Maraton de raportări la ANAF: Ce documente trebuie depuse până luni, 17 noiembrie
Zi scadentă pentru depunerea la...
Legea 181/2025 modifică articolul 2 din Legea RCA și introduce o definiție extinsă a vehiculului. Pentru prima dată, sunt incluse mijloace de transport ușoare, cu propulsie electrică, care până acum nu intrau sub obligația de asigurare. Textul prevede că este considerat vehicul orice mijloc de transport cu propulsie proprie care nu circulă pe șine și care atinge o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, sau care are masa proprie mai mare de 25 kg și poate depăși 14 km/h.
Această formulare aduce automat în zona RCA un segment larg din trotinetele electrice performante disponibile pe piață, inclusiv cele care ating 30–40 km/h, cele cu baterii mari, motoare puternice sau masă de peste 25 kg. De asemenea, numeroase scutere electrice compacte, mopede și vehicule electrice personale care până acum erau considerate simple „gadgeturi urbane” intră în aria de reglementare.
În schimb, legea face o excepție clară pentru fotoliile rulante electrice și pentru vehiculele destinate utilizării de către persoanele cu dizabilități locomotorii. Acestea nu sunt considerate vehicule în sensul RCA și nu sunt supuse obligației de asigurare.
Legea a intrat în vigoare chiar în ziua publicării în Monitorul Oficial, ceea ce înseamnă că obligația de a avea RCA există deja, inclusiv pentru proprietarii de trotinete și scutere care intră în definiție. Textul legislativ nu conține o perioadă de tranziție dedicată acestor categorii, ceea ce în practică obligă utilizatorii să adapteze rapid modul în care circulă în orașe.
Această situație deschide însă o zonă de incertitudine, deoarece în prezent legislația rutieră nu prevede proceduri clare de înmatriculare sau înregistrare pentru trotinete. Prin urmare, este foarte probabil ca ASF, MAI și Registrul Auto Român să vină cu norme secundare care să stabilească modalitatea concretă de aplicare, inclusiv eventualele proceduri de evidență, formate ale plăcuțelor sau alte cerințe tehnice necesare pentru emiterea unei polițe RCA.
Chiar și fără aceste norme, obligația în sine există, iar legea este pe deplin aplicabilă din 13 noiembrie.
O modificare esențială a legii este introducerea noțiunii de utilizare a vehiculului, care nu se limitează la deplasarea pe drumuri publice. Textul prevede explicit că RCA acoperă orice accident produs prin utilizarea vehiculului, indiferent de teren, de loc, de regimul de circulație și chiar dacă vehiculul se află în mișcare sau în staționare.
Aplicată asupra trotinetelor și scuterelor electrice, această formulare înseamnă că un accident produs într-o curte, într-un parc, pe un drum privat sau într-o zonă pietonală intră sub incidența RCA, atât timp cât vehiculul se încadrează în parametrii tehnici ai legii. Practic, legea mută accentul de pe locul producerii accidentului pe modul în care vehiculul este definit și utilizat, iar riscul devine acoperit indiferent de locație.
Pentru proprietarii care nu doresc să circule cu vehiculul, legea introduce posibilitatea suspendării contractului RCA, dar doar dacă suspendarea se face simultan cu suspendarea înmatriculării sau înregistrării. În tot acest interval, vehiculul trebuie imobilizat într-un spațiu privat, în afara domeniului public.
Regula este valabilă pentru toate vehiculele supuse RCA, inclusiv pentru trotinetele electrice care vor intra în viitor într-un sistem de evidență formală.
Nerespectarea regulilor privind imobilizarea în timpul suspendării RCA se consideră încălcare a obligațiilor de asigurare și este sancționată.
Deși obligația RCA este activă din 13 noiembrie, sancțiunile intră în vigoare după 30 de zile, conform articolului II al legii. Astfel, începând cu 13 decembrie, circulația fără RCA pentru vehiculele încadrate în definiția nouă a legii va fi sancționată cu amendă între 1.000 și 2.000 de lei.
În plus, poliția rutieră poate dispune reținerea certificatului de înmatriculare sau înregistrare până la prezentarea poliței RCA. În cazul trotinetelor și scuterelor electrice, aplicarea practică a acestei prevederi va depinde de modul în care autoritățile vor organiza procesul de înregistrare.
Legea 181/2025 aduce cea mai amplă schimbare legislativă în domeniul mobilității urbane de la introducerea trotinetelor electrice pe piață. Prin extinderea noțiunii de vehicul și a obligației de RCA, legislația românească se aliniază cerințelor europene, dar generează și provocări majore de aplicare practică. Fără norme suplimentare, utilizatorii sunt obligați să urmeze o lege aflată înaintea infrastructurii administrative.
Totuși, direcția este clară: trotinetele și scuterele electrice performante devin vehicule în sens legal, iar utilizarea lor implică asumarea aceleiași responsabilități ca în cazul autovehiculelor. Pentru un trafic urban mai sigur, autoritățile vor trebui să stabilească rapid proceduri clare, într-un context în care milioane de utilizatori s-ar putea trezi în situația de a avea nevoie de RCA.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Zi scadentă pentru depunerea la...
Legea nr. 181/2025, publicată...
Cursul de schimb euro/leu nu...
Ministrul elen de Finanţe,...
Problemele se ţin lanţ de compania Lukoil după...
Ministerul Dezvoltării publică...
Curs valutar BNR, 14 noiembrie.
Președintele american Donald...
Recalcularea pensiilor intră...
Nuclearelectrica a obţinut un profit net de 1,63...
Carrefour accelerează...
Opt din zece IMM-uri declară că...
ANAF anunţă controale de amploare în perioada următoare.
Peste 70% dintre angajaţii din...
Consiliul UE ia măsuri pentru a...