Aston Martin, risc de ieșire de pe traseu la următorul viraj

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Aston Martin / FOTO: Wikipedia
Aston Martin / FOTO: Wikipedia
Obiective ambițioase, realitate dezamăgitoare.

Încotro se îndreaptă Aston Martin? Se pare că direct în decor cu viteză maximă, oricum foarte departe de obiectivele strategice stabilite în primăvara lui 2023.

La acea vreme producătorul își propunea să atingă un flux de numerar neutru sau chiar pozitiv în 2024 și să livreze 17.000 de vehicule, realizând, astfel, un venit de 2 miliarde de lire sterline în 2025.

Rezultatele primului trimestru sunt departe de aceste ținte. Aston a livrat 950 de vehicule în această perioadă, față de 945 în primele trei luni ale anului trecut. În ceea ce privește cifra de afaceri, aceasta s-a ridicat la doar 244 milioane de lire, comparativ cu 268 milioane anul trecut în aceeași perioadă.

Concurență puternică și piață ostilă

Pe lângă aceste rezultate slabe, constructorul britanic se confruntă și cu valul de concurență globală, în special din partea producătorilor chinezi de mașini sport, care oferă prețuri mult mai mici. În același timp, piața americană – unde Aston Martin vindea o treime din vehiculele sale în acest trimestru – s-a închis din cauza barierelor vamale, afectând puternic compania.

În plus, producătorul din Gaydon, Warwickshire, a demonstrat că nu are puterea de stabilire a prețurilor pe care anumiți analiști i-o atribuiau, spre deosebire de Ferrari. Prețul mediu de vânzare al vehiculelor sale a scăzut cu 15% de la începutul anului.

Pierderi în creștere și datorii sufocante

Pierderea înainte de impozitare în primul trimestru a crescut la 80 milioane de lire sterline. În acest ritm, Aston Martin riscă să nu supraviețuiască până la sfârșitul anului. Datoria netă a companiei se ridică la 1,3 miliarde de lire, în creștere cu 20% față de aceeași perioadă a anului trecut. Costurile aferente acestei datorii reprezintă o povară grea: anul trecut, dobânzile au fost de două ori mai mari decât deja criticata pierdere operațională.

Mai mult, nu trebuie uitat că între 2021 și 2023, valoarea bursieră s-a redus de patru ori. Ceva similar se anunță și pentru 2023 - 2025. Totuși, cu câteva luni în urmă, miliardarul canadian Lawrence Stroll — născut Strulovitch — a reușit o lovitură notabilă, vânzând 5% din echipa de Formula 1 a companiei, evaluând astfel această entitate la peste 1,5 miliarde de lire.

Un tango riscant între cinci jucători

Însă acest refinanțare nu a făcut decât să arunce mai mult numerar pe foc. De la listarea la bursă în 2018, Aston Martin a ars 2,3 miliarde de lire. Patru majorări de capital în cinci ani, în valoare totală de 1,9 miliarde, plus alte 600 de milioane de noi împrumuturi, au menținut compania în viață. Dar cât va mai putea continua?

Excentricul Lawrence Stroll — care și-a construit averea în industria modei, fiind acționar, printre altele, la Tommy Hilfiger — nu are buzunare la fel de adânci ca partenerii lui din fondul suveran saudit, constructorul chinez Geely sau Mercedes. E posibil ca aceștia să i se întoarcă împotrivă, sau să lase Aston Martin să intre, în sfârșit, în faliment.

Acest ciudat tango în cinci promite, așadar, să capete un ritm mult mai intens în săptămânile ce urmează.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Curs valutar. Foto: Mihai Ciobanu
Se impune o revizuire profundă / FOTO:Freepik
Euro-dolar / FOTO: Freepik
Georgel Simion și Nicușor Dan / Foto: BNS
Donald Trump
Ucraina. Foto: Freepik.com
Robor
Banca Norvegiei / FOTO: Wikipedia

Banca centrală a Norvegiei menține rata dobânzii la 4,5%

Norvegia, în contrast cu restul Occidentului.

Stație de transformare
Submarin

Compania Hyundai va dezvolta un nou submarin

Transferurile de tehnologie din anii ’80 au deschis...

Freepik.com
Foto: Freepik.com
Bursa / Foto: Freepik
Bani / FOTO: Freepik
Butoaie cu petrol / Foto: Freepik
Aston Martin / FOTO: Wikipedia

Aston Martin, risc de ieșire de pe traseu la următorul viraj

Obiective ambițioase, realitate dezamăgitoare.

Aeroportul JFK / FOTO: wikipedia

SUA modifică sistemul de control al traficului aerian

Un sistem considerat învechit și subdimensionat.

Animale / FOTO: Freepik
Șeful FED, Jerome Powell
iPhone. Freepik.com
Fotografie de la cottonbro studio: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/birou-masa-de-lucru-laptop-barba-i-6803551/
Venituri neimpozabile
Șofer de TIR / Foto: Freepik
Coşmarul ROBOR nu se termină / Foto: freepik
Știrile dimineții
Euro / Foto: Freepik
Petarde

pixel