BEI a calculat cât ne costă reînnoirea căilor ferate. Suma e uriașă!

Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
CFR are nevoie de aproape 6 miliarde de euro pentru reînnoirea a 10.000 de kilometri de cale ferată, iar Banca Europeană de Investiţii (BEI) este dispusă să ofere companiei un împrumut în acest sens, a declarat, marţi, Mihai Frumosu, expert în sectorul transporturilor în cadrul BEI, prezent la o conferinţă de profil. 

"Ce vrem să fie căile ferate din România, o tinichea ruginită sau un activ valoros? Acum un an am lucrat cu colegii de la CFR SA la o analiză care a stat la baza strategiei CFR SA, iar concluziile acestei strategii sunt îngrijorătoare, chiar deprimante", a arătat reprezentantul BEI. Potrivit acestuia, este nevoie de 5,8 miliarde de euro pentru înlocuirea a aproape 10.000 de kilometri de cale ferată.

"Avem 60% din subsistemele de cale ferată care sunt scadente la înnoire. Toată lumea ştie că restricţiile de viteză duc la prelungirea timpului pentru pasageri, iar la trenurile de marfă durata este mai mult decât dublă. Aproape 10.000 de kilometri de linie de cale ferată scadenţi la reînnoire. De ce am ajuns aici? În primul rând, a fost vorba de subfinanţare. În al doilea rând, pierderea facilităţilor interne de înnoire, atât în cadrul CFR SA, care şi-a pierdut utilajele interne de reparaţii, dar şi la nivel naţional, în piaţa de construcţii, antreprenorii şi-au direcţionat eforturile către alte sectoare sau către alte ţări", a continuat Frumosu.

O altă problemă invocată de oficialul BEI este întârzierea cu care este aprobat bugetul anual al CFR, de regulă în luna mai, ceea ce duce la pierderea unei perioade foarte lungi de timp de implementare, însemnând pierderea bugetului, care oricum este foarte mic. Totodată, optimă ar fi aprobarea unui buget multianual.

"În strategie este publicată o sumă imensă, aproape 6 miliarde de euro necesare doar pentru reînnoire, nu discutăm de alte nevoi ale CFR SA", a arătat el. Este vorba de un program pe 15 ani, 660 de kilometri pe an, însemnând 386 milioane de euro pe an.

"Pentru a obţine aceşti 6 miliarde de euro, soluţia cea mai simplă este un împrumut. Foarte multe ţări au ales această variantă, iar BEI sprijină aceste proiecte şi am putea să vă ajutăm", a mai spus Frumosu.

Potrivit strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare, costurile totale necesare în perioada 2018 - 2022 pentru implementarea acesteia sunt estimate la 12,181 miliarde de euro sau 56,032 miliarde de lei. Pentru 2018, ar fi fost necesare 1,393 miliarde de euro (6,406 miliarde de lei), iar anul viitor ar fi necesari 1,804 miliarde de euro (8,299 miliarde de lei).

Din total, costurile totale necesare pentru reînnoirea infrastructurii feroviare sunt preconizate a ajunge la 1,119 miliarde de euro (5,147 miliarde de lei), cele pentru întreţinere şi reparaţii la 1,811 miliarde euro (8,331 miliarde lei), în timp ce pentru proiecte de investiţii sunt prevăzute 9,251 miliarde de euro (42,554 miliarde de lei).

Conform prevederilor OUG nr. 12/1998, costurile privind întreţinerea şi repararea infrastructurii feroviare şi cele privind reînnoirea infrastructurii feroviare trebuie finanţate din fonduri publice naţionale.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de la București / FOTO: Facebook
Prof. Mircea Coșea
Foto: Freepik.com
Biroul unui judecător / Foto: Freepik
Hidroelectrica
Mircea Fechet / FOTO: Gov.ro
Miliardarul și invetitorul american Ray Dalio / FOTO: Wikipedia
Boeing
Eolian offshore / FOTO: Freepik

Energia eoliană offshore: Ce a rămas din gloria de altădată?

Carnajul bursier continuă pentru actorii din acest...

Platformă petrolieră / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja / Foto: gov.ro
Casa de schimb valutar: Foto: Oana Pavelescu
Criză economică / Foto: Freepik

Norvegia pierde o avere: Zeci de miliarde au fost spulberate

Fondul suveran al Norvegiei, afectat de declinul pieței...

Donald Trump vorbește la telefon
Panouri fotovoltaice /FOTO: Pagina de Facebook a AFM
Unifarm / Foto: Agerpres
Camioane/ Foto: Freepik

RO e-Transport, frânat de Guvern care amână sancțiunile

Guvernul amână sancțiunile pentru e-Transport până la...

Lucrător la spații verzi / Foto: Freepik
Mașini / Foto: Freepik
La bancă
Familie / Foto: Freepik
Cristian Popa, BNR
Steagul Bulgariei
Donald Trump și Elon Musk
Donald Trump / Foto: Flickr
Bani / Foto: DCBusiness
Comisarul european pentru Buget, luptă antifraudă şi administraţie publică, Piotr Serafin
Bună dimineața! / FOTO: Freepik

pixel