CFR în criză: cine poartă vina pentru blocajul feroviar – Ministerul Transporturilor, CFR SA sau ARF?

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Tren vechi / Foto: Freepik
Tren vechi / Foto: Freepik
Anularea a zeci de trenuri operate de CFR Călători și Transferoviar readuce în prim-plan subfinanțarea cronică a sistemului feroviar românesc. În joc nu este doar conflictul dintre companii, ci și responsabilitatea Ministerului Transporturilor, a administratorului de infrastructură CFR SA și a Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), instituții care ar fi trebuit să asigure stabilitatea unui sector vital pentru mobilitatea populației.

Datoriile și lipsa lichidităților

Conflictul a pornit de la neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI). CFR Călători susține că ARF nu i-a virat la timp compensațiile pentru facilitățile de transport acordate pasagerilor, în valoare de peste 139 milioane lei. În lipsa acestor bani, operatorul a putut achita doar parțial factura de 41,4 milioane lei către CFR SA, ceea ce a declanșat notificarea de suspendare a trenurilor.

Ministerul Transporturilor, arbitru absent

Deși este acționar majoritar la toate companiile implicate, Ministerul Transporturilor nu a reușit să prevină conflictul. În loc să coordoneze o soluție integrată, instituția a lăsat situația să escaladeze într-un blocaj financiar cu efect direct asupra pasagerilor.

Citește și: CFR SA anulează zeci de trenuri CFR Călători și Transferoviar din cauza datoriilor

ARF și problema compensațiilor

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a recunoscut că întârzierile în plata compensațiilor au contribuit la situația actuală. Mihai Barbu, președintele ARF, a atras atenția că anularea trenurilor „nu aduce câștiguri nimănui”, întrucât scade atât compensația pentru operatori, cât și veniturile CFR SA din TUI. Practic, întregul lanț pierde bani, iar la final statul returnează fonduri neutilizate la buget.

CFR SA, presiunea salariilor

CFR SA a invocat probleme de lichiditate și lipsa fondurilor pentru salarii, amplificate de faptul că CFR Călători și-a plătit angajații cu două zile mai devreme. „Supărarea” dintre cele două companii a transformat o tensiune financiară într-un conflict deschis, soldat cu notificări și amenințări cu anularea trenurilor.

Concluzie: o criză de sistem

Cazul arată fragilitatea financiară și instituțională a sectorului feroviar. Lipsa de coordonare între Ministerul Transporturilor, ARF și CFR SA face ca orice întârziere de plăți să se transforme într-o criză cu efect direct asupra pasagerilor. În loc să fie un motor de mobilitate și dezvoltare, calea ferată rămâne captivă între subfinanțare, compensații insuficiente și conflicte între instituții ale aceluiași stat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Curtea Constituțională a României, CCR / Foto: George Călin / Inquam Photos
Stația de metrou Jiului
Tineri oameni de afaceri / Foto: Freepik
ANAF
ANAF / Foto: DCBusiness
Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Barajul Porțile de Fier
TVA / Foto: DCBusiness
Tren vechi / Foto: Freepik
PPC
O femeie își alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Freepik
Imagine din timpul protestelor angajaților MIPE pe tema tăierii sporurilor
Ilie Bolojan
Taxa majorată cu 50%
Nicușor Dan
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Schimb valutar
Inquam Photos / George Calin

Protestele din 2024–2025: România între stradă și urne

Între decembrie 2024 și mai 2025, România a traversat...

Transelectrica / FOTO: Facebook
Hacker / Foto: Freepik
Oameni pe stradă / Foto: Freepik
Dealerii valutari nu afișează prețul real al monedelor pe panourile lor din cauza fluctuațiilor mari ale cursului dolarului / Foto / Reuters / Fatemeh Bahrami / Anadolu
Vienna Insurance Group

pixel