Săptămână complicată la Bursa de la București, cu suișuri și coborâșuri
Performanțele variate ale...
Columbia a anunțat că va începe, în aprilie, operațiunea de extragere, din adâncuri, a unei comori de o valoare inestimabilă, care timp de aproape trei secole a rămas la bordul legendarului galion spaniol San José, scufundat în apele Insuleilor Caraibe.
Vasul, care transporta aur și pietre prețioase a fost unul dintre cele mai mari ale armadei, evaluată la miliarde de dolari, a fost scufundat de flota britanică în noaptea de 7 iunie 1708 lângă Insulele Rosario, la nord-vestul Columbiei.
În plin război de succesiune din Spania (1701-1712), nava a transportat aur, argint și pietre prețioase din coloniile spaniole din America la curtea regelui Filip al V-lea. Din cei 600 de membri ai echipajului, doar câțiva au supraviețuit, potrivit documentelor de arhivă.
La șapte ani de la descoperirea epavei, autoritățile columbiene vor începe reasamblarea obiectelor vizibile în jurul navei, „fără a modifica sau deteriora epava”, precum piese de ceramică, a declarat pentru AFP ministrul Culturii Juan David Correa.
Marea necunoscută este cum se vor comporta aceste obiecte ”odată scoase la suprafață. Numai după aceea vom putea înțelege dacă sunt șanse ca toată comoara să fie reperată din adâncuri”, a explicat oficialul, fără alte detalii.
Operațiunea, care costă 4,5 milioane de dolari, va fi realizată cu ajutorul unui robot capabil să coboare la o adâncime de 600 de metri, acolo unde se află epava. Locația sa exactă este ținută secretă, pentru a fi protejată de pirați și de alți vânători de comori rău intenționați, care este considerată una dintre cele mai mari descoperiri arheologice din istorie.
Armata columbiană a dezvăluit imagini nepublicate anterior ale epavei, în care se pot vedea tunuri de fontă, piese de veselă de porțelan, ceramică, piese din aur aparent și o parte din prova navei acoperită cu alge și scoici.
De la descoperirea sa în 2015, proprietatea galionului a fost subiect de dispută. Spania și-a revendicat dreptul de proprietate pe baza unei convenții Unesco la care Columbia nu este parte, iar indigenii bolivieni au susținut că bogățiile navei au fost luate de pe pământul lor.
Guvernul președintelui Gustavo Petro, aflat la putere în Columbia din 2022, vrea să folosească singurele resurse ale țării pentru a recupera epava și a se asigura că încărcătura sa prețioasă rămâne în țară. Însă ambasadorul Spaniei în Columbia, Joaquin de Aristegui, a declarat joi că a primit instrucțiuni să propună Columbiei un „acord bilateral” privind protecția epavei.
Anunțul viitoarei expediții coincide însă cu o nouă controversă, o dispută între statul columbian și compania americană Sea Search Armada, cu sediul în Statele Unite, în fața Curții Permanente de Arbitraj a Națiunilor Unite.
Compania, care susține că a descoperit prima navă antică, acum mai bine de 40 de ani, revendică drepturi la jumătate din comoară, a cărei valoare este estimată în aceste proceduri la 20 de miliarde de dolari.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanțele variate ale...
Într-o notă adresată recent...
Această tendință reflectă...
La capătul unor dezbateri...
Un concept surprinzător și...
Înainte de a se lansa în forță...
Președintele ales a dezvăluit într-un timp record numele...
"Make the impossible possible"...
Anunțul a fost făcut de Bernd...
Andrea Orcel, directorul general al UniCredit SpA, a...
Este o manevră care face parte din planurile de...
Amazon continuă să-și...
Suedia este pregătită să...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...