AUTOSTRĂZI. Românii dau în gropi, vecinii construiesc. Statistica înapoierii noastre

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Serbia va construi o conductă de gaze până la graniţa cu România
Serbia va construi o conductă de gaze până la graniţa cu România
Rețeaua de autostrăzi a României este inferioară celei a țărilor vecine nu doar din perspectiva numărului de kilometri. Când acest indicator este raportata la suprafața țării rezultă că România nu are nici măcar jumătate din autostrăzile pe care le au vecinii, cu excepția Moldovei, care nu are deloc autostradă. Mai mult, Bucureștii sunt singura capitală din regiune care nu este conectată cu autostradă până la granițe, România nefiind în stare să contruiască nici măcar o conexiune între București și granița cu Bulgaria, aflată la mică apropiere.

La sfârșitul anului trecut, România avea 806 de kilometri de autostradă la o suprafață a țării de 238.000 km². Singurul punct de frontieră al României conectat la autostradă este Nădlac, însă autostrada care pornește de aici se încheie la Deva. 

Prin comparație, Bulgaria avea 801 kilometri de autostrăzi, dar la o suprafață de mai bine de două ori mai mică decât a țării noastre, adică 111.000 km², lucru care înseamnă practic că bulgarii au construit de două ori mai mult decât noi. În plus, din Sofia se poate ajunge până la granița cu Turcia doar pe autostradă, iar autostrada ce va lega capitala bulgară de granița cu Grecia este aproape de finalizare. Bulgaria are în pregătire o autostradă până la Ruse, la frontiera cu România, în timp ce guvernul de la București are intenția de a construi până la Giurgiu doar un drum expres.

Citește și: AUTOSTRĂZI. Ceaușescu, mult mai ambițios decât urmașii săi. HARTA

Serbia a trecut prin două războaie din 1991 încoace și, nefiind membră a Uniunii Europene, nu poate trage nădejde să-și facă autostrăzile cu bani europeni. Sârbii au cu 16 km de autostrăzi mai puțin decât noi, însă la suprafață de aproape de trei ori mai mică. Belgradul este legat de granița cu Ungaria și Croația, iar conexiunea cu drumuri de mare viteză cu Macedonia de Nord și Bulgaria este aproape finalizată. Și alte autostrăzi sut în construcție, însă niciuna nu vizează granița cu România, sârbii probabil fiind conștienți cu nu au cu ce lega pe partea românească un asemenea tronson.

Făcuți de rușine din toate părțile

Însă dimensiunile neputinței și incompetenței guvernelor românești sunt evidente prin comparația cu autostrăzile din Ungaria. Suma acestora este de 1.346 km, dar la o suprafață de numai 93.000 km², ceea ce înseamnă că ungurii au de 1,6 ori mai mulți kilometri de autostradă, dar la o suprafață de 2,5 ori mai mică. Însă pentru unguri nu este suficient. Chiar luna aceasta, Ungaria a încheiat un acord cu Comisia Europeană prin care a obținut 203.000.000 de euro pentru finalizarea unei autostrăzi care va lega Budapesta de orașul austriac Graz, deși capitala Ungariei are deja autostradă care o leagă direct de Viena.

Comparația cu Ucraina este mai greu de făcut strict matematic, dar și așa ieșim destul de șifonați. Rețeaua de drumuri a fost construită în perioada Uniunii Sovietice, iar reparațiile ulterioare au fost minime. În plus, sistemul de clasificare a drumurilor diferă față de cel european. Există totuși câteva artere de circulație care îndeplinesc standardele cerute pentru o autostradă. Pe lângă cei 18 km care fac legătura dintre Kiev și aeroportul Borispil, mai există o autostradă între Kiev și Odessa, de 453 km, și una care face legătura dintre capitală și frontiera cu Ungaria, de 846 de km. Chiar dacă la o suprafață de 603.000 km², ar însemna că ucrainenii sunt cam în același hal cu noi, situația este pe cale să se schimbe. În pofida războiului și tulburărilor politice interne, Ucraina a construit sau reparat 3.800 de km de drumuri doar în 2018.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ilie Bolojan
Taxa majorată cu 50%
Nicușor Dan
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Schimb valutar
Inquam Photos / George Calin

Protestele din 2024–2025: România între stradă și urne

Între decembrie 2024 și mai 2025, România a traversat...

Transelectrica / FOTO: Facebook
Hacker / Foto: Freepik
Oameni pe stradă / Foto: Freepik
Dealerii valutari nu afișează prețul real al monedelor pe panourile lor din cauza fluctuațiilor mari ale cursului dolarului / Foto / Reuters / Fatemeh Bahrami / Anadolu
Vienna Insurance Group
Fabrică de lapte / Foto: Freepik
CCR a decis / Foto: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Contor electric

Se dau bani pentru energie! Tot ce trebuie să știți

Românii aflați în situație de sărăcie energetică pot...

Jean Ivan, noul director interimar al Romsilva

Romsilva are un nou director intermediar

Jean Vişan, noul director general interimar al Romsilva....

Casa de schimb / Foto: Arhivă
Neodimium pur
Datorii la stat / Foto: Freepik
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook
Fabrica de reciclare / Foto: Freepik
BVB
Om de afaceri vorbeste la telefon / Foto: Freepik
Eoliene / Foto: Freepik
Microbuz / Foto: oglindadeazi.ro
foto: pexels.com

pixel