Săptămână complicată la Bursa de la București, cu suișuri și coborâșuri
Performanțele variate ale...
Theodor Berna
Una din cele mai răsunătoare prăbușiri din gașca drumarilor lui Băsescu este, fără doar și poate, cea a lui Theodor Berna. Fostul consilier al lui Traian Băsescu avea în 2011, în vremurile sale de glorie, o avere personală de 110 milioane de euro, fiind unul din cei mai bogați români. În 2014 era săltat de DNA pentru corupție, iar de atunci se mai aude de el doar când mai face câte o delațiune împotriva lui Sebastian Ghiță, Vasile Blaga sau Darius Vîlcov. Companiile sale, Tehnologica Radion și sora sa mai mică, Teloxim Con SRL, au primit în perioada 2007- 2015 circa 210 contracte de construcții drumuri și reabilitări de blocuri, în valoare totală de 1,4 miliarde de euro.
De aici, cea mai mare felie i-a revenit firmei Tehnologica Radion, nu mai puțin de 1,1 miliarde de euro. Interesant este că nu drumurile i-au adus lui Berna cele mai bănoase contracte, așa cum s-ar crede, ci primăriile de sector ale Capitalei: reabilitarea termică a blocurilor din Sectorul 3 în august 2009- 98,9 milioane de euro și reabilitarea blocurilor din Sectorul 4 în octombrie 2009- alți 97,2 milioane euro, abia apoi venind unul pentru întreținerea drumurilor din Sectorul 4, în mai 2009- o înțelegere de 71 milioane de euro.
În septembrie 2014, la câteva zile după arestarea lui Theodor Berna, într-un dosar de corupție cu prejudicii de peste 100 de milioane de euro, Tehnologica Radion intra subit în insolvență. Firma despre care fostul deputat Gelu Vișan a declarat public că era controlată, în realitate, de Vasile Blaga, avea la acea dată datorii de 400 de milioane de lei și se tot chinuie de atunci să urmeze un plan de reorganizare. Așa a ajuns Tehnologica Radion SRL să aibă în 2017 o cifră afaceri de 37.136.331 lei și pierderi de111.670.165 lei, cu 305 angajați și datorii totale de 324.929.379 lei. Tot în septembrie 2014 se declara insolventă și Teloxim Con SRL, cu datorii de 195 milioane de lei. Firma lui Berna a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de numai 3.130.093 lei și pierderi de 6.068.446 lei, cu doar 24 angajați, dar și datorii de 43.159.594 lei.
SORIN VULPESCU și DAN BEȘCIU
Sorin Vulpescu și Dan Beșciu au fost doi dintre cei mai apropiați oameni de afaceri ai lui Traian Băsescu. Patronii celebrului restaurant Golden Blitz, acolo unde obișnuia să chefuiască fostul președinte, dețin și Euroconstruct Trading 98 SRL, până de curând al treilea mare constructor românesc. Până ca Dan Beșciu să fie reținut de DIICOT în 2014, într-un dosar de evaziune fiscală, spălare de bani și delapidare, Euroconstruct Trading 98 SRL era din favoritele regimului portocaliu: aproximativ 80 de contracte în perioada 2007- 2014, în valoare totală de 550 de milioane de euro. În 2012, Beșciu, care a fost și partener de afaceri cu Dorin Cocoș, fostul soț al Elenei Udrea, era creditat cu o avere de 50 de milioane de euro. Azi, afaceristul lui Băsescu nu se mai află în topurile milionarilor.
Firma a fost implicată în construcția autostrăzii Sebeș- Turda, dar și a tronsonului Moara Vlăsiei- Ploiești, primind în mandatele lui Băsescu bani cu nemiluita: 71 milioane de euro în mai 2009 pentru asfaltarea de drumuri în Sectorul 4, alți 65,8 milioane de euro de la Administrația Străzilor București în aprilie 2011, încă 27,4 milioane de euro în decembrie 2008 de la CNAIR pentru lucrări la SDN Târgoviște etc. Lucrurile au mers însă din ce în ce mai greu pentru Vulpescu și Beșciu, iar prietenii lui Băsescu au cedat definitiv în februarie 2018, când au cerut insolvența Euroconstruct Trading 98 SRL, cu datorii de peste 371 de milioane de lei. Firma odinioară pe podiumul constructorilor din România a raportat pentru anul 2017 o cifră de afaceri de 268.682.089 lei și pierderi de 4.704.808 lei, cu 828 angajați, dar și datorii totale de 389.195.775 lei.
