Purtătorul de cuvânt al Azomureș, Ovidiu Maior, a spus, la începutul interviului că: ”Un lucru vreau să fie foarte clar încă de la început. În acest moment nu există producție de îngrășăminte pe platforma Azomureș. Producția este oprită complet din decembrie anul trecut. Decizia a fost luată din două motive. Din cauza prețului ridicat la gaz și din cauza lipsei de disponibilitate pentru gazul natural. În perioada în care am oprit activitatea, am executat operațiuni de mentenanță, de training-uri pentru personal, de menținere a instalațiilor în perioada rece pentru a fi pregătită pentru repornire. Acum suntem pregătiți, ca în două săptămâni instalațiile să fie repornite asta dacă există evident, disponibil gaz natural la un preț competitiv din punct de vedere economic”.
De ce invoca ministrul Economiei explozia de astă vară?
Ovidiu Maior: Astă vară a fost acea explozie la Secția Amoniac III. Sunt două secții de producere a amoniacului cu indicativ III și IV, pe platformă. După explozie, Secția de amoniac III a intrat practic în procesul de refacere a echipamentelor care au fost afectate iar instalația Amoniac IV a continuat să funcționeze și să producă îngrășăminte până mijlocul lui decembrie. În acest moment suntem în faza finală de certificare ISCIR pentru echipamentele din Secția de amoniac III care au fost refăcute. Practic, Azomureș a funcționat cu o singură linie de producție, în consecință și producția a fost la jumătate”.
Ce așteptări are compania de la Guvern în privința măsurilor privind prețul gazelor?
Ovidiu Maior: ”E foarte important de văzut ce se întâmplă pe piață gazului. Există acea schemă de care a pomenit și domnul ministru, legat de compensarea emisiilor de CO2. Așteptăm să vedem sub ce formă va fi pusă în practică. Dar din experiența anilor trecuți nu reprezintă un ajutor substanțial. Într-adevăr, pe partea de energie electrică, pentru că acolo se aplică, este o compensație, dar îngrijorarea noastră este legată de gazul natural, materia primă principală pentru noi, și acolo e problema cea mai mare. E importantă această schemă cu emisiile de CO2, dar așteptăm să vedem ce formă va fi pusă în practică. Înțelegem că este încă discuție cu Comisia Europeană și dacă se aplică aceleași principii ca în anii trecuți sau se modifică în vreun fel.
Au existat discuții cu Guvernul pe tema gazelor?
Ovidiu Maior: ”Au existat discuții la mijlocul lunii ianuarie când conducerea Azomureș s-a întâlnit cu ministrul Agriculturii și ministrul Energie. Compania a trimis adrese către primul ministru în care am explicat situația noastră și modul în care vedem noi lucrurile și cum putem sprijini agricultura românească dacă producția de îngrășăminte ar fi reluată”.
Citește și: Prețurile uriașe la energie și gaze îngroapă industria chimică a României
Oficialii au avut vreo reacție sau s-a obținut vreun rezultat?
Ovidiu Maior: ”Ni s-a spus că deocamdată și ei încearcă să identifice soluții. Am văzut declarațiile primului ministru legate de această schemă nouă de ajutor pentru consumatori casnici și IMM-uri sau întreprinderi ceva mai mari, dar nu pentru ”energo- intensive”, așa cum suntem noi. În declarația domniei sale era un comentariu legat de faptul că urmează și pentru ”energo-intensiv” să existe o anumită schemă. Așteptăm să vedem concret ce cuprinde această schemă, dar suntem în continuare deschiși la discuții, la dialog și să identificăm împreună soluții. Problema este că în Europa s-au oprit deja mai multe combinat în Franța, Ungaria, Croația, Italia și tot din cauza prețului mare la gaz”.
Gazul lichefiat ar putea fi o soluție pentru Azomureș?
Ovidiu Maior: ”Din câte cunosc eu, nu există terminal în Portul Constanța pentru gaz lichefiat și altă variantă de a-l aduce în țară nu este în acest moment. Totodată Marea Neagră începe să devină destul de sensibilă pentru companiile care vor să navigheze aici, mai ales cu gaz lichefiat. E destul de riscant în contextul războiului din Ucraina”.
Ovidiu Maior, la sfârșitul interviului, a ținut să puncteze din nou că: ”La Azomureș la acest moment nu este producție deloc. A apărut undeva, nu știu în ce context, informația că funcționăm la jumătate sau 40% din capacitate. Deci NU există producție pe platformă în momentul de față. În rest, v-am zis, așteptăm și noi să vedem ce se întâmplă mai concret și participăm la toate întâlnirile la care suntem solicitați”.
Până la declanșarea crizei gazului, Azomureș se apoviziona parțial cu gaz autohton și restul din import în special pe relația Rusia, deoarece din punct de vedere logistic era cea mai comodă variantă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...