Europa pune frână PNRR-urilor, dar România are o șansă neașteptată!
Comisia Europeană spune „nu”...
ANAF a pus în transparenţă un proiect de ordin pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscalã și al președintelui Autoritãții Vamale Române nr. 417/1.204/2025 privind aprobarea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în vederea determinãrii operatorilor economici care prezintã risc fiscal ridicat, prevãzuți la art 375 alin.(1^1) și la art. 435 alin. (3^1) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal.
"Prezenta modificare are drept scop revizuirea criteriilor de risc fiscal prevăzute în Ordinul nr. 417/1204/2025, în vederea realizarii unei evaluări mai corecte, echitabile și relevante a operatorilor economici care activează în domeniul produselor accizabile, cu accent pe identificarea reală a comportamentului fiscal inadecvat.
În urma analizelor efectuate ca urmare a punerii în aplicare a prevederilor Ordinului 417/1204/2025, am constatat faptul ca există operatori economici pentru care deşi au fost identificate riscuri fiscale ca urmare a analizelor şi/sau controalelor efectuate, acestea nu se încadrează în criteriile pentru evaluarea riscului prevăzute în Ordin.
Pe de altă parte, au fost identificaţi operatori economici care, deşi nu au prezentat riscuri fiscale ca urmare a analizelor şi/sau controalelor efectuate, sunt încadraţi la risc fiscal în baza criteriilor pentru evaluarea riscului prevăzute în Ordin.
Această situaţie evidenţiază o necorelare între criteriile de evaluare şi realitatea datelor rezultate ca urmare a analizelor şi/sau a constatărilor din teren, ceea ce poate influenţa acurateţea clasificării din punct de vedere al riscului fiscal a operatorilor economici.
Pentru a corecta acesta neconcordanţă şi a asigura o evaluare cât mai obiectivă şi eficientă a riscului fiscal, se impune revizuirea criteriilor de evaluare a riscului fiscal prevăzute în Ordinul comun 417/1204/2025, astfel încât acestea să reflecte în mod real comportamentul fiscal al operatorilor economici, inclusiv având la bază rezultatele controalelor efectuate anterior. Ar fi utilă introducerea unei componente calitative, care să ţină cont de istoricul fiscal al operatorului economic, abaterile constatate şi gravitatea acestora.
Introducerea unui mecanism de actualizare periodica a încadrării în risc, pe baza informaţiilor rezultate în urma verificărilor antifraudă/verificărilor organelor vamale/inspecţiilor fiscale şi din alte surse de dată relevante.
Introducerea unei proceduri de reevaluare periodică, cel puţin anuală, a încadrării în risc fiscal, în baza datelor actualizate. Corelarea evaluării riscului fiscal cu rezultatele controalelor efectuate", se arată în referatul de aprobare a proiectului.
Referitor la art. 1, pct. 4, alin. (1)
Observație: Aplicarea actuală a criteriului privind lipsa punctelor de lucru și a activelor patrimoniale a condus la identificarea ca având risc fiscal ridicat a unor societăți care, în realitate, nu prezintă un comportament fiscal inadecvat. Majoritatea acestor societăți și-au înregistrat un sediu secundar la adresa sediului social, ceea ce nu reflectă neapărat un risc fiscal.
Constatare: În schimb, controalele au evidențiat că operatorii economici cu comportament fiscal necorespunzător au declarat atât sediul social, cât și domiciliul fiscal la adrese aparținând unor cabinete de avocatură. Conform contractelor de asistență juridică prezentate, aceste adrese sunt utilizate exclusiv pentru corespondență, iar avocații nu au avut ulterior niciun contact cu reprezentanții societăților respective. Astfel, autoritățile fiscale nu au putut identifica locul real de desfășurare a activității acestor entități.
Propunere de modificare: Înlocuirea pct. 4 cu următoarea formulare:
„operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatură.”
Referitor la art. 1, pct. 4, alin. (2)
Observație: Criteriul privind lipsa activelor patrimoniale poate conduce la interpretări eronate, întrucât activele financiare sunt incluse în categoria activelor patrimoniale. Astfel, o societate care dispune de fonduri financiare deține, implicit, active patrimoniale.
Propunere de modificare: Eliminarea acestui criteriu pentru a evita clasificarea incorectă a unor contribuabili ca având risc fiscal ridicat.
