Alice Nichita a afirmat că: ”Consider că majoritatea participanților din această sală mă recunosc drept o persoană extrem de optimistă, pentru că, altfel, nu aș fi putut rezista sau să ajung până aici. Sunt convinsă că, în primul rând ca președinte al Asociației Producătorilor de Băuturi Răcoritoare, dar și în numele colegilor din industria berii, alături de care am început acest demers acum mulți ani, am crezut și credem în eficiența sistemului de garanție returnare. Poate inițial nu părea cea mai potrivită soluție, pentru că, în momentul când am început discuțiile, undeva în 2018 sau poate chiar mai devreme, părea un obiectiv îndepărtat, un sistem costisitor și o provocare imensă, având în vedere că existau și alternative. Cu toate acestea, dacă ne uităm nu doar la prezent, ci și la termenul mediu și lung, sistemul de garanție returnare reprezintă singura opțiune care ne poate ajuta să îndeplinim obiectivele și responsabilitățile legale pe care le avem ca producători. În plus, acest sistem aduce o serie de beneficii care se extind de la consumator până la mediul înconjurător, având un impact pozitiv asupra sănătății în general”.
Președinte Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate a mai continuat spunând că: ”Conform afirmațiilor domnului ministru, este un proiect complex, un subiect discutat de mulți ani. A fost necesar să parcurgem toate etapele acestui demers. Dintr-o perspectivă corporatistă, privim această experiență ca pe niște lecții învățate, reflectând asupra greșelilor din trecut și cum am fi putut acționa mai bine. Încercăm să exportăm această experiență, prezentând-o drept un succes, pentru a răspunde la întrebarea despre alte sisteme de succes din Europa. Acestea există, însă nu toate au fost create din aceleași motive sau cu aceleași nevoi”.
Șefa APBRS spune că sistemul de garanție returnare din România are potențialul de a deveni un model actual, cu o amploare și o acoperire națională: ”Ne dorim ca acesta să servească drept exemplu pentru alte țări, motiv pentru care am fost implicați încă de la început în faza de proiectare și studiere a tuturor modelelor existente în România, astfel încât să nu reinventăm roata. Ne propunem să îndeplinim obiectivul menționat anterior, punându-l pe consumator în centrul acestui sistem, făcându-l extrem de simplu și ușor de înțeles. Când vorbim de publicul țintă, avem în vedere generația noastră, care a experimentat sistemul de returnare a ambalajelor, precum și copiii care sunt foarte receptivi la educația în spirit civic și la protecția mediului. Mai există și generația tânără, interesată de sustenabilitate și impactul pe care îl au produsele mai sustenabile sau brandurile cu o orientare sustenabilă. Suntem într-adevăr convinși că sistemul este așteptat de către cetățeni”.
Specialistul a mai arătat că: ”În ceea ce privește producătorii, ne-am pregătit de-a lungul timpului pentru implementarea acestui sistem și am făcut numeroase modificări la nivelul producției, astfel încât să respecte cerințele impuse. Am creat parteneriate cu retaileri pentru distribuția către consumatori și colectarea ambalajelor se va realiza tot prin intermediul acestora. Fiecare actor din lanțul de producție are un rol bine definit, atât în cadrul legislativ, cât și prin parteneriatele dezvoltate în timp. Suntem încrezători că trecem acum în etapa de implementare și vor exista multe alte aspecte de ajustat. Așa cum a menționat și domnul ministru, diferența între teorie și practică este esențială odată ce sistemul devine operațional”.
Alice Nichita a mai explicat că: ”Pentru a oferi o imagine concretă asupra pregătirii producătorilor și a riscurilor cu care aceștia se confruntă, este important să evidențiez că, în contextul specific al României, se pune accent pe urbanizare versus ruralizare. Totuși, când vorbim despre comercianți, aceștia reprezintă aproximativ 70%. Există o varietate de modalități de pregătire, incluzând atât metode tradiționale cât și cele moderne, pentru produsele care vor fi integrate în sistemul de garanție returnare. Este important ca acestea să aibă opțiunea de a colecta manual și să fie deserviți corespunzător de către retur, iar ambalajele să fie ridicate conform contractului stabilit între fiecare comerciant și retur. Privind din perspectiva producătorului, există o serie de modificări operaționale care trebuie făcute la nivelul lanțului de producție, având în vedere introducerea unei etichete specifice și a unui logo distinct care va indica ambalajul ca purtător de garanție. Acest lucru este esențial, deoarece ambalajele fără aceste elemente distincte nu vor putea fi vândute cu garanție și nici returnate de consumator. De aceea, recomand ca stocurile de ambalaje fără logo să nu fie acumulate, deoarece doar ambalajele corespunzătoare cu logo-ul distinct vor fi preluate înapoi”, a subliniat specialistul.
Președinta APBRS a avut un mesaj special pentru comsumatori și anume că: ”Un mesaj important pentru consumatori este să citească cu atenție eticheta produsului, identificând logo-ul specific al ambalajului cu garanție. De asemenea, este importan faptului că doar ambalajele cu garanție vor fi preluate înapoi. Totodată, se remarcă că prețul produselor nu se va modifica odată cu implementarea sistemului de garanție. Acest aspect este menționat distinct la raft, iar garanția este detaliată, deoarece consumatorii vor putea să returneze ambalajele fără a fi legați de bonul fiscal și vor putea face acest lucru oriunde, fără a fi restricționați să se întoarcă doar la locul inițial de achiziție”.
Alis Nichita a mai spus că: ”În ceea ce privește logistica, aceasta este gestionată de retur, care lucrează sub contracte cu distribuitori și colectori la nivel național. Un sistem IT eficient este crucial pentru a programa și gestiona colectarea ambalajelor în timp util și pentru a evita depozitarea acestora în exces. Scopul este de a menține un lanț logistic funcțional, fără a crea disconfort pentru niciunul dintre participanții implicați: consumatori, comercianți sau producători. Toate aceste aspecte sunt reglementate atât de normele legislative, cât și de acordurile contractuale stabilite de Guvern”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...