Aeroportul Băneasa intră în șantier de la întâi octombrie
Autor: Matei Ion
Data publicării:
Aeroportul Băneasa
Aeroportul Băneasa
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) va începe pe 1 octombrie lucrările de intervenţie şi întreţinere la pista Aeroportului Internaţional Bucureşti Băneasa "Aurel Vlaicu", la platforma aeroportuară şi la căile de rulare Alpha şi Delta ale AIBB AV, potrivit unui comunicat transmis marţi AGERPRES.

Lucrările vizează o suprafaţă totală de aproximativ 69.000 mp şi se desfăşoară în perioada 1-21 octombrie, fără a afecta traficul aerian regulat de pasageri, întrucât operatorii aerieni şi-au programat suspendarea activităţii pe Aeroportul Băneasa în luna septembrie, odată cu închiderea sezonului de vară.

Timp de trei săptămâni, pe perioada executării lucrărilor, AIBB-AV este închis, însă elicopterele instituţiilor de stat vor putea opera zboruri, fără restricţii.

Valoarea estimată a lucrărilor este de 2,125 milioane de euro, iar executantul este SC Porr Construct SRL.

În sezonul de vară 2024, pe Aeroportul Băneasa au fost operate curse comerciale de pasageri de către companiile Wizz Air (destinaţii Madrid, Malaga şi Sevilla) şi Fly Lili (destinaţii Antalya, Hurghada, Bodrum, Heraklion şi Dalaman).

În acest an, pe AIBB AV s-au înregistrat, până în prezent, 103.000 pasageri şi 14.000 de mişcări (aterizări şi decolări).

O scurtă istorie a Aeroportului Băneasa

În anii 1940-1944, terenul unde astăzi se află Aeroportul Internațional Henri Coandă a fost ocupat de o bază militară a celui de-al III-lea Reich. Această infrastructură a jucat un rol important în operațiunile aeriene militare din acea perioadă, reflectând tensiunile politice și militare din timpul celui de-Al Doilea Război Mondial.

După 1944, odată cu schimbările de regim și sfârșitul războiului, baza militară a fost preluată de aviația militară română. În următoarele două decenii, până în 1965, infrastructura existentă, inclusiv pista de 1200 de metri și clădirile anexe, a continuat să fie utilizată pentru operațiuni aeriene, însă lipsa modernizărilor și creșterea traficului aerian au creat nevoia unei transformări majore.

În 1965, decizia de a construi un nou aeroport a venit ca o soluție la necesitatea de a redistribui traficul aerian, care până atunci era gestionat exclusiv de Aeroportul Băneasa. Astfel, a început transformarea bazei aeriene Otopeni într-un aeroport civil internațional. Modernizarea pistei existente a fost una dintre priorități, aceasta fiind prelungită până la 3500 de metri, fapt care a depășit la acea vreme chiar și pista faimosului aeroport Paris-Orly. În plus, a fost construită o aerogară pentru pasageri și s-a modernizat centrala electrică a aeroportului, pregătind astfel terenul pentru operațiuni aeriene comerciale de mare capacitate.

În 1969, deși lucrările erau în curs de desfășurare, Aeroportul Otopeni a găzduit o primă vizită de stat importantă, odată cu inaugurarea Salonului Oficial, cu ocazia vizitei președintelui american Richard Nixon. Un an mai târziu, în 1970, pe 13 aprilie, a fost inaugurată oficial aerogara pentru pasageri, cu o capacitate de prelucrare de 1,2 milioane de pasageri pe an.

Anii 1980 au adus o nouă etapă de dezvoltare, în special în 1986, când a fost construită cea de-a doua pistă de 3500 de metri, iar sistemul de balizaj a fost modernizat. Capacitatea operațională a aeroportului a crescut semnificativ, ajungând la 35 de mișcări de aeronave pe oră, ceea ce a permis un flux mai eficient al traficului aerian.

După Revoluția din 1989, în contextul deschiderii României către economia globală, Aeroportul Otopeni a inițiat un vast program de investiții, început în 1991, în colaborare cu parteneri internaționali. Acesta a vizat dezvoltarea și modernizarea infrastructurii, culminând în 1993 cu deschiderea Terminalului „Plecări Internaționale”, care putea gestiona până la 1200 de pasageri în orele de vârf.

În anii următori, modernizarea aeroportului a continuat, iar în 1998 pasagerii unei curse TAROM spre Paris au avut ocazia să inaugureze un nou sistem de îmbarcare. În 2000, fluxul „Sosiri Internaționale” a fost reorganizat, iar un an mai târziu, în 2001, a fost inaugurată o parcare publică modernă cu 900 de locuri, deservind noul terminal de sosiri.

În 2003, a fost inaugurat și Terminalul Curse Interne, ceea ce a permis o gestionare mai eficientă a zborurilor interne. În 2004, cu ocazia împlinirii a 35 de ani de activitate civilă, aeroportul a fost redenumit în onoarea pionierului aviației românești, Henri Coandă.

Procesul de modernizare a continuat neîncetat, iar în 2012, inaugurarea noului Terminal Plecări a dublat capacitatea de procesare a aeroportului. Astfel, Aeroportul Henri Coandă a devenit un punct de referință în infrastructura aeriană din regiune, adaptându-se nevoilor unui trafic tot mai intens și conectând România cu restul lumii.

4o

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Muncitori instalează panouri fotovoltaice / Foto: Unsplash

Lansarea Programului Casa Verde Fotovoltaice 2024

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) anunță...

Aeroportul Băneasa

Aeroportul Băneasa intră în șantier de la întâi octombrie

Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) va...

Hidroelectrica

Vești bune pentru abonații Hidroelectrica

După ce Hidroelectrica a devenit compania cu unul dintre...

Olaf Scholz si Georgia Meloni
Lingouri de aur / sursa foto: Freepik.com

Cine ”lucrează” la creșterea explozivă a prețului la aur

Printre altele, metalul galben a înregistrat astăzi un...

A fost o veselie generală

Bursele mondiale salută planul de redresare al Chinei

Pentru piețe, veștile bune din China au fost o adevărată...

Semn de întrebare

Trei întrebări privind perspectivele economice globale

Sunt trei mari probleme care modelează perspectivele...

Trenuri de mare viteză

Franța și Spania se ceartă din cauza unor trenuri

Guvernul spaniol a lansat marți noi critici la adresa...

Un bărbat culege struguri / Foto: Freepik

Franța are o nouă problemă: Reputația sectorului șampaniei

Sectorul viticol din Champagne, situat în nord-estul...

Bani
MInistrul de Finanțe, Marcel Boloș / FOTO: Gov.ro
Plafonarea RCA. Nicu Marcu (ASF): Guvernul va lua în calcul cât de curând PROPUNEREA
Fotografie de la Andrea Piacquadio: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/994234/
Poștașul vine cu plicul / FOTO: Poșta Română
Bani ținuți în mâini / Foto: DCBusiness

Aceste indemnizații se vor acorda mai repede

O propunere legislativă aflată pe masa de lucru a...

Montare de panouri solare / Foto: Freepik
Arme / Foto: Freepik
Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Piața de capital / sursa foto: Freepik.com
Adrian Câciu. Foto: Crişan Andreescu
Foto: Pexels.com
„Miner de Bitcoin” / sursa foto: Freepik.com
Boeing
X, sursa foto: Freepik.com
Să aveți o zi bună! / FOTO: Freepik

pixel