Referitor la art. 1, pct. 4, alin. (3)
Observație: Criteriul menționat are relevanță semnificativă și merită o abordare distinctă în evaluarea riscului fiscal.
Propunere de modificare: Reformularea acestui criteriu ca un punct de sine stătător, pentru a reflecta importanța sa în analiza riscului fiscal.
Referitor la art. 1, pct. 5
În forma actuală, prevederile art. 1, pct. 5 din Ordinul nr. 417/1204/2025 fac referire exclusiv la „operatorii economici autorizați în domeniul produselor accizabile”. Această formulare poate genera interpretări restrictive, în sensul în care operatorii economici care desfășoară activități de distribuție și comerț angro cu produse accizabile, dar care nu necesită autorizare, ci doar înregistrare conform art. 435 pct. 3 din Codul fiscal, nu ar fi incluși în categoria entităților relevante din perspectiva riscului fiscal.
Această limitare nu reflectă corect realitatea juridică și fiscală, întrucât și acești operatori înregistrați, fără a fi autorizați în sens clasic, pot genera riscuri semnificative privind conformarea fiscală, dată fiind natura sensibilă a produselor accizabile.
Propunere de modificare, pentru a asigura o aplicare unitară și echitabilă a criteriilor de evaluare a riscului fiscal, propunem următoarea reformulare a art. 1, pct. 5: „operatorii economici care au obținut autorizații și/sau au fost înregistrați în domeniul comercializării produselor accizabile în ultimele 12 luni. Nu întră în această categorie operatorii economici care au reînoit în ultimile 12 luni autorizațiile obținute anterior.”
Această formulare include atât entitățile autorizate, cât și pe cele care, potrivit legislației fiscale, au doar obligația de înregistrare, asigurând o delimitare corectă a sferei de aplicare.
Referitor la art. 1, pct. 7 alin. (1)
Având în vedere faptul că procedura de executare a unei garanții financiare este distinctă de procedura de executare silită reglementată de Codul de procedură fiscală, iar în practică au existat situații în care contribuabilii au fost supuși executării garanțiilor fără a fi încadrați formal în procedura de executare silită, considerăm necesară o clarificare expresă a textului normativ.
Formularea actuală a art. 1 pct. 7 alin. (1) ar putea conduce la interpretări restrictive, excluzând operatorii economici pentru care s-a dispus executarea unei garanții, deși situația lor fiscală reflectă un risc real și iminent.
În acest context, propunem modificarea art. 1 pct. 7 alin. (1) după cum urmează:
„a) care în ultimii 5 ani au înregistrat obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, în sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garanției.”
Această modificare permite includerea explicită a situațiilor în care executarea garanției constituie o formă de recuperare a creanțelor bugetare, asigurând o interpretare corectă și completă a prevederilor privind identificarea riscului fiscal.
Referitor la art. 1, pct. 7 alin. (2)
Având în vedere aplicarea practică a criteriilor prevăzute de Ordinul comun ANAF – AVR nr. 417/1204/2025 privind identificarea operatorilor economici cu risc fiscal ridicat, s-a constatat că în numeroase cazuri singurul criteriu aplicabil contribuabililor a fost cel prevăzut la art. 1 pct. 7 alin. (2), respectiv depunerea cu întârziere a declarațiilor fiscale.
Analiza a relevat faptul că aceste întârzieri au fost minore (între 2 și 5 zile) și cauzate frecvent de factori obiectivi sau situații neintenționate – printre care și nefuncționarea temporară a sistemului informatic al ANAF. În aceste condiții, considerăm că aplicarea strictă a criteriului în forma actuală poate conduce la clasificări nejustificate ale unor contribuabili cu comportament fiscal general corect.
În scopul introducerii unui grad rezonabil de flexibilitate și pentru a reflecta mai fidel riscurile reale, propunem modificarea art. 1 pct. 7 alin. (2), după cum urmează:
Propunere de modificare:
„b) care în ultimele 12 luni au depus declarațiile fiscale cu o întârziere mai mare de 5 zile de la termenul legal.”
Această reformulare menține obiectivul de identificare a comportamentelor neconforme, dar permite o diferențiere necesară între întârzieri administrative minore și cele care indică un risc fiscal semnificativ.
