Clauză abuzivă: Bancpost a pierdut un proces cu ANPC la Curtea de Apel

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a câştigat la Curtea de Apel un proces cu Bancpost, după ce a sancţionat şi a eliminat o clauză abuzivă dintr-un contract de credit, a declarat Marius Pîrvu, preşedintele ANPC. Este vorba despre o clauză dintr-un contract de credit de nevoi personale în franci elveţieni, care îi permitea băncii să modifice unilateral dobânda.

"Pentru consumatori este o veste bună. Astăzi Curtea de Apel a admis apelul ANPC cu privire la un proces verbal de contravenţie întocmit de Autoritatea Naţională care se referă la o clauză abuzivă din cadrul unui contract de credit pentru nevoi personale. Practic, instanţa a hotărât că aceia care deţin contracte de credit pentru nevoi personale sunt îndreptăţiţi să solicite prin acţiuni separate restituirea sumelor calculate în plus ca urmare a constatării nulităţii clauzei specificate în sentinţă", a afirmat Pîrvu.

Cu alte cuvinte, instanţa a certificat faptul că acea clauză era abuzivă şi trebuia eliminată, creând astfel un precedent, iar consumatorii care au astfel de clauze în contractele bancare se pot îndrepta în nume propriu pentru recuperarea sumelor calculate în mod abuziv.

Preşedintele autorităţii a sfătuit toţi consumatorii cu contracte de credite în care există prevederi care permit băncilor să mărească dobânzile unilateral să facă plângere la ANPC, urmând ca inspectorii ANPC să decidă eliminarea acelor prevederi din contracte. "Dacă faceţi o reclamaţie la ANPC şi ANPC constată că există o clauză abuzivă în acel contract, bineînţeles că noi îi vom sancţiona. Dacă banca va contesta în instanţă, instanţa va decide cine are dreptate", a arătat Pîrvu.

Preşedintele ANPC nu a putut preciza cuantumul exact al amenzii primite de Bancpost la acel moment, afirmând că este o sancţiune mai veche.

"Însă nu neapărat amenda este importantă. Sunt situaţii în care dăm avertisment, dar luăm alte măsuri. Noi putem lua măsuri prin care să suspendăm anumite lucruri, dăm întreruperi de activitate, sunt alte măsuri pe care le putem da. Deci nu doar amenda este importantă, ci măsura pe care o putem da. Aşa a fost şi în acest proces verbal. Măsura a fost de înlăturare a acelei clauze abuzive. Dacă dădeam doar amendă, această clauză rămânea în continuare, operatorul economic îşi plătea amenda, iar consumatorii rămâneau în continuare cu dobânzile plătite în plus. Prin modul în care s-a întocmit acest proces verbal, s-a emis acea măsură. Instanţa a hotărât că noi avem dreptate şi că acea măsură trebuie înlăturată din contractele de credit", a continuat el.

Totodată, oficialul ANPC a arătat că, din luna august, consumatorii găsesc postate pe site-ul autorităţii, în fiecare lună, toate comisioanele din sistemul bancar din România."Băncile ne transmit lunar toate aceste comisioane, şi urmărim, pe viitor, ca aceste informaţii să fie postate direct de către reprezentanţii băncilor", a mai arătat Pîrvu.

Bancpost a mai fost în vizorul ANPC şi în alte cazuri, mentioneaza Agerpres. La începutul lunii august, autoritatea a anunţat că a amendat Bancpost cu 150.000 lei şi a decis că banca trebuie să restituie clienţilor dobânzile şi penalităţile calculate şi reţinute timp de aproape zece ani, în perioada iulie 2008 - martie 2018, pentru întregul portofoliu de credite cesionat către EFG New Europe Funding II B.V.

"La data de 06.08.2018, ANPC a sancţionat contravenţional Bancpost S.A. cu amendă în valoare de 150.000 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind practicile comerciale incorecte conform Legii 363/2007, cât şi pentru afectarea intereselor economice ale consumatorilor, conform O.G. 21/1992(r2). Astfel a fost aplicată măsura complementară "Restituirea sumelor de bani percepute nejustificat pentru întreg portofoliul de credite cesionat de către Bancpost S.A (fie direct, fie prin intermediul altor societăţi, respectiv EFG New Europe Funding II B.V., Eurobank Ergasias S.A. etc. fără a ne limita) reprezentând dobânzi, dobânzi penalizaloare, penalităţi calculate şi reţinute în perioada 11.07.2008-27.03.2018, când cesionar a fost EFG New Europe Funding II B.V. (actuala ERB New Europe Funding II B.V.)", precizează ANPC.

Banca a contestat în instanţă această sancţiune.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Impozite și taxe / Foto: Freepik
Bani
Foto: Freepik.com
Datele INS arată declinul: populația consumă mai puține servicii
Foto: Freepik.com
Ilustrație: Oana Pavelescu
Noi finanțări pentru digitalizare
Foto AI: Freepik.com
ANAF / Foto: DCBusiness
Foto: Freepik.com
JD Vance a fost ultimul oficial care l-a văzut pe Papa Francisc cu numai câteva ore înainte ca suveranul Pontif să moară
Foto: Freepik.com
Parlament
Deocamdată, veștile sunt bune
Bună dimineața! / FOTO: Freepik
Bursa de la București /FOTO: Facebook BVB
Lucrător petrolier / FOTO: Freepik

Prețul petrolului crește după scăderea accentuată din ajun

Prețurile petrolului au crescut marți, revenindu-și după...

FMI
Intel
Foto: Freepik.com
Deficit
La taifas cu ChatGPT/FOTO: Freepik
Meta / sursa foto: Freepik.com

Ce este Edits, noua aplicație lansată de Meta

Aplicația este gratuită și oferă diferite funcții. 

Asigurări / FOTO: Freepik

Se formează un nou gigant european al asigurărilor

O schimbare majoră are loc în peisajul asigurărilor din...

Marco Rubio / FOTO: Wikipedia

Marco Rubio dă peste cap Departamentul de Stat al SUA

Șeful diplomației americane, Marco Rubio, a explicat în...

Scădere puternică /FOTO: Freepik
Boeing
Leul s-a înviorat

pixel