Clauzele abuzive, în atenția Parlamentului. Companiile de telefonie sunt vizate
Autor: Costin Spoială
Data publicării:
Serviciile de telefonie, cărţile şi altele s-au scumpit cel mai mult în luna septembrie
Serviciile de telefonie, cărţile şi altele s-au scumpit cel mai mult în luna septembrie
Între furnizorii de telefonie mobilă şi consumatori există un dezechilibru real iar una dintre soluţii ar putea fi majorarea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive, a declarat, marţi, preşedintele Comisiei economice, industrii şi servicii din Senat, Daniel Zamfir, transmite Agerpres.

"În urma dezbaterilor a rezultat faptul că trebuie intervenit legislativ pentru că există un dezechilibru real între furnizorii de telefonie mobilă şi consumatori. A venit o propunere din partea ANPC şi una din partea unei asociaţii de protecţia consumatorilor reprezentată de avocatul Gheorghe Piperea. Eu cred că discuţia şi-a atins scopul. Suspiciunile pe care le-am avut iniţial au fost cele legate de faptul că anumite companii de telefonie mobilă îşi majorează costurile serviciilor ca urmare a iniţiativei Guvernului prin OUG 19/2019. Consumatorul român, în momentul de faţă, este pus în situaţia de a fi captiv unui contract. Ca atare, modificările legislative pe care ni le propunem sunt în măsură să reechilibreze prestaţiile companiilor de telefonie mobilă...Două au fost propunerile venite azi în cadrul şedinţei. Prima a venit de la ANPC şi se referă la creşterea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive", a spus Daniel Zamfir, la finalul dezbaterii având ca temă majorarea de către operatorii serviciilor de comunicaţii a costurilor pe pachetele de servicii aferente contractelor deja încheiate cu consumatorii.

Citește și: Tarife telefonie mobilă. Un important operator scumpește abonamentele

El a spus că a doua concluzie a fost aplicarea efectului erga omnes pentru contracte, respectiv atunci când instanţa constată că un contract are clauze abuzive, efectul acelei constatări să fie valabile pentru toate contractele în vigoare la momentul respectiv. Practic, acea clauză va trebui scoasă din toate contractele.

"În situaţia în care un consumator câştigă în instanţă un proces în care se stabileşte fie rambursarea unor sume, fie eliminarea clauzei abuzive în sensul că nu se va mai plăti în viitor în acelaşi cuantum, acea prevedere care este obţinută în instanţă să se aplice tuturor contractelor pe care respectivii operatori le au cu clienţii. Atunci când s-a constatat o clauză abuzivă de către o instanţă în legatură cu un contract al unui operator de telefonie, absolut toate contractele să fie supuse aceleiaşi prevederi", a declarat Daniel Zamfir.

Amenzi ridicole

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marius Pîrvu, a afirmat că amenda pentru clauze abuzive este acum una "ridicolă", de 100 de lei. De asemenea, el a declarat că a primit în ultima perioadă o serie de reclamaţii vis a vis de modul unilateral prin care o companie de telefonie vrea sa modifice preţurile, fără să dea un nume de firmă. "Ne-am sesizat şi suntem în derularea unei verificări faţă de modul în care dânşii doresc să facă acest lucru. Din nefericire am constatat că au existat trei invitaţii până în momentul de faţă către respectiva companie de telefonie. Au venit dar fiecare dată cu date insuficiente în aşa fel încât să putem analiza în mod concret situaţia pe care dânşii trebuie să o justifice", a spus Marius Pîrvu.

Ministrul Comunicaţiilor, Alexandru Petrescu, a solicitat recent clarificări din partea operatorilor de telefonie în condiţiile în care, în ultimele săptămâni, tarifele în comunicaţii au crescut. "Sunt revoltat şi nu voi negocia interesele românilor! În ultimele săptămâni, remarc creşteri de preţuri la tarifele în comunicaţii, într-o abordare de scumpire anticipativă, în condiţiile în care OUG114/2018 cu modificările şi completările ulterioare în sectorul telecom nu are un impact de cost imediat asupra operatorilor de telefonie mobilă", scria ministrul Comunicaţiilor într-o postare pe propria pagină de Facebook în data de 10 aprilie.

Ordonanţa de Urgenţă 114 din 29 decembrie 2018 a instituit taxe noi pe cifra de afaceri pentru sectorul energetic şi telecom, precum şi taxe pe activele din sistemul bancar. Potrivit documentului, în sectorul telecom, companiile vor plăti o contribuţie de 3% din cifra de afaceri, faţă de 0,4% anterior.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Schimbări pe WhatsApp: Ce se va întâmpla în luna iunie

Care sunt surprizele lunii iunie. Un detaliu: multă...

Incendiile care au aprins prețul petrolului

Cursul petrolului a încheiat în creștere ultima sesiune...

România a importat mai mult cărbune în 2024

În urmă cu câteva zile, Institutul Național de...

De ce cumpără SUA milioane de barili de petrol. Analiză

Procedând ca atare, Statele Unite rezolvă, practic, două...

Vânzarea terenurilor extravilane. Se schimbă regulile

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Şomajul rămâne la un nivel îngrijorător în Franţa

Veştile nu sunt bune pentru cea de-a doua mare economie...

Date de ultimă oră privind cifra de afaceri din industrie

Informațiile vin de la Institutul Național de Statistică. 

Orezul va deveni mai scump, pe fondul fenomenelor meteo

Diferite probleme care țin, în mare parte, de fenomene...


pixel