De ce în Uniunea Europeană sunt atât de puțin zgârie-nori?

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Zgârie-nori / FOTO: Freepik
Zgârie-nori / FOTO: Freepik
Uniunea Europeană se poate lăuda doar cu 7 zgârie-nori dintre cele mai înalte 1000 de clădiri din lume. Și nu pentru că europenii ar duce lipsă de know-how sau de ambiție.

În timp ce Uniunea Europeană reprezintă mai mult de 7% din populația lumii și peste 21% din PIB-ul (Produsul Intern Brut) al planetei, ea deține doar 0,7% dintre cele mai înalte clădiri de pe glob. Revista The Economist a remarcat recent acest fapt surprinzător într-o anchetă menită să identifice cauzele acestei situații. 

Compilând cifrele din Chicago Council on Tall Buildings and Urban Habitat (CTBUH), The Economist scrie că, în prezent, cel mai înalt zgârie-nori din Europa este Varso Tower din centrul Varșoviei (Polonia), înalt de 310 metri și care, în clasamentul mondial ocupă doar poziția 172.

Constrângeri financiare, dezamăgire, standarde prea presante? Un lucru este cert: acest lucru nu se datorează lipsei de know-how. Arhitectul Jean Nouvel are la activ numeroase blocuri turn, atât la Marsilia, cât și în străinătate. Mai mult, Christian de Portzamparc a proiectat mai mutle astfel de imobile în Manhattan, în timp ce Françoise Raynaud și-a finalizat primul zgârie-nori american în urmă cu trei ani. Dacă know-how-ul tehnic există, dorința de a locui în aceste turnuri mari este adesea mai discretă în inima vechii Europe. Mai mult, majoritatea construcțiilor europene foarte înalte se realizează la marginea continentului: pe partea rusă, în principal, dar și la Istanbul sau Londra.

Trebuie recunoscut faptul că orașelor tradiționale europene nu oferă o primire foarte caldă turnurilor. Spre deosebire de Statele Unite sau Asia, în UE un zgârie-nori este privit, în general ca un stereotip de calitate proastă, o construcție periferică, adesea pentru locuințe sociale. Cazarea a suferit, mai degrabă decât dorită. 

Reglementările stricte privind urbanismul și conservarea patrimoniului reprezintă, de asemenea, un obstacol major. Mai mult, articolul din The Economist aduce alte argumente pentru această prezență redusă a blocurilor-turn: vechile orașe europene sunt deja foarte aglomerate, chiar dacă nu sunt și cele mai populate de pe planetă (niciuna dintre cele 25 de metropole mari din lume nu se găsește în Europa). 

Mai mult, bogații lumii prețuiesc mai mult o clădire istorică și de patrimoniu când cumpără ceva în Europa, decât un apartament ultra-modern dintr-un zgârie-nori. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Freepik.com
Petrol / FOTO: Freepik
Bani. Freepik.com
Fondul Monetar Internațional / Foto: Banca Mondială / Flickr

FMI taie drastic prognoza de creștere a economiei României

FMI a revizuit în scădere estimările privind evoluția...

Guvern. Foto: Mihai Ciobanu
Schimb valutar / Foto: Unsplash

Curs BNR. Leul stabil iar aurul urcă la un nou maximum

Leul s-a menținut stabil marți, 14 octombrie, în fața...

Contor pentru energie electrică
Centrala de la Iernut / Foto: Romgaz
Alexandru Nazare
Scutere / Foto: Unspash

Te gândești să începi o afacere de închiriere scutere?

Mulți antreprenori sunt interesați de afaceri în care...

Alexandru Petrescu, șeful ASF
Apple a pierdut un proces major / Foto: Unsplash

Apple, investiţie în România

Energia care alimentează Apple: România devine parte din lanțul verde al...

Amazon
Bancnote, euro / Foto: Freepik
Fermieri într-o seră / Foto: Freepik
 Joel Mokyr, Philippe Aghion și Peter Howitt, laureații premiului Nobel pentru economie 2025
Mihai Daraban
Semne de circulație / Foto: Unsplash
Vodafone / Foto: Kārlis Dambrāns / Flickr
Freepik.com
Atenție la formularele ANAF / Foto: Freepik
Mercedes Benz - Sebes
Barja. Foto: Freepik.com
CET Sud
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres
Lan de grâu / FOTO: Unsplash
Grafic. Foto: Freepik.com
Capitoliul / FOTO: Freepik

pixel