Facturi la energie. Bogdan Badea (Hidroelectrica): Se aplică principiul ”câte bordeie, atâtea obiceiuri”
Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Virgil Popescu: Cei care consumă peste 300 KWh pot să se mute la Hidroelectrica, oferta e atractivă
Virgil Popescu: Cei care consumă peste 300 KWh pot să se mute la Hidroelectrica, oferta e atractivă
Bogdan Badea, președintele Hidroelectrica, a explicat care sunt unele dintre acele mici elemente care, potrivit spuselor sale, ”pot crea și întârzieri și pot contribui și la niște variații ale facturilor care sunt foarte greu de înțeles de către consumatori”.

”Hidroelectrica este o rotiță în tot acest angrenaj și, de câțiva ani de zile, am încercat să ne asumăm nu doar rolul de producător, să ieșim din această paradigmă și să aducem energia în casele fiecăruia dintre dumneavoastră, astfel încât acum putem să vorbim de o dublă calitate. Pe de o parte de producător de energie verde, pe de altă parte, de furnizor, e adevărat încă mai mic, nu ne ridicăm încă la nivelul portofoliului de clienți pe care îl au marii furnizori din România. Un furnizor mic, dar ambițios, pentru că ne-am propus, văzând ce se întâmplă pe piața de energie de mai mulți ani de zile, să eliminăm toți acești pași intermediari, care au făcut ca de la un cost al energiei electrice la care producătorii vând pe piețele predictibile, vând pe piețele la termen, să se ajungă la un cost multiplicat la consumatorul final”, a spus Bogdan Badea la conferința organizată de Antena 3 prin proiectul România Inteligentă pe tema ”Reconectarea încrederii între consumatori, instituții și operatori - ieșirea din criza facturilor”. 

De aceea, a continuat vorbitorul, ”am dezvoltat această zonă de furnizare furnizor de energie electrică. Nu a fost ușor în toată această perioadă, pe de o parte să implementăm formule informatice de la zero, pentru că, practic, toată această activitate am pornit-o de la zero. Nu este ușor să intri într-o competiție directă cu marii furnizori, cu infrastructuri construite în zeci de ani de zile și cu portofolii de clienți care vin din istoria RENEL-ului și CONEL-ului”, a subliniat el.

În limbajul oamenilor de rând

”Sigur că liberalizarea pieței de energie, care a avut o primă etapă în 2018, este un proces complex, proces care, cu siguranță, putea fi optimizat dacă se focusau, în anii care au precedat, practic, tot acest calendar de reglementare și liberalizare a pieței de energie, către zona de digitalizare. Am auzit aici vorbindu-se de CPT, care înseamnă în limbajul pământean, în limbajul oamenilor de rând, pierderile tehnologice de pe rețelele de distribuție. Uitându-ne la date statistice putem observa că, în unele cazuri, acest CPT a scăzut an de an, ceea ce normal, pentru că unul din standardele de performanță care ar trebui să stea la baza activității de distribuție de energie este reducerea pierderilor, furturilor și a tot ceea ce intră în costurile acestui CPT. În unele cazuri a fost mai mult, în unele mai puțin. De fapt, în ultimii ani, acest CPT nu a avut fluctuații semnificative, ceea ce înseamnă că putem face mai mult prin eficientizarea și prioritizarea pe zona de investiții în digitalizare”, a explicat Bogdan Badea.  

”În calitate de furnizor de energie către clientul final, în afară de partea comercială, unde încercăm să ținem niște prețuri competitive, care să ușureze, oarecum, această tranziție către un sistem energetic mai curat, care încearcă să contrabalanseze situația fără precedent cu care ne confruntăm acum în Europa pe piața de energie, pentru că nu mai funcționăm într-un sistem energetic insularizat, funcționăm într-o piață interconectată, și, din păcate, dacă în Europa prețurile sunt mari și în România prețurile sunt mari, a spus Badea. Măsurile pe care guvernul le-a luat pe termen scurt cred că sunt în măsură să ajute populația să depășească aceste chestiuni. Trebuie însă, pe de altă parte, să ne focusăm, pe probleme sistemice pe care le avem în acest moment și cred că elementul cheie este digitalizarea.

Ce s-a întâmplat la facturile de energie 

V-aș da un singur exemplu, pe care l-am constatat și noi anul trecut în privința a ceea ce s-a întâmplat cu facturile la energie electrică, elemente mai de detaliu care au avut un impact mai mare la furnizor, elemente pe care ANRE le-a sesizat și le-a corectat începând cu ianuarie 2022. Mă refer la faptul că atunci când ai o relație contractuală cu un client, tu poți să facturezi în trei situații: pe baza convenției de consum și a estimatului pe care îl ai în contract și pe care clientul și l-a asumat, pe bază de autocitire sau pe bază de regularizare, ceea ce trebuie să vină de la operatorul de distribuție. 

A existat o a patra situație și care a fost reglementată de ANRE începând cu ianuarie 2022 și anume un estimat al operatorului de distribuție diferit, care a generat niște variații. Nu știu să vă spun dacă în plus sau în minus, dar și aceasta a generat o anumită bulversare pe piața de energie, deoarece clientul nu știa de ce furnizorul îi facturează altceva față de ceea ce era în convenția de consum. 

Vorbim de câțiva ani, fără să facem nimic

Genul acesta de mici probleme pot crea și întârzieri și pot contribui și la niște variații ale facturilor care sunt foarte greu de înțeles de către consumatori. Și cred că este de datoria noastră să le adunăm pe toate, să le discutăm și să le simplificăm. Spunem de câțiva ani de zile că factura de energie este foarte greu de citit de către un om normal, un om care nu este obișnuit cu ceea ce înseamnă piața de energie. Și cred că aici putem face mai mult, putem simplifica, putem clarifica cât este energia activă, cât este tariful de distribuție, pentru că, la un moment dat, ele apar amestecate și nu există o practică unitară. 

Un alt element care ține, să spune, de o eficientizare și de o mai bună reglementare, ține de relația cu operatorul de distribuție, care sunt operatori regionali, care trebuie să ofere aceleași servicii către toți furnizorii să dea energie către clienții finali. Aici am constatat că se aplică principiul ”câte bordee, atâtea obiceiuri”: fiecare operator are propria platformă, propriile reguli, astfel încât procedul de migrare a unui client de la un furnizor la alt furnizor este puternic întârziat de această lipsă de uniformizare. Și profit de această conferință pentru a lansa un apel către ANRE să se aplece un pic spre această zonă, astfel încât să se facă un set de reguli foarte simple, foarte clare, care să permită în mod real o migrare a clienților de la un furnizor la altul fără să mai existe acele optimizări.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

România are încă un aeroport la standarde Schengen

Lucrările de modernizare și extindere a Aeroportului...

Mii de zboruri anulate în toată Europa din cauza unei greve

Veşti proaste pentru cei care au programate, zilele...

Obligații noi pentru bănci față de clienții cu credite

Într-o mișcare care ar putea aduce un val de alinare...

Tesla promite că va fabrica maşini mai ieftine

Tesla a anunţat că va introduce noi modele la începutul...

Germania estimează o creştere economică de 0,3%

Miercuri, în cadrul unei conferințe de presă la Berlin,...

Start-Up Nation. Condiții noi pentru cei care vor să aplice

Ministerul Economiei și Antreprenoriatului propune o...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel