De ce nu vin turiști străini în România? Șeful ANAT: România, țara care nu se vinde!

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
EXCLUSIV
În cadrul emisiunii "Totul despre bani", Alin Burcea, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT), a vorbit, printre altele, despre câți turiști străini vin în România și care sunt destinațiile acestora în țara noastră.

Întrebat despre destinațiile favorite ale turiștilor străini în Româmoa, Alin Burcea, a oferit un răspuns destul de dur: ”Care turist străin? Asta e întrebarea corectă” și a continuat afirmând că: ”România are foarte puțini turiști străini. Adică ne zbatem în jur de două milioane. De vreo zece ani. În 2019 am avut cam 2,6 milioane de turiști străini, iar anul trecut vreo 2 milioane. Suntem ultimii din Europa. După noi, poate mai e doar Albania, dacă nu cumva ne-a și depășit”.

Munți, mare și... tăcere

România, țara cu munți impresionanți, deltă spectaculoasă și litoral, pare să fie mai degrabă o comoară ascunsă, greu de descoperit pentru turiștii străini. ”Ne lăudăm că avem de toate”, a continuat Burcea. ”Avem munți, avem mare, avem tradiții și locuri frumoase, dar degeaba dacă nu știm să le vindem”. Realitatea dură este că, deși România ar putea concura cu destinații populare din Europa, lipsa unei promovări consistente o lasă în urmă, opinează șeful ANAT.

Un buget de promovare insuficient, însoțit de o legislație învechită, face ca România să fie necunoscută multor străini. ”Anul trecut, bugetul nostru de promovare era de 1,5 milioane de euro. Anul acesta a crescut la 4,4 milioane, un pas înainte, dar tot insuficient pentru a face față concurenței”. În comparație, alte țări europene investesc sume mult mai mari în promovare, iar rezultatele se reflectă în numărul mare de turiști.

Turiștii vin, dar pe nișe

Deși numărul total de turiști străini este scăzut, cei care aleg să viziteze România au preferințe destul de specifice. ”Majoritatea vin pe circuite – Bucovina, Transilvania, Delta Dunării. Aici avem o problemă, nu avem suficiente capacități de cazare în Deltă, iar dezvoltarea trebuie să fie bine gândită pentru a proteja mediul”, a explicat Alin Burcea. Turismul de nișă, cum ar fi cel balnear sau cel de lux, atrag și acestea un segment redus de turiști, dar potențialul rămâne mult sub ceea ce ar putea fi.

”Pe litoral vin puțini turiști străini”, a continuat Burcea. ”Nu suntem competitivi, iar problemele litoralului nostru sunt bine cunoscute. Totuși, pe nișa de turism de lux, în special cluburile din Mamaia Nord, suntem peste Mykonos, fără niciun fel de problemă”. Deși o afirmație surprinzătoare, Burcea și-a susținut punctul de vedere, explicând că turiștii străini vin atrași de viața de noapte din această zonă exclusivistă, însă lipsa unei promovări eficiente îi împiedică să descopere mai multe despre România.

Legislația care pune piedici

Una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă turismul românesc este legislația de achiziții publice. Burcea a fost direct în criticile sale: ”Este o legislație învechită și complicată. Sunt situații când, chiar și cu un buget mic de promovare, nu putem să cheltuim banii pentru că suntem blocați de această legislație”. În ciuda acestor dificultăți, există speranța că schimbările legislative și creșterea bugetului de promovare ar putea aduce un val nou de turiști străini.

O altă problemă majoră este legată de bonificațiile pentru agențiile care aduc turiști străini în România. ”Avem o lege care oferă un bonus de 50 de euro pentru fiecare turist străin care stă minimum patru zile în România. Deși pentru 2023 s-a reușit alocarea fondurilor necesare, pentru 2024 Ministerul Economiei nu a bugetat această sumă. Este crucial ca aceste stimulente să fie menținute dacă vrem să atragem mai mulți turiști”, a explicat Burcea.

O privire spre viitor

Soluția propusă de Alin Burcea pentru atragerea turiștilor străini este clară: promovare și investiții. ”Trebuie să avem un buget de promovare serios, să deschidem birouri de promovare în străinătate și să le dăm și bugetul necesar pentru a aduce turiști. În trecut, am avut birouri în America, Germania, Austria, dar fără resurse, ele nu pot funcționa. În plus, trebuie să ne orientăm spre piețele din Asia, cum ar fi China și India. Acolo este potențialul de creștere”.

Deși România are o ofertă variată pentru turiștii străini, de la circuite culturale până la stațiuni balneare, lipsa unei strategii coerente și a unei promovări eficiente o ține pe loc. ”Până nu găsim o formulă să motivăm agențiile de turism să aducă mai mulți străini, nu vom reuși să creștem numărul de turiști”, a concluzionat Burcea.

România rămâne o destinație cu un potențial uriaș, însă pentru a atrage mai mulți turiști străini, este nevoie de o schimbare de abordare. Până atunci, România va continua să fie o destinație necunoscută pentru mulți, cu toate că are de oferit peisaje spectaculoase, tradiții autentice și experiențe unice.

 

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Președintele Nicușor Dan conduce ședința CSAT

Situaţia sistemului energetic al României, analizată în CSAT

Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a anuţat vineri, că va...

Foto: Oana Pavelescu
PPC
Timpul de lucru. Foto: Freepik.com
foto: pexels.com
factura energie. Freepik.com
Banca Națională a României
Freepik.com

Start optimist la BVB: Majoritatea indicilor, în urcare

Bursa de Valori Bucureşti începe ziua pe verde:...

Fotografie de la cottonbro studio: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/birou-masa-de-lucru-laptop-barba-i-6803551/
Paste. Foto: Freepik.com
Dosar. Foto: Pexels.com
Banca Naționala a României
Alexandru Nazare / Foto: gov.ro
Factură energie electrică

România, din nou în zona roșie a hărții energetice europene

Prețul energiei electrice în România a ajuns joi, 23...

Benzinărie Lukoil
Google / Foto: Unsplash
Un fermier culege boabe de cafea / Foto: Unsplash
Petroliști Aramco / Foto: Aramco
George Niculescu
Tom Ford Oud Voyager, Dior Bois d’Argent Esprit de Parfum, Van Cleef & Arpels Moonlight Cherry, Hermès Barénia Eau de Parfum Intense, Gucci Muschio di Luce
Radu Miruță
Procesoare / Foto: Freepik
Contor electric
Bursa de Valori București

Companiile energetice și băncile domină rulajele la BVB

Bursa de Valori București a încheiat ședința de...

Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Rabla. Foto: Pexels.com
Blocul din cartierul bucureștean Rahova, distrus de o explozie provocată de o acumulare de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
TVA / Foto: Freepik.com
Cosmin Marinescu
Un muncitor manevrează un utilaj industrial / Foto: Freepik

pixel