Referitor la art. 1, pct. 7 alin. (3)
Având în vedere prevederile Ordinului comun ANAF – AVR nr. 417/1204/2025 privind stabilirea criteriilor de identificare a operatorilor economici cu risc fiscal ridicat, precum și necesitatea de a asigura o interpretare clară, uniformă și predictibilă a acestora în practică, propunem revizuirea și completarea dispozițiilor art. 1, pct. 7 alin. (3), în forma de mai jos.
În forma sa actuală, textul art. 1, pct. 7 alin. (3) nu reflectă în mod explicit toate situațiile de neconformare relevante în contextul eşalonărilor şi/sau restructurărilor la plată. Astfel, pentru a evita interpretările neunitare și pentru a permite încadrarea corectă a contribuabililor care nu respectă în mod real condițiile de conformare fiscală, se impune o reformulare mai clară și mai detaliată.
Propunere de modificare:
„c) care în ultimii 5 ani au beneficiat de eşalonări şi/sau restructurări la plată și care se încadrează în una dintre următoarele situații:
i) nu au respectat termenele stabilite prin graficul de eşalonare/graficul de plată, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar prevăzut de lege;
ii) nu au achitat obligațiile fiscale declarate după data acordării eşalonării şi/sau restructurării, în termenul prevăzut de lege, chiar dacă acestea au fost stinse în termenul suplimentar reglementat prevăzut de lege;
iii) care înregistrează obligații fiscale/bugetare altele decât cele prevăzute la lit. i) și ii) și care reprezintă condiție de menținere a valabilității eşalonării şi/sau restructurării la plată;
iv) au pierdut valabilitatea eşalonării şi/sau restructurării la plată, iar ulterior au solicitat menținerea valabilității acesteia, potrivit legii.”
Această modificare contribuie la o aplicare clară și echitabilă a criteriilor de risc fiscal, reflectând mai fidel comportamentul fiscal efectiv al contribuabililor și evitând interpretările contradictorii care pot afecta uniformitatea administrativă.
Referitor la art. 1, pct. 7 alin. (4)
Având în vedere prevederile Ordinului comun ANAF și Autoritatea Vamală Română nr. 417/1204/2025, se propune modificarea art. 1 pct. 7 alin. (4) pentru a reflecta mai precis riscul fiscal asociat cu istoricul asociaților și/sau administratorilor operatorilor economici în domeniul produselor accizabile.
Analiza efectuată asupra unui eșantion de 67 de operatori economici mari contribuabili a evidențiat că 59 dintre aceștia se încadrează în criteriul prevăzut la art. 1 pct. 7 alin. (4), deși nu prezintă alte riscuri fiscale conform punctelor 1–6. Această situație indică o aplicare excesivă a criteriului actual, care nu face distincție între societățile autorizate și cele neautorizate în domeniul produselor accizabile.
Propunere de modificare, la art. 1, pct 7, alin. (4) se modifică și va avea următorul cuprins:
„d) care au asociați majoritari și/sau administratori care în ultimii 10 ani au mai fost asociați sau administratori în societăți care au fost autorizate și/sau înregistrate în domeniul comercializării produselor accizabile ale căror autorizații/atestate, au fost revocate și care se încadrează într-una dintre următoarele situații:
i) la data radierii sau cesionării părților sociale/acțiunilor, societățile respective înregistrau obligații fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală;
ii) a fost deschisă procedura insolvenței, respectiv perioada de observație, reorganizare judiciară sau faliment.”
Această modificare are ca scop:
- Concentrarea evaluării riscului fiscal asupra comportamentului fiscal anterior al asociaților și/sau administratorilor în cadrul societăților autorizate și/sau înregistrate în domeniul produselor accizabile;
- Stabilirea unei perioade de referință de 10 ani, corespunzătoare termenului general de prescripție a faptelor penale, pentru a asigura relevanța informațiilor analizate;
- Evitarea penalizării nejustificate a operatorilor economici actuali pentru situații fiscale din trecut care nu mai reflectă comportamentul fiscal curent.
Această modificare are ca scop asigurarea unei evaluări mai precise și echitabile a riscului fiscal, concentrându-se pe comportamentele relevante din punct de vedere fiscal și evitând penalizarea nejustificată a operatorilor economici care nu prezintă riscuri semnificative.
