Avem o noua inițiativă legislativă de modificare a Codului fiscal, inițiativă numită foarte generos, „Lege pentru aprobarea Programului național pentru investiții, locuri de muncă și dezvoltare și pentru modificarea și completarea unor acte normative”. Înainte de a-i analiza prevederile, să facem un scurt inventar al problemelor ce afectează competitivitatea țării noastre în atragerea și păstrarea de investiții, transmite Gabriel Biriş într-o analiză publicată pe taxinstitute.ro:
1. Lipsa cronică de predictibilitate a legislaţiei fiscale
Actualul Cod fiscal împlinește anul acesta un deceniu de viață, timp în care „trupul” i-a fost pur și simplu sfârtecat prin cele peste 125 de legi, ordonanțe și ordonanțe de urgență prin care i-au fost aduse peste 700 de modificări.
2. Reportarea/recuperarea pierderilor
Până în 2024, orice investitor își putea recupera pierderile fiscale din perioada de investiție sau pur și simplu generate de condițiile de piață într-o perioadă de 7 ani, din profiturile anilor următori.
3. Imposibilitatea de a recupera integral investițiile prin amortizare
Este o problemă puțin discutată, dar importantă în special pentru investițiile în producție/logistică, unde duratele de amortizare sunt mari.
4. Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA 1%)
Este un impozit care afectează companiile cu cifra de afaceri anuală de peste 50 milioane de euro, practic companiile datorând IMCA 1% în toate cazurile în care marja de profit este mai mică de 6,25% din cifra de afaceri, el fiind datorat inclusiv în cazurile în care companiile sunt pe pierdere.
5. Impozitul pe construcţii
Reintrodus din 2025 după ce fusese eliminat din 2017, acesta este în fapt un impozit pe investiții, impozit care este cu atât mai mare cu cât investiția este mai nouă. Impozitul afectează infrastructura energetică, infrastructura industrială și logistică.
6. Limitarea deductibilității dobânzilor
Din 2018, urmare a implementării „la foc automat” a Directivei ATAD 1 – 2016/1174, deductibilitatea dobânzilor este limitată, limita fiind astăzi de 1 milion de euro/an. Scopul directivei este clar, încă din titlu: Anti Tax – Avoidance Directive, adică să limiteze practicile de a reduce profitul impozabil prin credite din grup, cu dobândă.
Citiţi analiza completă a lui Gabriel Biriş, aici.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda națională, început de...
România devine tot mai...
Dobânzile variabile dau semne...
Românii par că au devenit mai...
Trump ordonă reluarea testelor...
Puțini știu că 7Up, una dintre...
ANAF a publicat calendarul...
Gură de oxigen pentru firme.
Uniunea Europeană a alocat peste 37 de miliarde de euro...
"Viitorul bogăției nu mai stă...
Duminică, pasionații de loto au...
Lukoil România SRL și Petrotel...
Un nou val de scumpiri ne...
Guvernul digitalizează plata amenzilor. Un cont unic...