Tranzacții de 99,72 milioane euro: BVB închide săptămâna pe roșu
Performanța negativă a fost...
Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) şi-a înrăutăţit estimarea privind creşterea cererii globale de petrol în 2024 şi în 2025, reflectând datele primite până acum în acest an, transmite Reuters.
Este a doua revizuire în scădere a estimărilor OPEC, ceea ce arată dificultăţile cu care se confruntă OPEC+ (Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi aliaţii) în echilibrarea pieţei. Săptămâna trecută, oficialii OPEC+ (Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol şi aliaţii) au decis să amâne majorarea producţiei, după ce cotaţia ţiţeiului a atins cel mai redus nivel din 2024.
În raportul său lunar, OPEC a informat că se aşteaptă ca pe plan global cererea de petrol să urce cu 2,03 milioane de barili pe zi (bpd) în 2024 (faţă de un nivel de 2,11 previzionat luna trecută) şi cu 1,74 milioane bpd în 2025 (de la 1,78 milioane bpd în august).
De asemenea, OPEC a înrăutăţit estimările privind majorarea cererii din China, a doua economie mondială, la 650.000 bpd în 2024 (faţă de un nivel de 700,000 bpd previzionat în august). Dificultăţile economice şi trecerea la combustibili mai curaţi afectează consumul în China, a apreciat OPEC.
La bursa ICE Futures, cotaţia barilului de petrol Brent din Marea Nordului se tranzacţiona sub 71 dolari, cel mai scăzut nivel din martie 2023, după publicarea raportului.
În acest an cererea de petrol ar urma să fie peste media istorică de 1,4 milioane de barili pe zi înregistrată în 2019, înaintea pandemiei, care a dus la scăderea utilizării de combustibili. OPEC se aşteaptă în 2024 la o creştere a economiei mondiale de 3% şi în 2025 la un avans de 2,9%.
Pieţele de motorină din China şi India, responsabile pentru cea mai mare parte a cererii asiatice, dau semne de încetinire, ceea ce ar putea crea noi probleme pentru preţurile ţiţeiului, transmite Bloomberg.
În China, cel mai mare importator mondial de petrol, cererea de motorină scade, în timp ce în India, ritmul de creştere a consumului de motorină a încetinit semnificativ. Pe acest fundal, profiturile realizate de rafinăriile din regiune din procesarea ţiţeiului din Orientul Mijllociu în motorină au scăzut cu peste 40% de la începutul anului şi până în prezent.
Evoluţiile de pe piaţa de motorină sunt importante pentru că acest combustibil este un pilon tradiţional al pieţei energetice mondiale, fiind folosit în transporturi, minerit, construcţii şi agricultură.
Potrivit datelor Agenţiei Internaţionale a Energiei, motorina are cea mai mare pondere în rândul produselor rafinate fabricate din ţiţei la nivel mondial. Situaţia slabă de pe piaţa de motorină afectează petrolul, cotaţiile la ţiţeiul Brent atingând, recent, cel mai scăzut nivel de la finele anului 2023, pe fondul îngrijorările referitoare la o superofertă mondială.
Problemele de pe piaţa de motorină din Asia sunt similare cu evoluţiile din Europa, unde cotaţiile futures au atins, săptămâna aceasta, cel mai scăzut nivel de la mijlocul anului trecut. În ultimele zile, un indicator care măsoară profitabilitatea producţiei de motorină în regiune a atins cel mai scăzut nivel din ultimele 15 luni, ceea ce creează probleme pentru companiile de rafinare.
Calculele Bloomberg arată că, în China, consumul de motorină a scăzut cu peste 10% în acest an, ceea ce creează condiţiile pentru primul declin anual din ultimii trei ani. Un motiv pentru această scădere are legătură cu evoluţia ciclică a economiei. Atunci când economia încetineşte scade şi cererea de motorină, dar există şi un element structural. Din ce în ce mai multe camioane folosesc gazele lichefiate, în timp ce în rândul autovehiculelor utilitare. procentul celor care folosesc GPL sau a celor pe baterie a crescut până la 5,2%, respectiv 11,7% în 2024, de la 2,9%, respectiv 0,7% în 2020.
Şi piaţa de motorină din India se confruntă cu probleme. În primele opt luni ale anului, consumul a crescut cu 2,4%, însă este vorba despre o creştere mult mai mică decât cea de 6,7%, înregistrată în perioada similară a anului trecut şi avansul de 10% din 2022.
"Înăsprirea normelor privind emisiile, teama interzicerii vehiculelor pe motorină şi aproape paritatea dintre preţul petrolului şi cel al motorinei, modifică percepţiile consumatorilor", spune Mudit Nautiyal, analist la firma de consultanţă Wood Mackenzie Ltd. Potrivit acestuia, pe termen lung, cererea de motorină se confruntă cu riscuri de pe urma electrificării.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...