Singurul drumar al lui Băsescu care nu a falimentat

Autor: Adela Dumitru
Data actualizării:
Data publicării:
Drumarii lui Băsescu au avut un destin trafic în afaceri
Drumarii lui Băsescu au avut un destin trafic în afaceri
Li se spune ”drumarii lui Băsescu” pentru că au prosperat în mandatele acestuia de președinte al României, între 2004 și 2014. Firmele lor de construcții au înghițit cu ferocitate miliarde de euro din bani publici, erau regi peste asfaltul republicii, au adunat în scrut timp averi uriașe, dar s-au prăbușit la fel de spectaculos. Dovadă a faptului că ”regii asfaltului”, așa cum mai erau cunoscuți, erau, în realitate, de carton. Cu o singură excepție notabilă, toți drumarii lui Băsescu au sfârșit faliți, condamnați la ani grei de închisoare, lăsând în urmă datorii de miliarde și mii de oameni fără locuri de muncă.

Theodor Berna

Una din cele mai răsunătoare prăbușiri din gașca drumarilor lui Băsescu este, fără doar și poate, cea a lui Theodor Berna. Fostul consilier al lui Traian Băsescu avea în 2011, în vremurile sale de glorie, o avere personală de 110 milioane de euro, fiind unul din cei mai bogați români. În 2014 era săltat de DNA pentru corupție, iar de atunci se mai aude de el doar când mai face câte o delațiune împotriva lui Sebastian Ghiță, Vasile Blaga sau Darius Vîlcov. Companiile sale, Tehnologica Radion și sora sa mai mică, Teloxim Con SRL, au primit în perioada 2007- 2015 circa 210 contracte de construcții drumuri și reabilitări de blocuri, în valoare totală de 1,4 miliarde de euro.

De aici, cea mai mare felie i-a revenit firmei Tehnologica Radion, nu mai puțin de 1,1 miliarde de euro. Interesant este că nu drumurile i-au adus lui Berna cele mai bănoase contracte, așa cum s-ar crede, ci primăriile de sector ale Capitalei: reabilitarea termică a blocurilor din Sectorul 3 în august 2009- 98,9 milioane de euro și reabilitarea blocurilor din Sectorul 4 în octombrie 2009- alți 97,2 milioane euro, abia apoi venind unul pentru întreținerea drumurilor din Sectorul 4, în mai 2009- o înțelegere de 71 milioane de euro.

În septembrie 2014, la câteva zile după arestarea lui Theodor Berna, într-un dosar de corupție cu prejudicii de peste 100 de milioane de euro, Tehnologica Radion intra subit în insolvență. Firma despre care fostul deputat Gelu Vișan a declarat public că era controlată, în realitate, de Vasile Blaga, avea la acea dată datorii de 400 de milioane de lei și se tot chinuie de atunci să urmeze un plan de reorganizare. Așa a ajuns Tehnologica Radion SRL să aibă în 2017 o cifră afaceri de 37.136.331 lei și pierderi de111.670.165 lei, cu 305 angajați și datorii totale de 324.929.379 lei. Tot în septembrie 2014 se declara insolventă și Teloxim Con SRL, cu datorii de 195 milioane de lei. Firma lui Berna a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de numai 3.130.093 lei și pierderi de 6.068.446 lei, cu doar 24 angajați, dar și datorii de 43.159.594 lei.

SORIN VULPESCU și DAN BEȘCIU

Sorin Vulpescu și Dan Beșciu au fost doi dintre cei mai apropiați oameni de afaceri ai lui Traian Băsescu. Patronii celebrului restaurant Golden Blitz, acolo unde obișnuia să chefuiască fostul președinte, dețin și Euroconstruct Trading 98 SRL, până de curând al treilea mare constructor românesc. Până ca Dan Beșciu să fie reținut de DIICOT în 2014, într-un dosar de evaziune fiscală, spălare de bani și delapidare, Euroconstruct Trading 98 SRL era din favoritele regimului portocaliu: aproximativ 80 de contracte în perioada 2007- 2014, în valoare totală de 550 de milioane de euro. În 2012, Beșciu, care a fost și partener de afaceri cu Dorin Cocoș, fostul soț al Elenei Udrea, era creditat cu o avere de 50 de milioane de euro. Azi, afaceristul lui Băsescu nu se mai află în topurile milionarilor. 

Firma a fost implicată în construcția autostrăzii Sebeș- Turda, dar și a tronsonului Moara Vlăsiei- Ploiești, primind în mandatele lui Băsescu bani cu nemiluita: 71 milioane de euro în mai 2009 pentru asfaltarea de drumuri în Sectorul 4, alți 65,8 milioane de euro de la Administrația Străzilor București în aprilie 2011, încă 27,4 milioane de euro în decembrie 2008 de la CNAIR pentru lucrări la SDN Târgoviște etc. Lucrurile au mers însă din ce în ce mai greu pentru Vulpescu și Beșciu, iar prietenii lui Băsescu au cedat definitiv în februarie 2018, când au cerut insolvența Euroconstruct Trading 98 SRL, cu datorii de peste 371 de milioane de lei. Firma odinioară pe podiumul constructorilor din România a raportat pentru anul 2017 o cifră de afaceri de 268.682.089 lei și pierderi de 4.704.808 lei, cu 828 angajați, dar și datorii totale de 389.195.775 lei.

