Decizie importantă privind prețurile la energie. Documentul a fost publicat
Guvernul s-a decis în privința...
Tranziția către vehiculele electrice va avea un efect profund asupra economiei mondiale, afectând investițiile, producția, comerțul internațional și ocuparea forței de muncă, estimează Fondul Monetar Internațional (FMI) în noile sale previziuni privind evoluția economică globală.
Adoptarea accelerată a vehiculelor electrice
În ultimii ani, trecerea la vehiculele electrice a cunoscut o accelerare semnificativă. Acestea sunt considerate una dintre cele mai eficiente soluții pentru combaterea schimbărilor climatice. Conform datelor FMI, în 2022, transportul a fost responsabil pentru 36% din emisiile de gaze cu efect de seră din SUA, 21% din Uniunea Europeană și 8% din China. Aceste cifre subliniază necesitatea urgentă a unei tranziții către forme de transport mai ecologice.
FMI subliniază că adoptarea în creștere a vehiculelor electrice nu este doar o schimbare tehnologică, ci o transformare profundă a întregii industrii auto globale, cu consecințe economice extinse. "Adoptarea în creștere a vehiculelor electrice reprezintă o transformare fundamentală a industriei auto mondiale. Va avea consecințe ample", se arată în raportul FMI.
Contribuția politicilor guvernamentale
Tranziția la vehiculele electrice a fost sprijinită de politici guvernamentale ambițioase. Uniunea Europeană, de exemplu, și-a propus să reducă emisiile provenite de la autovehicule cu 50% în perioada 2030-2035, comparativ cu nivelurile din 2021. În același timp, Statele Unite au oferit stimulente financiare semnificative pentru cumpărarea de vehicule electrice, precum și pentru dezvoltarea infrastructurii de încărcare. Aceste măsuri au ajutat la creșterea cererii și la accelerarea producției de vehicule electrice pe plan global.
Schimbarea peisajului industrial
Industria auto, cunoscută pentru salariile mari, profiturile solide și piețele de export vaste, trece printr-o transformare majoră odată cu adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice. FMI avertizează că această tranziție va schimba profund structura industriei auto. „Accelerarea tranziției la automobilele electrice va modifica acest peisaj, în special dacă China își menține actualul avantaj pe partea de producție și export, comparativ cu rivalii americani și europeni”, se precizează în raport.
China joacă un rol central în această tranziție, datorită poziției sale dominante în producția de baterii și vehicule electrice. Dacă își păstrează acest avantaj competitiv, impactul asupra economiilor europene și americane ar putea fi semnificativ. Potrivit FMI, în unele scenarii, penetrarea pe piața automobilelor electrice ar putea duce la o scădere a PIB-ului Europei cu 0,3% pe termen mediu.
Impact asupra locurilor de muncă și investițiilor
Un alt efect major al tranziției către vehiculele electrice va fi asupra locurilor de muncă. Conform FMI, gradul de ocupare în sectorul auto ar putea să scadă, iar multe locuri de muncă vor fi realocate către sectoare cu o intensitate mai mică a capitalului și cu o valoare adăugată mai mică pe lucrător. Aceasta ar putea însemna o scădere a salariilor și a oportunităților de muncă în industriile auto tradiționale, în special în Europa și America de Nord, unde sectorul auto reprezintă un pilon important al economiei.
Pe lângă efectele asupra forței de muncă, tranziția la vehiculele electrice va influența și investițiile în industrie. Pe măsură ce cererea pentru mașini electrice crește, vor fi necesare investiții masive în infrastructura de producție și încărcare, precum și în cercetarea și dezvoltarea de tehnologii mai avansate. FMI subliniază că acest proces ar putea duce la o redistribuire a capitalului din industriile tradiționale de combustibili fosili către cele orientate spre energie verde și tehnologii de mobilitate electrică.
Concurența globală și barierele comerciale
În contextul acestei tranziții, tensiunile comerciale globale au escaladat, în special în ceea ce privește producția de vehicule electrice în China. SUA și Uniunea Europeană au impus tarife suplimentare pentru vehiculele electrice produse în China, acuzând Beijingul de acordarea unor subvenții incorecte producătorilor auto chinezi.
Luna trecută, Administrația Biden a introdus tarife suplimentare de 100% pentru vehiculele electrice importate din China, o mișcare menită să protejeze producătorii auto americani. La rândul său, Uniunea Europeană a adoptat, la începutul lunii, tarife vamale suplimentare de până la 45% pentru automobilele electrice chinezești. Aceste măsuri reflectă încercările Occidentului de a contracara influența Chinei în sectorul auto electric și de a proteja producția internă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Guvernul s-a decis în privința...
Rating susţinut de apartenenţa...
Ministrul Finanțelor se află la...
Declinul social-democraților...
Portofoliul Berkshire Hathaway,...
SUA reacționează la taxele...
Pe de altă parte, Bitpanda, a...
Rețea extinsă de conducte...
Termenele de livrare care ar putea determina...
Cel mai bogat om din lume, devenit mâna dreaptă a...
Aplicația de inteligență...
Afacerile stârnesc interes până...
Data de 28 februarie 2025 este...
Donald Trump a câștigat...
Ce se întâmplă cu sezonul turistic din Santorini....
SUA ar putea tăia accesul...
Care este secretul? Nu este...
O selecție a celor semnificative informații ale zilei...
Declarația Unică a suferit...
Premierul Marcel Ciolacu a...
Cercetătorii chilieni au...
Hon Hai propune o colaborare cu...
Continuă lucrările de modernizare a centralei de la...
La o lună după începutul celui de-al doilea mandat al...
Un cuțit de 150.000 de dolari ar putea părea pentru unii...
Bursa de la București încheie...
Libera circulație...
BNR a anunțat cotațiile valutare pentru vineri, 21...