Cozi la benzinăriile din Ungaria din cauza penuriei de carburant
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Ungaria se confruntă cu probleme în aprovizionarea cu carburant.

O penurie de carburant a creat cozi la benzinăriile din Ungaria, a transmis marţi gigantul ungar de energie MOL, în opinia căruia această situaţie este consecinţa plafonării preţurilor la benzină impusă de guvernul lui Viktor Orban.

"Situaţia ofertei este evident critică, cererea a explodat, consumatorii fac rezerve, şi au început achiziţiile determinate de panică", a precizat Gyorgy Bacsa, director executiv al MOL, într-un comunicat transmis agenţiei France Presse.

Media ungare au arătat marţi cozi de aşteptare de sute de metri la benzinăriile din ţară, în timp ce un fotograf al agenţiei franceze de presă citate a constatat că majoritatea pompelor din mai multe staţii de alimentare din Budapesta erau goale.

"O penurie parţială a produselor noastre ne afectează întreaga reţea, iar un sfert dintre benzinăriile noastre sunt complet goale", a declarat Bacsa.

Penuria de carburant este cauzată de o scădere cu 30% a importurilor de carburant, precum şi de unele operaţiuni de mentenanţă într-una din rafinăriile MOL, care ar urma să dureze "mai multe săptămâni", a precizat el.

Deficitul de import este o consecinţă a plafonării preţurilor la carburanţi impusă de guvern, ceea ce a determinat companiile străine să îşi reducă livrările de carburant către Ungaria, conform Asociaţiei Benzinăriilor Independente (FBSZ).

"Trebuie să se renunţe la plafonarea preţurilor", a precizat FBSZ într-un comunicat transmis AFP.

În noiembrie 2021, Budapesta a decretat un preţ fix de circ 1,17 euro pe litrul de benzină fără plumb 95. Revizuit la fiecare trei luni, plafonul a fost prelungit ultima dată în septembrie şi rămâne în vigoare până la finalul anului.

Guvernul a afirmat că plafonarea preţurilor - la o serie de produse alimentare de bază, precum şi la carburant - vizează sprijinirea activităţii economice şi reducerea inflaţiei galopante pe care executivul o pune pe seama efectelor sancţiunilor UE împotriva Rusiei.

Inflaţia din Ungaria calculată la un an a ajuns la 21,6% în octombrie, cel mai ridicat nivel al său de după 1996 şi al treilea cel mai mare din UE, conform Eurostat.

Însă guvernatorul Băncii Centrale a Ungariei, Gyorgy Matolcsy, a explicat că "plafonările de preţuri la carburanţi şi la produsele alimentare au adăugat trei-patru puncte procentuale la inflaţie", determinând comercianţii să majoreze preţurile la alte bunuri.

"Ele trebuie eliminate imediat", a declarat luni, într-o comisie parlamentară, Matolcsy, considerat în general un aliat al lui Orban.

 

Rafinăria Mol de la Dunăre va atinge capacitatea deplină în următoarele săptămâni

 

Grupul ungar de petrol şi gaze Mol a anunţat marţi că a început majorarea cantităţii de ţiţei procesate la rafinăria sa de la Dunăre, Szazhalombatta, şi se aşteaptă să ajungă la utilizarea integrală a capacităţii în următoarele săptămâni, transmite Reuters.

Din cauza lucrărilor de mentenanţă, rafinăria opera la 50-55% din capacitate, ceea ce a afectat toate produsele Mol.

"Mol îşi respectă angajamentele de a menţine siguranţa aprovizionării din propriile produse, deşi în mediul actual asigurarea aprovizionării complete a pieţei nu poate fi realizată fără majorarea importurilor", se arată într-un comunicat al companiei.

Luni, Mol informase că s-a confruntat în weekend cu un deficit parţial de stocuri de combustibili, aproape în întregul său lanţ de benzinării, deoarece mulţi oameni au intrat în panică şi au achiziţiona cantităţi mari de combustibili.

Compania a precizat că principalul motiv al deficitului de combustibili îl reprezintă importurile insuficiente.

Jucătorii străini şi-au redus livrările de combustibili spre Ungaria, după ce Guvernul a plafonat preţurile la benzină şi motorină 480 forinţi (1,22 dolari).

Guvernul condus de premierul Viktor Orban a introdus plafonarea preţului carburanţilor în luna noiembrie a anului trecut dar problemele apărute pe partea de aprovizionare au forţat executivul de la Budapesta să reducă amploarea schemei de plafonare în luna iulie, astfel încât cei care conduc automobile de firmă nu mai pot cumpăra carburanţi la preţuri plafonate.

Săptămâna trecută, Guvernul de la Budapesta a anunţat că Ungaria va putea să menţină preţurile plafonate la carburanţi dincolo de data de 1 ianuarie 2023 numai dacă livrările de petrol rusesc via conducta Drujba vor continua fără întrerupere iar rafinăria MOL de la Száhahalombatta va funcţiona în continuare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

România a importat mai mult cărbune în 2024

În urmă cu câteva zile, Institutul Național de...

De ce cumpără SUA milioane de barili de petrol. Analiză

Procedând ca atare, Statele Unite rezolvă, practic, două...

Vânzarea terenurilor extravilane. Se schimbă regulile

A fost depusă la Senat o propunere legislativă pentru...

Şomajul rămâne la un nivel îngrijorător în Franţa

Veştile nu sunt bune pentru cea de-a doua mare economie...

Date de ultimă oră privind cifra de afaceri din industrie

Informațiile vin de la Institutul Național de Statistică. 

Orezul va deveni mai scump, pe fondul fenomenelor meteo

Diferite probleme care țin, în mare parte, de fenomene...

Naf Naf a primit trei oferte de preluare

Trei oferte de preluare sunt pe masă pentru...


pixel