Concurentul chinez al A320 și Boeing 737Max efectuează primul zbor

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Un avion care împlinește un vis al Chinei
Un avion care împlinește un vis al Chinei
Cu această ocazie aeronava dezvoltată și construită în China de societatea de stat Comac, va porni, duminică, pe cea mai aglomerată rută aeriană internă a țării.

Nu este un zbor ca toate celelalte. Este un eveniment. Atât pentru constructor, cât și pentru industria chineză.  Duminica, la ora locală 10:45 a.m. (2:45 a.m. GMT), un C919 în culorile companiei China Eastern va decola de pe aeroportul din Shanghai cu destinația Beijing. Primul zbor comercial al acestei aeronave mediu-curier ilustrează dorința Chinei de a zdruncina actualul duopol format de Airbus și Boeing.

Livrat în decembrie anul trecut către China Eastern, aeronava va parcurge, duminică, cei 1.075 de kilometri care separă cele două orașe în puțin mai puțin de două ore și jumătate.

Un pas simbolic

Cu aceste prime zboruri comerciale, China face  extrem de simbolic. Construit de Commercial Aircraft Corporation of China (Camac), companie deținută de stat, după cinci ani de teste, C919 a fost certificat în iulie 2022. Conceput pentru a transporta, în versiunea sa standard, 158 de pasageri pe o lungime de 5.500 km, este a doua aeronavă comercială dezvoltată de China. Mult mai ambițios decât ARJ21, care este în primul rând un avion regional, C919 este primul avion modern de linie pe distanțe medii, proiectat și construit conform normelor occidentale.

A fost gândit pentru a concura direct cu Airbus A320 (are aproape aceleași dimensiuni, cu un fuselaj de 36 de metri lungime) și Boeing 737 MAX. Iar Beijingul speră că C919 va ocupa 10% din piața chineză până în 2025, în timp ce în prezent Airbus și Boeing reprezintă 98%. La începutul anului 2023, Comac a anunțat că a primit peste 1.200 de comenzi pentru noul său avion. Și-a propus să producă anual 150 de dispozitive până în 2028.

De asemenea, va permite Beijingului să-și afirme puțin mai mult ambițiile și să-și manifeste independența economică față de Occident. A nu avea un avion „made in China” înseamnă a fi „la mila altora”, a deplâns președintele Xi Jinping în 2014.

Dependența de străinătate

Totuși, dacă C919 este un subiect de mândrie pentru Beijing și poartă ștampila „made in China”, aparatul depinde în mare măsură de tehnologiile din străinătate, având în vedere că aproximativ 40% din piese sunt furnizate de producători din afara țării.

Este vorba, în primul rând, de motoarelor LEAP, fabricate de CFM International, un joint venture între americanul GE Aviation și francezul Safran Aircraft Engines, care echipează și A320. La fel, trenul de aterizare a fost proiectat de germanul Liebherr.

Ideea unui avion „made in China” datează din anii 1970
În anii 1970, China lui Mao încercase deja să lanseze un avion de linie „made in China”: Y-10. Dar proiectul acestui aparat cu patru motoare de inspirație sovietică s-a încheiat cu un eșec tehnologic și comercial amar, inclusiv cu aviația civilă chineză.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Banca Europeană de Investiții / Foto: BEI
Acces gratuit la apă potabilă în aeroporturile din România. Ce spune Ministerul Transporturilor - FOTO: Freepik@EyeEm
Se modifică modul de acordare a alocațiilor pentru copii
Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik

pixel