuțiile cu autoritățile locale.

„În acest moment nu am primit notificarea de concedieri colective de la niciun mare angajator, dar am purtat discuții despre situația de la Ineu. În funcție de cererea de forță de muncă, vom încerca reintegrarea celor care vor fi disponibilizați și vom organiza cursuri de reconversie profesională, dacă va fi cazul”, a precizat Molnar.

Potrivit informațiilor transmise pe plan local, angajații au fost anunțați intern despre închiderea fabricii și urmează să primească salarii compensatorii, însă compania nu a emis până acum un comunicat oficial.

Ineu, al doilea oraș din Arad care pierde un mare angajator în 2025

Închiderea fabricii Aptiv vine la doar câteva luni după plecarea unui alt mare angajator din județ.

La sfârșitul lunii iunie, Astra Rail Industries Arad, deținută de compania Greenbrier, și-a închis fabrica de vagoane de marfă, disponibilizând 699 de angajați dintr-un total de 777.

Greenbrier a justificat atunci decizia prin costuri operaționale ridicate față de alte fabrici din grup, presiuni logistice și lipsa spațiului de extindere într-un oraș aglomerat. Producția a fost mutată în fabricile din Caracal și Drobeta-Turnu Severin.

Astfel, județul Arad se confruntă în 2025 cu al doilea val major de restructurări industriale, după ce două companii multinaționale au ales să-și mute producția în alte regiuni, unde costurile sunt mai mici.

Un nou semnal de alarmă pentru industria auto din România

Aptiv, grup global cu sediul în Irlanda, produce componente și sisteme electrice pentru mari constructori auto, inclusiv Volkswagen, Ford, Renault și Stellantis.

Închiderea fabricii din Ineu reflectă presiunea tot mai mare din industria auto asupra costurilor de producție, în contextul tranziției către vehicule electrice și al relocării capacităților în afara Uniunii Europene.

Deși nu a fost confirmată destinația noii unități de producție, surse din piață susțin că producția ar putea fi mutată în Serbia sau Turcia, unde costurile salariale și logistice sunt semnificativ mai reduse.

Economiștii avertizează că, dacă tendința continuă, România riscă să piardă o parte din investițiile străine care au susținut în ultimii ani economia locală din zonele industriale ale Transilvaniei și Banatului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Sediu Agenției Naționale de Integritate
Reabilitare termică a unui bloc / Foto: Arhivă
ANAF
Black Friday / Foto: Freepik

Cum să nu iei țeapă de Black Friday

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor...

OpenAI
Aptiv, Ineu
Lucrători manevrează o vană de pe o conductă de gaze

Șantierul Naval Mangalia, salvat prin programul SAFE

Statul român are în vedere salvarea șantierului naval de...

Importuri mașini / sursa foto: Freepik.com
Sultan Al Jaber, ADIPEC
Freepik.com
Lukoil

Bulgarii, loviți în plin de sancțiunile impuse Lukoil

Bulgaria s-ar putea confrunta cu pierderi economice...

Gabriel Biriș
Numărul fimelor care pun lacătul crește
Foto: Mihai Ciobanu
Energie. Foto:Freepik.com
Bani
Explozie în cartierul Rahova
Black Friday 2023. Foto: Pexels.com
Freepik.com
Oameni de afaceri / FOTO: Freepik
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres
Sonde. Freepik.com
Reclamă 7Up / Foto: Dave Fey / Flickr
Mașini / Sursa foto: Freepik.com / @tongstocker1987
ANAF. Freepik.com

pixel