NELU IORDACHE

Unul dintre cei mai mari drumari ai lui Băsescu este Nelu Iordache. Compania sa, Romstrade SRL, a fost mulți ani cel mai mare constructor român, beneficiarul unor contracte fabuloase cu statul. În intervalul 2007- 2015, Romstrade a primit peste 60 de contracte publice, în valoare totală de 1,5 miliarde de euro. Printre lucrările sale de anvergură sunt porțiuni din Autostrada Transilvania și parte din Autostrada București- Ploiești, dar și Autostrada Nădlac- Arad, de la care avea să i se și tragă sfârșitul. În decembrie 2017, Nelu Iordache a fost condamnat la 6 ani și 3 luni de închisoare și confiscare a 79,6 milioane lei pentru deturnare de fonduri europene.

Romstrade SRL a intrat în insolvență în decembrie 2012, imediat după arestarea patronului Iordache, cu datorii colosale, de peste 3,1 miliarde de lei. Ultima oară când a depus un blinaț fiscal, în 2014, Romstrade SRL raporta o cifră de afaceri de 11.384.626 lei și un profit net de 7.785.434 lei, precum și datorii de 563.727.342 lei. Firma mai avea 38 de angajați, în condițiile în care în 2012 raporta circa 1.500. Nelu Iordache avea în 2011 o avere de 150 de milioane de euro, dar în ultimii ani nu a mai prins topul bogătașilor din România.

COSTEL CĂȘUNEANU

Costel Cășuneanu este primul ”rege al asfaltului” din România, cu aproape 70 de contracte primite de la stat numai în perioada 2007- 2012, în valoare de 140 de milioane de euro. Compania sa, PA&CO International SRL, a strâns însă munți de bani cu mult înainte ca achizițiile publice să fie monitorizate. În 2017, firma sa raportat afaceri mai degrabă modeste, de 4.706.124 lei și pierderi de 6.031.653 lei, cu 72 angajați (de la 650 în 2012), cu datorii uriașe, de 127.672.113 lei.

În 2008, Costel Cășuneanu era unul din cei mai bogați români, cu o avere estimată la peste 500 de milioane de euro. În 2013, Cășuneanu a fost condamnat la 4 ani de închisoare cu suspendare în dosarul de corupție al fostului senator PSD Cătălin Voicu, iar de atunci drumarul a ieșit din rândul abonaților la contractele cu statul, dar și din topul milionarilor.

DORINEL UMBRĂRESCU

Unul din drumarii consacrați ai lui Băsescu este și singurul care a aterizat în picioare, din toți cei amintiți până acum. Companiile sale, Spedition UMB și Tehnotrade, au primit în perioada 2007- 2013 contracte de peste 1,1 miliarde de euro, toate de la CNAIR: 104 milioane în mai 2007 pentru reabilitarea DN 2D Focșani, 67,9 milioane de euro în august 2007 pentru consolidarea DN 7, alți 59 de milioane de euro în aprilie 2013 pentru Autostrada Transilvania etc. Între timp, Spedition UMB nu mai este a lui Umbrărescu și și-a schimbat domeniul de activitate în transporturi aeriene de pasageri, iar Tehnostrade a raportat pentru anul 2017 o cifră de afaceri de 192.163.582 lei și un profit net de 394.771 lei, cu 873 angajați, dar și datorii de 178.832.857 lei.

Umbrărescu a văzut ce se întâmplă cu ceilalți drumari ai lui Băsescu și s-a retras din afacerile cu statul în 2015. În ultimul an, însă, Dorinel Umbrărescu a revenit în forță și a licitat pentru mai multe proiecte mari de infrastructură: Centura Rădăuți (15,3 milioane lei) și, mai ales, Centura Bucureștiului (trei loturi în valoare totală de 2,7 miliarde de lei). În anii de glorie ai drumarilor lui Băsescu, Umbrărescu avea o avere care depășea 400 de milioane de euro. Azi, cu 250 de milioane de euro, rămâne cel mai bogat rege al asfaltului în activitate, din vechea gardă, și singurul fără dosare, condamnări penale și falimente răsunătoare.

 

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Investitori la bursă / FOTO: Freepik
Lacătul pe ușă
COP29 BAKU / FOTO: https://cop29.az/en/media-hub/media-gallery/35/album?slide=8
Garage DDD / FOTO: Captură ecran
Toyota
Donald Trump / Foto: Flickr, Casa Albă

Echipa Donald Trump II: Loialitate în slujba unei ambiții

Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...

Carne / FOTO: Freepik
În laboratoare / FOTO: https://www.leti-cea.fr/cea-tech/leti/Pages/presse/Phototheque.aspx
Mașină electrică / FOTO: Freepik
Unicredit

UniCredit exclude relocarea sediului central în Germania

Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...

Unilever / FOTO: Freepik

Unilever vrea să renunțe la o serie de produse alimentare

Este o manevră care face parte din planurile de...

foto: pexels.com
O colaborare de succes
Bună dimineața! Să aveți o zi minunată!
Euro vs dolar / FOTO: Freepik

Euro, la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani față de dolar

Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...

Foto: pexels.com
Mașină electrică / sursa: Freepik.com
Jeff Bezos și Elon Musk
La volan, fără griji! FOTO: Freepik
Bitcoin / Foto: Freepik
Bentley

Bentley spune „nu încă”: ce ascunde strategia Beyond100+

Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
Bună dimineața! / Foto: rawpixel.com
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik

pixel