Coasigurat. Cine poate fi și ce acte sunt necesare
Autor: Oana Pavelescu | 01 dec 2022, 11:38
Un salariat poate coasigura un membru al familiei
Un salariat poate coasigura un membru al familiei
Cei care nu au niciun venit pot fi asigurați la sistemul de asigurări de sănătate prin intermediul unui membru al familiei care este asigurat.

Conform art. 224 lit. b) din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății sunt asigurați fără plata contribuției soțul, soția și părinții fără venituri proprii, aflați în întreținerea unei persoane asigurate.
  
Așadar, persoana pe care salariatul o are în întreținere, pentru a avea calitatea de coasigurat trebuie să nu realizeze niciun venit.
 
Conform art. 11 lit. e) din Normele metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat, din 29.11.2018 aprobate prin Ordinul Nr. 1549/2018 din 29 noiembrie 2018 documentele necesare sunt:
 
- actul de identitate valabil la data solicitării în original și în copie,
- documente care să ateste relația de rudenie sau căsătoria cu persoana asigurată,
- declarație pe propria răspundere a coasiguratului din care să rezulte că nu realizează venituri proprii,
- declarație pe propria răspundere a persoanei asigurate prin care această declara că are în întreținere persoană respectivă.
 
Persoana aflată în întreținere
 
În ceea ce privește persoana aflată în întreținere, conform art. 77 alin. (3) din Codul fiscal, acesta  poate fi soția/soțul, copiii sau alți membri de familie, rudele contribuabilului sau ale soțului/soției acestuia până la gradul al doilea inclusiv, ale cărei venituri, impozabile și neimpozabile, nu depășesc 510 lei lunar, cu excepția veniturilor prevăzute la art. 62 lit. o), w) și x) și/sau a pensiilor de urmaș cuvenite conform legii, precum și a prestațiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Citește și:

Dosar de pensionare. Lipsa acestor adeverințe duce la respingerea dosarului

La ora actuală, legea care reglementează încă pensionarea este Legea 263/2010 dar care are carențe ce aduc și mai multe probleme pentru cei care vor să iasă la pensie.

Astfel, cei care vor să iasă la pensie trebuie să se asigure că au toate documentele necesare înainte de a-l depune la casa de pensii de care aparțin.

Adeverințe

Adeverințele de vechime sunt documente extrem de importante deoarece completează informațiile conținute în carnetul de muncă. Adeverințele de vechime pot fi obținute fie de la companiile la care solicitanții au fost angajați, fie de la arhivatorii care au preluat documentele întreprinderilor, companiilor care își desfășoară activitatea și în prezent de unde astfel de adeverințe se obțin relativ ușor și pentru taxe modice.

Însă problema intervine în cazul arhivatorilor care care au prelua arhivele fostelor companii de stat sau a celor care au fost radiate.

În acest caz, taxele care trebuie achitate sunt prevăzute de Arhivele Naționale iar termenul în care adeverințele sunt eliberate sunt extrem de lungi, de la 180 de zile și până la un an iar tarifele, în unele cazuri, sunt prohibitive pentru unii care vor să iasă la pensie iar neobținerea acestor documente pot avea un impact negativ asupra calculării pensiilor. Citește mai mult AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ştiri Recomandate

Gazprom se va retrage din consorțiul grec Prometheus Gas

După cum a declarat partea elenă, este un ”divorț de...

Prăbușire istorică pentru cipurile de memorie

Despre sectorul cipurilor de memorie se știe că are...

Prețul litiului a explodat, spre bucuria Chinei

Marii producători de litiu din China sunt pe cale să...

Card energie. Se simplifică modul de folosire al acestuia

În data de 08 decembrie 2022 a intrat în vigoare...

Schimbare la vârful Unilever. Cine va conduce compania

Unilever l-a numit director general pe Hein Schumacher,...

Crossuri externe