Noi modificări şi completări ale Codului fiscal, decise joi de Guvern
Guvernul aprobă, în şedinţa de...
Pentru obișnuiții vacanțelor în Vama Veche, terasa care acum a devenit Bibi Bistro Vama Veche, este un local care a devenit emblematic pentru stațiune, Adi Voican fiind unul dintre primii care a început aici o afacere.
DCBusiness: 8 miliarde de euro au cheltuit romanii în vacantele din străinătate în 2023. Ce face industria autohtonă pentru a atrage măcar o parte din acești bani înapoi în țară?
Adrian Voican: Într-un sondaj online recent realizat “asociația pentru promovarea asigurărilor” se concluzionează ca 90% din respondenți intenționează să călătorească în țară sau străinătate în 2024. Cca. 80% vor să plece în afară și tot cam atâția în țară. Aceasta în condițiile în care 80% din turiștii care merg afară, merg și în țară.
Sigur ca cei care merg în străinătate apelează la bugete semnificativ mai mari decât cei care merg în țară.
40% vor cheltui sub 1000 euro în străinate, 40% între 1000-2500 euro și 20% peste 2500 euro.
Vama Veche
În țară însă bugetul e mult mai mic , în jur de 400-500 euro. De aici rezultă și dezechilibrul balanței valutare.
Dacă bugetul celor 6-8 milioane de români care călătoresc afară e undeva între 6-8 miliarde de euro, cei 2 milioane de străini care vin în România cheltuiesc 0,6 miliarde euro.
Deci de 3 ori mai mulți români cu bugete de 3 ori mai mari apelează la outgoing față de străinii care fac incoming în România.
Rezultatul e o debalansare de 1 la 10.
Sigur că trebuie să pornim de la această realitate pentru a o schimba. Și avem nevoie de politici asumate în baza unei strategii viabile.
DCBusiness: Ce ar trebui să facă statul?
Adi Voican: Avem câteva instrumente la dispoziție. Voucherele de vacanta. Ele ajută ca banii turiștilor români să rămână mai mult în țară, și ca investitorii să construiască și să modernizeze hoteluri, restaurante, centre de agrement. Fără vouchere, și mai mulți români ar duce banii afară în vacanțe externe.
Pentru incoming avem câteva instrumente urgent de adoptat și de îmbunătățit de Guvernul nostru.
- Proiect de branding care să identifice piețe țintă profitabile, să poziționeze România ca o destinație atractivă, de valoare. Pentru că acum, fără un brand puternic, România se vinde afară doar pe “preț mic”.
- Stimularea agențiilor care fac incoming. Avem prima de 40 euro pe turist pentru 4 nopți petrecute în țară, dar de 1,5 ani … nu s-a materializat. Banii nu au fost virați operatorilor. Avem și o mică susținere de minimis pentru târgurile de turism internaționale. Mica și greoi de accesat. Birocratic.
- Ne trebuie buget de promovare. Minimum 30 milioane euro. În timp ce avem cam de 10 ori mai puțin. Nu avem Organizația de Management al Destinațiilor la nivel național care să colecteze taxa de promovare (încă negeneralizată), fără asta nu avem șanse reale.
Ce mai lipsește turismului romanesc pentru ca să vină străinii? Tehnologie. Canale de distribuție. Nu suntem pe rafturile marilor touroperatori care mișcă sute de milioane de turiști, care consumă doar în Europa 3 miliarde de nopți de cazare. Avem produs turistic destul de divers și de calitate. Sigur, e loc de îmbunătățire. Dar nu aici e principala problemă. Infrastructura e în îmbunătățire accelerată, autostrăzi, aeroporturi noi se deschid în fiecare an.
DCBusiness: Cum vă afectează noile măsuri fiscale?
Adi Voican: Măsurile fiscale ne sufocă înainte de a ne reveni de tot din pierderile generate de pandemie, războaie și inflație și costul finanțărilor.
Piața nu a revenit ca cerere, dar avem costuri mai mari pe salarii (impozitarea tichetelor de masă și de vacanță s-a dublat), salariul minim crește și de fapt se propagă în lanț creșterea, până la vârful organigramei.
Pentru firmele mici de turism microîntreprinderi, impozitarea s-a triplat, de la 1% a ajuns la 3 %.
Accesul la finanțări a devenit mult mai dificil , mai ales pentru operatorii din turism, băncile nu au apetit pentru această industrie pe care o cataloghează ca riscantă. Și percep dobânzi mai mari, garanții mai mari dacă totuși oferă ceva creditare.
DCBusiness: Sunt turiști care se tem să meargă în Delta Dunării din cauza războiului din Ucraina?
Adi Voican: Există turiști și interes pentru Deltă. Pentru români nu există temeri legate război. Nici pentru turiștii străini care vin din țări apropiate, Turcia, Polonia, Țările Baltice, țări balcanice.
Dar există o reținere din partea turiștilor și operatorilor mai îndepărtați, de peste ocean sau din Europa de vest, de exemplu.
DCBusiness: Unde și când merge în vacanță cineva al cărui business este vacanța?
Adi Voican: Eu merg în vacanță cu plăcere și în țară și afară. Acum sunt în Delta Dunării la un resort de 5 stele dar merg cu drag și în delta Nilului, de exemplu.
Datorită meseriei, trebuie înțeles că la noi, inevitabil munca și vacanța se împletesc în orice destinație.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Guvernul aprobă, în şedinţa de...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...
Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...
Proiect de OUG pentru...
Inflaţia anuală este prognozată...
Bursa de Valori Bucureşti a deschis pe verde şedinţa de...
Urmăriți o nouă ediție a...
Este un semnal de alarmă tras...
Abilitatea de a identifica...
Pentru greci, performanța...
Se alocă banii pentru...
Curs valutar BNR, 20 noiembrie...
Decizia vine în contextul unor...
Decizia afectează în mod direct aproximativ 4.000 de...
Banca Europeană de Investiții (BEI) a anunțat acordarea...
Dumitru Chisăliță, președintele...
Neliniștea geopolitică...
Marele sindicat german nu...