NELU IORDACHE
Unul dintre cei mai mari drumari ai lui Băsescu este Nelu Iordache. Compania sa, Romstrade SRL, a fost mulți ani cel mai mare constructor român, beneficiarul unor contracte fabuloase cu statul. În intervalul 2007- 2015, Romstrade a primit peste 60 de contracte publice, în valoare totală de 1,5 miliarde de euro. Printre lucrările sale de anvergură sunt porțiuni din Autostrada Transilvania și parte din Autostrada București- Ploiești, dar și Autostrada Nădlac- Arad, de la care avea să i se și tragă sfârșitul. În decembrie 2017, Nelu Iordache a fost condamnat la 6 ani și 3 luni de închisoare și confiscare a 79,6 milioane lei pentru deturnare de fonduri europene.
Romstrade SRL a intrat în insolvență în decembrie 2012, imediat după arestarea patronului Iordache, cu datorii colosale, de peste 3,1 miliarde de lei. Ultima oară când a depus un blinaț fiscal, în 2014, Romstrade SRL raporta o cifră de afaceri de 11.384.626 lei și un profit net de 7.785.434 lei, precum și datorii de 563.727.342 lei. Firma mai avea 38 de angajați, în condițiile în care în 2012 raporta circa 1.500. Nelu Iordache avea în 2011 o avere de 150 de milioane de euro, dar în ultimii ani nu a mai prins topul bogătașilor din România.
COSTEL CĂȘUNEANU
Costel Cășuneanu este primul ”rege al asfaltului” din România, cu aproape 70 de contracte primite de la stat numai în perioada 2007- 2012, în valoare de 140 de milioane de euro. Compania sa, PA&CO International SRL, a strâns însă munți de bani cu mult înainte ca achizițiile publice să fie monitorizate. În 2017, firma sa raportat afaceri mai degrabă modeste, de 4.706.124 lei și pierderi de 6.031.653 lei, cu 72 angajați (de la 650 în 2012), cu datorii uriașe, de 127.672.113 lei.
În 2008, Costel Cășuneanu era unul din cei mai bogați români, cu o avere estimată la peste 500 de milioane de euro. În 2013, Cășuneanu a fost condamnat la 4 ani de închisoare cu suspendare în dosarul de corupție al fostului senator PSD Cătălin Voicu, iar de atunci drumarul a ieșit din rândul abonaților la contractele cu statul, dar și din topul milionarilor.
DORINEL UMBRĂRESCU
Unul din drumarii consacrați ai lui Băsescu este și singurul care a aterizat în picioare, din toți cei amintiți până acum. Companiile sale, Spedition UMB și Tehnotrade, au primit în perioada 2007- 2013 contracte de peste 1,1 miliarde de euro, toate de la CNAIR: 104 milioane în mai 2007 pentru reabilitarea DN 2D Focșani, 67,9 milioane de euro în august 2007 pentru consolidarea DN 7, alți 59 de milioane de euro în aprilie 2013 pentru Autostrada Transilvania etc. Între timp, Spedition UMB nu mai este a lui Umbrărescu și și-a schimbat domeniul de activitate în transporturi aeriene de pasageri, iar Tehnostrade a raportat pentru anul 2017 o cifră de afaceri de 192.163.582 lei și un profit net de 394.771 lei, cu 873 angajați, dar și datorii de 178.832.857 lei.
Umbrărescu a văzut ce se întâmplă cu ceilalți drumari ai lui Băsescu și s-a retras din afacerile cu statul în 2015. În ultimul an, însă, Dorinel Umbrărescu a revenit în forță și a licitat pentru mai multe proiecte mari de infrastructură: Centura Rădăuți (15,3 milioane lei) și, mai ales, Centura Bucureștiului (trei loturi în valoare totală de 2,7 miliarde de lei). În anii de glorie ai drumarilor lui Băsescu, Umbrărescu avea o avere care depășea 400 de milioane de euro. Azi, cu 250 de milioane de euro, rămâne cel mai bogat rege al asfaltului în activitate, din vechea gardă, și singurul fără dosare, condamnări penale și falimente răsunătoare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanțele variate ale...
Această tendință reflectă...
La capătul unor dezbateri...
Un concept surprinzător și...
Înainte de a se lansa în forță...
Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...
Dana Tănase, directorul...
"Make the impossible possible"...
Informare oficial din partea...
Anunțul a fost făcut de Bernd...
Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...
Este o manevră care face parte din planurile de...
Amazon continuă să-și...
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Suedia este pregătită să...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...