În urma constatărilor efectuate de structurile antifraudă fiscală, s-a identificat o vulnerabilitate în aplicarea art. 157 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. Conform acestui articol, nu se consideră că un contribuabil înregistrează obligații fiscale restante în situația în care suma obligațiilor fiscale datorate este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit pentru care există cerere în curs de soluționare.
Această prevedere a fost exploatată de anumiți operatori economici care au depus cereri de restituire nejustificate, cu scopul de a reduce artificial obligațiile fiscale restante și, astfel, de a evita măsurile de executare silită sau suspendarea/revocarea autorizației de operator economic în domeniul produselor accizabile.
Totodata, având în vedere specificul aferent comertului cu produse energetice, produse alcoolice și produse din tutun prelucrat, conform căruia achizitiile implică sume importante de bani, sa constatat lipsa fondurilor financiare proprii necesare achizitiilor de produse accizabile.
Propunere de completare: pentru a preveni astfel de practici și a asigura integritatea sistemului fiscal, se propune introducerea a două noi criterii de risc fiscal, în Ordinul comun ANAF – AVR nr. 417/1204/2025, la art. 1, pct. 7, după cum urmează:
„e) care au solicitat restituire sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar în urma acțiunilor de control ale organelor fiscale, se constată că pentru cel puțin 25% din suma solicitată nu are drept de restituire;”
„f) care nu au fonduri financiare necesare achizitiilor de produse accizabile.”
Aceaste completari vor permite autorităților fiscale să identifice și să monitorizeze mai eficient contribuabilii care utilizează în mod abuziv procedurile de restituire, contribuind la consolidarea disciplinei fiscale și la protejarea resurselor bugetare.
Având în vedere aplicarea practică a prevederilor Ordinului comun ANAF – AVR nr. 417/1204/2025 privind stabilirea operatorilor economici cu risc fiscal ridicat, a fost identificată o situație neacoperită de actuala reglementare. Referitoare la contribuabilii care nu se încadrează inițial în niciunul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, dar care, ulterior, în urma controalelor efectuate de structurile competente din cadrul ANAF sau al Autorității Vamale Române, dovedesc un comportament fiscal neconform.
Pentru a acoperi acest vid normativ și pentru a asigura un mecanism de reacție adecvat la riscurile identificate post-analiză, propunem completarea Ordinului cu un nou articol – art. 1^1, cu următorul conținut:
Art. 1^1 În situația în care în urma acțiunilor de control ale organelor fiscal se constată faptul că un operator economic autorizat și/sau înregistrat, care nu a fost încadrat inițial în categoria de risc fiscal ridicat, se încadrează ulterior, într-unul dintre criteriile de risc prevăzute la art. 1, în termen de maxim 5 zile se comunică Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Direcția Generală Antifraudă Fiscală – Structura Centrală, riscul fiscal identificat, în vederea analizării și informării autorității vamale teritoriale competente.”
Această completare va permite încadrarea corectă și promptă a operatorilor economici care, deși au trecut inițial neobservați, au manifestat ulterior un comportament fiscal cu risc semnificativ, consolidând eficiența și capacitatea de reacție a instituțiilor în domeniul fiscal și vamal.
Avand in vedere ca dupa punerea in aplicarea a Ordinului s-a constatat ca autorizarea nu poate fi conditionata de analizarea dupa criteriile de risc fiscal si ca aceasta analiza se poate face numai dupa ce un operator economic detine autorizatie se impune modificarea articolului 4 astfel:
Propunem următoarea modificare a articolului 4:
Alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
„(1) În cazul operatorilor economici care solicită autorizarea ca destinatar înregistrați, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare, în termen de 2 zile de la data emiterii autorizației solicită Agenției Naționale de Administrare Fiscală – Direcția Generală Antifraudă Fiscală – Structura Centrală analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.”
Alineatul (2) se abrogă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Comisia Europeană spune „nu”...
Congresmanul republican Joe...
Uniunea Europeană urmează să trimită către SUA o propunere comercială...
Noi modificări aduse de ANAF,...
Statul schimbă criteriile...
Curs valutar BNR, 21 mai.
Bursa de la Bucureşti a deschis...
Un program MBA (Master of...
UE vrea să taxeze coletele...
Dimitar Radev, guvernatorul...
Guvernul promite continuarea...
În 2023, din cele 10 regiuni...
CEC Bank continuă procesul de...
ASF avertizează că escrocii se...
Bursa scade pe fondul...
Uniunea Europeană a lansat...