Cum a făcut Pepsi afaceri cu nave sovietice de război

Autor: Andreea Ionescu
Data publicării:
Navă de război
Navă de război
Trocul sau barter-ul este unul dintre cele mai vechi moduri de a face afaceri din lume. Schimbul de bunuri și servicii a precedat utilizarea banilor, acest sistem fiind vechi de când lumea. În zilele noasre însă barter-ul este de obicei asociat cu țările aflate în criză. Să luăm exemplu pescarii din Venezuela care își dau la schimb captura pentru produse alimentare sau medicamente, dat fiind faptul că după ani de hiperinflație moneda țării este acum aproape inutilă.

Cu toate acestea, nu doar persoanele fizice continuă să facă troc, ci și guvernele. 

Barter-ul continuă să fie folosit ocazional și de companii, precum producătorul indonezian de aeronave Industri Pesawat Terbang Nusantara (IPTN), care în 1996 a acceptat la schimb 110.000 de tone de orez din partea Thailandei, pentru două dintre aeronavele sale de transport. Acesta este singurul lucru pe care îl avea de oferit statul thailandez, în acel moment.

Un alt exemplu istoric dateză din anii 1970, când gigantul american Pepsi și-a tranzacționat băutura răcoritoare pentru pastă de tomate sovietică, numai pentru a intra pe piața Uniunii Sovietice. Pepsi, care deținea atunci Pizza Hut, a folosit pasta de roșii pentru pizza vândută în vestul Europei. Cei de la Pepsi nu s-au oprit aici, ei și-au dat la schimb faimoasa băutură pentru vodcă rusească și chiar nave de sovietice de război, pe care apoi le-au vândut pe bucăți.

Ai să râzi, dar tot în acest mod, formația Abba și-a recuperat câștigurile binemeritate din Uniunea Sovietică. Cântăreții suedezi primeau fructe, legume și petrol brut pentru redevențele datorate de URSS, care erau apoi vândute pe piața mondială.

Iranul îi amenință pe toți. Vă transform în câmp de luptă

Iranul a folosit trocul pentru a-și susține economia încă de când SUA au impus pentru prima dată sancțiuni Teheranului, după revoluția din 1979. Între 2010 și 2015, când sancțiunile ONU făceau imposibilă achiziționarea de bunuri cu monedă proprie, de pe piețele internaționale, Teheranul a început să ofere la schimb petrol brut și aur aflat în trezorerii în străinătate, pentru produse de bază precum orez, ulei de gătit sau ceai.

În urma acordul nuclear din 2015 între Iran și cei cinci membri permanenți ai Consiliului de Securitate al ONU - China, Franța, Rusia, Marea Britanie, SUA - precum și Germania și Uniunea Europeană, Iranulului i s-a permis din nou să tranzacționeze cu moneda proprie.

Însă anul trecut, președintele Trump a reimpus sancțiunile. Acest lucru a forțat Iranul să revină la troc, și la revigorarea vechiului său acord cu India, prin care cele două state schimbă uleiul pentru orez.
 
Shirley Mustafa, economist la Organizația Națională pentru Alimentație și Agricultură a ONU, spune că astfel de acorduri au devenit tot mai frecvente după criza financiară din 2008.

„Unele țări și-au pierdut încrederea în sistemul comercial internațional așa că au luat măsuri”, spune aceasta.

„Tranzacționarea de bunuri pentru alte bunuri sau servicii ajută de asemenea guvernele să economisească rezerve valutare. Din acest motiv, unele țări caută în mod activ oferte de barter”, afirmă Lindsey Shanson, editor al revistei Countertrade și Offset, citată de BBC.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric
TikTok. Freepik.com
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Benzinarie / Foto: Freepik
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...

Bani
Labubu

pixel